امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ
#1
دختری قصد دارد هواپیمایِ کوچک و دست‌سازِ خود را به پرواز در آورد. تلاش وی ناکام می‌ماند اما در لحظۀ ناامیدی، بر حسب اتفاق، با موجودی فراتصور مواجه می‌شود و به دنبال آن...
برترین ها - احسان درخشنده:
شناسنامه‌ی اثر
 
  • نام انگلیسی: Soar
  • کشور تولیدکننده:‌ آمریکا
  • شرکت تولیدکننده: آکادمی دانشگاه هنر [سان فرانسیسکو] (Academy of Art University)
  • کارگردان: آلیس زو (Alyce Tzue)
  • سال تولید: 2015 میلادی
  • مدت زمان: 6 دقیقه
  • ژانر: ماجرایی
 
[عکس: 1581016_446.jpg]
 
خلاصه داستان
 
دختری قصد دارد هواپیمایِ کوچک و دست‌سازِ خود را به پرواز در آورد. تلاش وی ناکام می‌ماند اما در لحظۀ ناامیدی، بر حسب اتفاق، با موجودی فراتصور مواجه می‌شود و به دنبال آن...
جوایز و افتخارات شاخص
- برنده‌ی جایزه‌ از «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رود آیلند» (Rhode Island International Film Festival) در بخش «بهترین انیمیشن گروه سنی کودک» / سال 2015 میلادی
- برنده‌ی مدال طلا از بخش مسابقه‌ی «جایزه‌ی آکادمی برای دانشجویان فیلم‌ساز» (Student Academy Awards) در قسمت «بهترین اثر انیمیشنی» / سال 2015 میلادی
درباره‌ی اثر
انیمیشن کوتاه «اوج‌گیری»، اثری زیبا و دلنشین است که از یک بُن‌مایه‌ی احساسی خوب برخوردار می‌باشد. با توجه به این که این انیمیشن به عنوان یک پروژه‌ی دانشگاهی تعریف و تولید شده است، نباید از آن انتظار داشت که در بُعد مسائل فنی و تکنیکی بتواند با آثار شاخص کمپانی‌های سرشناسِ حوزه‌ی انیمیشن از جمله «پیکسار» و «دیزنی» رقابت کند، با این حال، کیفیت گرافیکی و ساختاری اثر به قدری خوب و قوی هست که مخاطبان عادی به سختی می‌توانند تفاوت‌های فنی این انیمیشن را نسبت به آثار حرفه‌ای‌تر این عرصه احساس کنند.
جدای از مسائل فنی، برگ برنده‌ی انیمیشن «اوج‌گیری»، سوژه و داستان لطیف و دوست‌داشتنی آن است. در این میان، «آلیس زو» که هم در مقام کارگردان و هم در مقام داستان‌پرداز در تولید این اثر سهم داشته است، به خوبی مرزهای خیال و واقعیت را در هم تنیده و با اضافه کردن جنبه‌های فانتزی به داستان، حس و حالی رؤیایی را به مخاطبان منتقل می‌کند. از داستانِ به ظاهر ساده‌ی انیمیشن «اوج‌گیری»، می‌توان پیام‌های مثبت زیادی را استخراج کرد. در اثر، به مفاهیم و پیام‌هایی نظیر «پشتکار»، «صبر»، «دوستی»، «کمک»، «کار گروهی»، «عشق به پرواز»، «عدم ترس از مواجهه با ناشناخته‌ها» و... اشاره شده است.
برای هر دردی دو درمان است:

سکوت و زمان
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
درست است که داستانِ اثر در مجموع به دل می‌نشیند، با این حال، نقایصی نیز دارد که با توجه به سطحِ دانشجوییِ این پروژه کاملاً قابل اغماض است. مثلاً، یکی از نقایص اصلی، منطقِ رواییِ نسبتاً ضعیفِ داستان است که گاه بدجور به چشم می‌آید؛ «اعتمادِ بسیار سریعِ دو موجود به هم، در حالی که هر دو از دو دنیای کاملاً متفاوت هستند» و «چگونگی پرواز یک وسیله‌ی پرنده‌ی فوق‌العاده ساده به اوج آسمان»، دو نمونه از این موارد هستند که خیلی زود توجه تماشاچیانِ اثر را به خود جلب می‌کنند. وجود مواردی از این دست، باعث می‌شود که مخاطب (علی‌الخصوص مخاطب بزرگسال)، به این باور برسد که نوعی ساده‌انگاریِ زایدالوصف در سراسر داستان ساری و جاری است. با این که سادگی را می‌توان یکی از نقاط قوت انیمیشن «اوج‌گیری» محسوب کرد، ولی نمی‌توان منکر این حقیقت هم شد که گروهی از مخاطبان، نمی‌توانند با این حجم زیاد از سادگی به راحتی کنار بیایند.
در غیاب کلام و مکالمه در یک اثر، نقش موسیقی و جلوه‌های صوتی بسیار بارزتر می‌شود. «اوج‌گیری» به عنوان یک انیمیشنِ کوتاهِ بی‌کلام، از موسیقیِ متنِ مطلوبی بهره گرفته است. هر چند که موسیقیِ اثر آن قدر شاخص و متعالی نیست که در ذهن انسان باقی بماند، با این حال، سازگاری خوبی با روند داستان دارد و به خوبی خلاء کلام را پر می‌کند. از دیگر سو، جلوه‌های صوتی نیز با وجود محدود بودن، چندان بد از کار در نیامده‌اند.
در پایان، باید اشاره کنیم که انیمیشن کوتاه «اوج‌گیری»، با توجه به بضاعت‌های تیمِ تولید آن، اثری مفرح، دوست‌داشتنی و قابل دفاع است. «اوج‌گیری» از آن دست انیمیشن‌هاست که با آن، می‌توان به فراسویِ مرزهای خیال پرواز کرد. امیدواریم شما هم از تماشای این انیمیشنِ زیبا لذت ببرید.
 
 در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
[عکس: 1566571_502.png]
برای هر دردی دو درمان است:

سکوت و زمان
پاسخ
سپاس شده توسط:
#3
در یک دنیای ماشینی و تاریک، گروهی از روبات‌ها با بهره‌گیری از انرژی محدود و کم‌دوام نور لامپ‌ به کارکرد و بقای خود ادامه می‌دهند. به خاطر محدود بودنِ این انرژی، روبات‌ها نمی‌توانند از حداکثر ظرفیتِ توان خود استفاده کنند. آن‌ها همگی در آرزویِ منبعِ انرژیِ خورشیدآسایی هستند که نور عالم‌گیر آن، رنج و محنتِ استفاده از انرژی مختصر لامپ‌‌ها را به پایان برساند.
برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر
 
  • نام انگلیسی: Golden Shot
  • کشور تولیدکننده:‌ ترکیه
  • کارگردان: گوکالپ گونن (Gökalp Gönen)
  • سال تولید: 2015 میلادی
  • مدت زمان: 9 دقیقه
  • ژانر: فانتزی (خیال‌پردازانه)
[عکس: 1595485_210.jpg]
 
خلاصه داستان
 
در یک دنیای ماشینی و تاریک، گروهی از روبات‌ها با بهره‌گیری از انرژی محدود و کم‌دوام نور لامپ‌ به کارکرد و بقای خود ادامه می‌دهند. به خاطر محدود بودنِ این انرژی، روبات‌ها نمی‌توانند از حداکثر ظرفیتِ توان خود استفاده کنند. آن‌ها همگی در آرزویِ منبعِ انرژیِ خورشیدآسایی هستند که نور عالم‌گیر آن، رنج و محنتِ استفاده از انرژی مختصر لامپ‌‌ها را به پایان برساند. در این میان، یکی از روبات‌ها طرحی می‌ریزد که به نظر حلال مشکلات است اما...
جوایز و افتخارات شاخص
- برنده‌ی جایزه‌ از «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رود آیلند» (Rhode Island International Film Festival) در بخش «بهترین انیمیشن» / سال 2015 میلادی
- برنده‌ی جایزه از «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم انکوریج» (Anchorage International Film Festival) در بخش «انیمیشن» / سال 2015 میلادی
- برنده‌ی جایزه از «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم هارلم» (Harlem International Film Festival) در بخش «بهترین انیمیشن» / سال 2015 میلادی
برای هر دردی دو درمان است:

سکوت و زمان
پاسخ
سپاس شده توسط:
#4
درباره‌ی اثر
بعضی آرمان‌ها دست‌یافتنی هستند و بعضی دیگر دور از دسترس. بسیاری از ما انسان‌ها، یک سری از آرمان‌ها را صرفاً به دلیل اینکه دور از دسترس هستند به طور کل کنار می‌گذاریم؛ اما در این میان، عده‌ی قلیلی هم هستند که برای رسیدن به این آرمان‌های دور از دسترس، تمام تلاش خود را به کار می‌بندند و به اندازه‌ی وُسع و توان خود،‌ سعی می‌کنند به سمت آرزوهای آرمانی حرکت کنند؛ به قول مولوی، شاعر بلندآوازه‌ی ایران‌ زمین:
آب دریا را اگر نتوان کشید *** هم به قدر تشنگی باید چشید
افرادی که طرز فکر متفاوت با سایرین دارند، افرادی که اهداف بزرگ در سر می‌پرورانند و افرادی که از محدودیت‌ها نمی‌هراسند و هیچ گاه تسلیم جَبرِ زمانه نمی‌شوند، با این که همواره در ابتدایِ راه در اقلیت هستند، ولی در صورت برخورداری از آینده‌نگری و ایده‌های مناسب، می‌توانند خیلِ کثیری از مردم را با خود همراه ساخته و به عنوان خواص جامعه، بر روی هم‌نسلان و حتی نسل‌های آتی تأثیرات به‌سزا و ماندگار بر جای بگذارند.
با استناد به توضیحات فوق، شاید بتوان انیمیشن کوتاه «تلاش طلایی» را تا حدودی تحلیل و توصیف کرد. «گوکالپ گونن» کارگردان این اثر، سوژه‌ای را برای روایتِ داستانِ خود در نظر گرفته که انسان را عمیقاً به فکر و تأمل فرو می‌برد. شخصیت‌های داستان او، یک سری روبات‌ هستند که به نور، برای تداوم کارکرد و بقای خود نیازمندند. با این حال، یک بیننده‌ی آگاه به سهولت در می‌یابد که این روبات‌ها، ما به اِزایِ تخیلیِ خودِ ما انسان هستند. آرمان این روبات‌ها، نور عالمگیر و خورشید‌آسایی است که بتواند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محدودشان را به مرحله‌ی شکوفایی و کمال برساند.
همه‌ی روبات‌های انیمیشن «تلاش طلایی» به خوبی از یک آرمانِ‌ غایی مطلع هستند ولی از آنجایی که از رسیدن به کمال مأیوسند، خود را به نورِ محدودِ لامپ قانع نموده‌اند؛ به بیان دیگر، آن‌ها برای رهایی و پرواز از پیله‌ی تنگ و تاریک خود، نه تنها هیچ راهکاری ندارند، بلکه هیچ تلاشی هم متحمل نمی‌شوند. البته در این میان، یک روبات وجود دارد که با دور کردنِ ناامیدی از خود، دست به کاری بزرگ می‌زند. او ایده‌ی خود را به کار می‌بندد و آرمانِ افسانه‌ای و دور از دسترس سایرین را به یک واقعیت ملموس بدل می‌گرداند. تا این جایِ انیمیشن، همه چیز خوب و مطلوب پیش می‌رود و حس امید در مخاطب تقویت می‌شود ولی به یکباره، پایان‌بندی داستان به گونه‌ای رقم می‌خورد که بینندگان دچار حیرت و حتی سرخوردگی می‌گردن د.
متأسفانه، علی‌رغم جنبه‌های فنی و تکنیکی انیمیشن «تلاش طلایی» که در نهایت دقت، ظرافت و تأثیرگذاری به مرحله‌ی اجرا در آمده‌اند، باید اذعان کرد که پایان‌بندیِ داستان، بسیاری از مخاطبان را آزرده‌خاطر می‌سازد. با نهایت احترام برای سازنده‌ی اثر و تلاش او، شاید به جرأت بتوان گفت، چنانچه کارگردان، اثرِ خود را با سکانس دستیابی به نور به پایان می‌رساند، تأثیرگذاریِ به مراتب مثبت‌تری بر روی ذهنِ تماشاگران باقی می‌ماند، ولی او ترجیح داده که به جای نور، ظلمات را به عنوان پایان‌بندیِ داستان انتخاب کند تا اثر با یک خاتمه‌ی غیرمنتظره و شگفت‌انگیز به پایان رسد.
شاید منظورِ صاحب‌ اثر از پایان‌بندیِ داستان این بوده که دستیابی به آرمان، ولو به صورت کوتاه مدت و موقت، بسیار بهتر از انفعال و تن دادن به روزمرگیِ ملالت‌بار و آمیخته با اضطرابِ همیشگی است. این برداشت،‌ گرچه در ذاتِ خود حسی مثبت را به انسان منتقل می‌کند، ولی نمی‌توان کتمان کرد که بسیاری از مخاطبان، برای رسیدن به این برداشتِ ذهنی، با یک مانعِ ظاهری و یک مشکلِ جدی مواجه هستند: صحنه‌ی تلخ و یأس‌بارِ پایانِ اثر، ذهن‌ها را بیشتر به سمتِ یک «تلاش نافرجام، ناامیدکننده و ویرانگر» می‌برد تا یک «تلاش طلایی».
با تمام این اوصاف، چه از پایانِ اثر خوشمان بیاید یا نه، بعید است که کسی بتواند منکر ارزش‌های انیمیشن کوتاه «تلاش طلایی» گردد؛ کسی که شناختی مختصر نسبت به ماهیت انیمیشن‌های کوتاهِ تأثیرگذار داشته باشد، به سهولت در می‌یابد که «تلاش طلایی» اثری خوش‌ساخت، عمیق و ایده‌محور است. نباید فراموش کرد که به باورِ بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، اثری که مخاطب را به تفکر و تأمّل وا می‌دارد، قطعاً اثری حائز اهمیت است.
در پایان، امیدوارم که انیمیشن «تلاش طلایی» را سرِ فرصت و با حوصله تماشا بفرمایید تا بتوانید از جزییات نهفته در اثر بیشتر لذت ببرید. ناگفته نماند که تماشای این اثر، به عزیزانی که صرفاً دوستدار آثارِ انیمیشنیِ اکشن، هیجان‌انگیز و برخوردار از ضرباهنگِ سریعِ‌ داستانی هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
 
 در صورت پخش نشدن ویدئو بر تصویر زیر کلیک کنید[عکس: 1581781_888.png]
برای هر دردی دو درمان است:

سکوت و زمان
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ۱۰ دیالوگ آغازین برتر فیلم‌های [color=#ff0000]سینم[/color] ایی صنم بانو 2 375 ۲۹-۰۴-۱، ۱۲:۲۵ ق.ظ
آخرین ارسال: هویدا مهرزاد
  نوستالژیک‌ترین سریال‌های خارجی تلویزیون صنم بانو 5 461 ۱۴-۰۶-۰، ۰۵:۳۱ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  شکست‌خورده‌های تلویزیون تا اینجای ۱۴۰۰ صنم بانو 1 266 ۱۲-۰۶-۰، ۰۵:۲۶ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
taranomi (۱۱-۱۲-۹۶, ۰۶:۲۲ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان