انجمن ايران رمان



بیوگرافی و مصاحبه از عمار تفتی | بازیگر تئاتر و سیـ ـنما و تلویزیون، تدوین، دستیارصحنه و
زمان کنونی: ۲۹-۱۰-۹۶، ۰۳:۱۲ ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: ...rozhin
آخرین ارسال: ...rozhin
پاسخ 1
بازدید 2716

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بیوگرافی و مصاحبه از عمار تفتی | بازیگر تئاتر و سیـ ـنما و تلویزیون، تدوین، دستیارصحنه و
#1
متولد: 1361
تحصیلات: فارغ التحصيل رشته سينما با گرايش تدوين از دانشگاه هنر
او كه از 10 سالگي با فيلم « ايليا نقاش جوان» به كارگرداني ابوالحسن داوودي (1371) به سينما پا گذاشته ست و آخرين فيلم سينمايي اش « جايي براي زندگي» به كارگرداني محمدرضا بزرگ نيا و محصول سيما فيلم بوده.
با همه بازیگران میوه ممنوعه قبلا بازی داشته به غیرازهرمزهدایت.
دوست دارد کارگردان شود چون از اداره کردن 50 آدم خوشش می آید. دوست دارد پدر شود.




- ایلیا نقاش جوان (ابوالحسن داودی، 1370)
- نون و گلدون (محسن مخملباف، 1374)
- نان و عشق و موتور هزار (ابوالحسن داودی، 1380)
- جایی برای زندگی (محمد بزرگ نیا، 1382)


مجموعه های تلویزیونی:
- زیرزمین (علیرضا افخمی، 1385)
- میوه ممنوعه (حسن فتحی، 1386)
- ساختمان 85
- گل های گرمسیری ( عسگرپور )


بازی در فیلم سیـ ـنمایی "ایلیا نقاش جوان" به کارگردانی "ابوالحسن داودی"؛ 1371
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "نون و گلدون" به کارگردانی "محسن مخملباف"؛ 1374
بازی در مجموعه تلویزیونی "سفید، سیاه، خاکستری" به کارگردانی "سیامک شایقی"؛ 76-1375
دستیار کارگردان در فیلم سیـ ـنمایی "مرد بارانی" به کارگردانی "ابوالحسن داودی"؛ 1378
دستیار صحنه در فیلم سیـ ـنمایی "شراره" به کارگردانی "سیامک شایقی"؛ 1378
دستیار صحنه در فیلم سیـ ـنمایی "فرزندان خورشید" به کارگردانی "حسین محجوب"؛ 1378
بازیگر و دستیار کارگردانی در فیلم سیـ ـنمایی "نان، عشق، موتور 1000" به کارگردانی "ابوالحسن داودی"؛ 1379
دستیار صحنه در فیلم سیـ ـنمایی "زنگی و رومی" به کارگردانی "ناصر تقوایی"؛ 1380
بازی در مجموعه تلویزیونی "زنبقهای وحشی" به کارگردانی "بهرام کاظمی"؛ 1381
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "جایی برای زندگی"به کارگردانی "محمدرضا بزرگنیا"؛ 1382
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "روبات" به کارگردانی "مهرداد خوشبخت"؛ 1385
بازی در نمایش "دشت مینو" به کارگردانی "عاطفه معینی"؛ 1385
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "پاسخ رحمان" به کارگردانی "جواد افشار"؛ 1386
بازی در نمایش "تبرئه شده" به کارگردانی "منیژه محامدی"؛ 1386 ، 1387
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "جایی نزدیک آسمان" به کارگردانی "سامان سالور"؛ سال (؟)
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "بام تا بام" به کارگردانی "مجید تربتی"؛ سال (؟)
بازی در مجموعه تلویزیونی "میوه ممنوعه" به کارگردانی "حسن فتحی"؛ سال (؟)
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "خواب زمـ ـستانی" به کارگردانی "سیامک شایقی"؛ سال (؟)
بازی در مجموعه تلویزیونی "زیرزمین" به کارگردانی "علیرضا افخمی"؛ سال (؟)
بازی در فیلم سیـ ـنمایی "آینه" به کارگردانی "سیامک شایقی"؛ سال (؟)
بازی در مجموعه تلویزیونی "پنجره" به کارگردانی "وحید حسینی"؛ سال (؟)
دیپلم بازیگری تئاتر از دورههای بازیگری مدرسه هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان 75-1370
دیپلم تئاتر (هنرهای نمایشی) از هنرستان صدا و سیما؛ 77-1373
تدریس بازیگری تئاتر در دورههای بازیگری مدرسه هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان، سال (؟)
جایزه بازیگری اول مرد از سومین همایش آیینهای عاشورایی برای بازی در نمایش "دشت مینو" به کارگردانی


مصاحبه ش یکمی قدیمیه

ابتداء بفرمائید که چگونه وارد این حرفه شدید؟
من از سن 10 یا 11 سالگی اولین کار سیـ ـنمایی خود را با بازی در فیلم « ایلیا نقاش جوان » به کارگردانی ابوالحسن داودی آغاز نمودم و از آن پس تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در این زمینه ادامه دهم . دومین فیلم خودم را با بازی در « نون و گلدون» به کارگردانی آقای مخملباف انجام دادم . مجموعه « سیاه ، سفید، خاکستری » به کارگردانی آقای شایقی و « جایی برای زندگی » به کارگردانی آقای بزرگ نیا رادر سال 82 بازی کردم. در فیلم « نان , عشق , موتور هزار » « زنگی و رومی » « زنبق های وحشی » و در سریال «میوه ممنوعه» به ایفاء نقش پرداختم.
علت پذیرفتن نقش در سریال میوه ممنوعه را بیان بفرمائید؟
حضور بازیگران بزرگ و پیشکسوت چون علی نصیریان ، گوهر خیر اندیش ، هرمز هدایت ،... و کارگردانی چون آقای فتحی و تهیه کننده محترم آقای عفیفه دلیل اصلی پذیرفتن کار بود زیرا ایفاء نقش در کنار این بزرگان باعث کسب تجربیات بیشتر و نیز محک بازیگر نوپائی چون من می باشد که بدانم چقدر مهارت یافته ام.


در حال حاضر کارهایی را که در آن ایفاء نقش می کنید ، نام ببرید؟
در حال تمرین در تئاتر « تبرئه شده » کاری از خانم منیژه محامدی هستم و نیز فیلمی از آقای بیضائی در حال ضبط است که در آن فیلم حضور دارم .
پرسش بیننده در رابطه با بیوگرافی آقای تفتی؟
من عمار تفتی هستم . متولد شهر کوچک و کویری تفت در 20 کیلومتری شهر یزد . بیست و اندی سن دارم . متاهل هستم . سوغاتی شهر من انار است که بسیار دوست دارم همچنین از خوردن شیرینی های یزدی بسیار لذت می برم .






تخیل بزرگ ترین توانایی یك بازیگر است
عمار تفتی متولد سال 1360 است. با این كه جوان است، اما سالهاست به عنوان بازیگر حرفهای در سیـ ـنما و تلویزیون فعالیت میكند. 10 ساله بود كه در فیلم سیـ ـنمایی «ایلیا نقاش جوان» به كارگردانی ابوالحسن داوودی بازی كرد و 3 سال بعد با بازی در فیلم «نون و گلدون» نشان داد كه كارگردانان میتوانند روی او به عنوان یك بازیگر حرفهای حساب كنند.

تفتی با بازی در سریال «زیرزمین» و نقش جوان خروسباز بین عموم مردم شهرت یافت و این روند با حضور در سریال «میوه ممنوعه» كامل شد. تفتی را این روزها در سریال «ساختمان 85» و در نقش كامران میبینیم. او گزیدهكاری را به پركاری و بازی در هر نقش و كار با هر كارگردانی ترجیح میدهد.
برای همین گاهی خلوتی را انتخاب میكند تا بتواند با مطالعه و دیدن درست اطراف، نیروی بازیگری خود را تقویت كند. گفتوگوی روزنامه جامجم با تفتی به مدد نامه الكترونیكی (ایمیل) صورت گرفت. چون او فعلا به یكی از همان خلوتها رفته تا ببیند، بشنود و بخواند.

با نگاهی به نقش هایی كه تاكنون بازی كرده اید، میتوان به این نتیجه رسید كه خیلی خوب با نقش هماهنگ میشوید. به همین دلیل بخوبی هم می توانید آن را اجرا كنید. چگونه به این تكنیك دست پیدا كردید؟
بازیگری در تعریف ابتدایی خود به تقلید و بازنمایی خلاقانه و باورپذیر از طبیعت یا واقعیت اطلاق میشود که در غایت کمال میتواند خود واقعیتی مجرد یا متخیل تلقی شود. فکر میکنم آن که به عنوان بازیگر عهدهدار اجرای نقشی میشود، صرفنظر از رسانهای که در آن نمایش میدهد و البته صرفنظر از آن جماعت بیاستعدادی که هر رسانهای برای برآوردن برخی ضروریات به حضورشان نیازمند است و ناآگاهانه بازیگرشان مینامند این یک ضرورت غیرقابل انکار ازلی و ابدی در تاریخ نمایش جهان است که دستکم حرکات و بیان خلاقانه و باورپذیر باشد.


چقدر قبل از شروع بازی در یك اثر خودتان به شخصه در ارتباط با نقشی که قرار است ایفا کنید، تحقیق میكنید؟
اگر در مورد کارهایی میپرسید که بعضا میتوان ردپایی از هنر در آنها یافت، کارگردانی دارد که اصول کارگردانی را هم بلد است، بازی را میشناسد، روانشناسی بلد است و میتواند بازی بگیرد یا دستكم موقعیت خلاقانهای را طراحی کند تا بازی خلاقی رخ دهد، فیلمبرداری دارد که دستکم یک بار فیلمنامه را خوانده است و با بازیگر و کارگردان بر سر چگونگی وقوع هر صحنه گفتوگو میکند و تمرین هنوز معنی خود را از دست نداده است، بیشک بازیگر نیز موظف به تحقیق و تحلیل روی نقش است و باید دریایی از ایدههای خلاق و قابل اجرا داشته باشد تا بتواند بساط خود را در برابر کارگردانش بگشاید تا او بهترین و مناسبترین را انتخاب کند و با هم آن را پرورش دهند. اگر این شرایط فراهم باشد که با بخت بلند، چند سال یکبار دست میدهد، میتوان با نقش دست و پنجه نرم کرد. در غیر این صورت در کارهایی که صرفا امرار معاش است، بازیگر پیوسته مغلوب نقش است و مجبور است در قالب بازیگر فرو رود. مانند عروسک خیمه شببازی که به مقتضای داستان تکانی میخورد و خود چیزی بر داستان نمیافزاید، گیرم که گاهی زیبا یا خوشلباس هم باشد.


نقش خوب از نظر شما چه ویژگی هایی دارد؟
نقش خوب مثل کتاب خوب ذهن را درگیر میکند و موج ایدههای تازه را در ذهن به راه میاندازد. نقش خوب مثل یک شخصیت حقیقی است. نه خوب است و نه بد و قابلیت تبدیل به هر دو را در موقعیتهای مختلف دراماتیک داراست. چندوجهی است، روانشناسی دارد، پیشینه دارد و میتوان آن را روانکاوی کرد. نقش خوب نقش همین آدمهای معمولی دور و برمان است بدون آن که متوجه شویم چقدر خوب نقششان را بازی میکنند که البته با نابازیگری تفاوت دارد. واقعیتی است که با بازی آراسته میشود، بیآن که چیزی از خلوصش کاسته شود. اگر بستر مناسبی وجود داشته باشد و نویسنده کار خود را درست انجام داده باشد و سر صحنه بازیگر و کارگردان مجبور نباشند جور دستمزد کم و بیانگیزگی فیلمنامهنویس را بکشند، میتوان گفت نقش خوب و بد وجود ندارد، بلکه بازیگر خوب و بد وجود دارد. ولی این روزها همه تعاریف تغییر کردهاند. اما هنوز هم هر نقشی که بیشتر در ذهن تماشاچی ماندگار شود، بهترین نقش است.


چگونه با مهدی فخیم زاده آشنا و برای بازی در سریال ساختمان 85 دعوت شدید؟
ظاهرا بازی من در فیلم سیـ ـنمایی «خواب زمـ ـستانی» ساخته آقای سیامک شایقی را به خاطر داشتند و این فرصتی شد برای آشنایی با آقای فخیمزاده و بازی در سریال ساختمان 85.


نوع کار فخیم زاده را چقدر دوست دارید؟
یکی از جذابیتهای همکاری با این كارگردان متفاوت و غافلگیرکننده بودن کارهایش است. همكاری با آقای فخیمزاده یکی از همان فرصتهایی است که بندرت دست میدهد. شرایطی کاملا حرفهای و درست که نهتنها دغدغه هر بازیگر حرفهای و هر نیروی حرفهای دیگر در جریان فیلمسازی است که نیاز ضروری فرهنگ غالب فیلمسازی معاصر در سرزمین ماست.


نقش های منفی معمولا در آثار فخیم زاده قوی و جذاب هستند. شما برای متفاوت كردن نقش كامران در سریال ساختمان 85 چه كردید؟
نقش من در این کار منفی نیست. پس از چند جلسه گفتوگو بر سر نقش و طی فرصتی بیش از 2 ماه بین مطالعه فیلمنامه و شروع فیلمبرداری، من تصویر ناقصی از شخصیت یک جوان ساده و زودباور که خود را زرنگ میانگارد، در ذهن ساخته بودم. ولی چیزی که او را نسبت به دیگران خاص و متفاوت نشان دهد نیافتم. در آخرین ساعتهای پیش از شروع فیلمبرداری، من هنوز گیج بودم. هم به سبب ناآشنایی با روش فخیمزاده و چیزی که ممکن بود از من توقع داشته باشد و هم به خاطر نقشی که هنوز برایم گنگ بود و تصویر روشنی از آن نداشتم. موضوع را با كارگردان در میان گذاشتم و او گفت: «یک قدم از من و یک قدم از تو. پیدایش میکنیم.» اولین دور تمرینات انجام شد و در فاصله دو تمرین چند جملهای در مورد شخصیت با من صحبت کردند. تمرین بعدی آغاز شد و من حیرتزده، دری باز شد و کامران با لباس، اطوار و گویش خاص خودش شروع به بازی کرد. من او را تقلید کردم و فخیمزاده پسندید.


کامران شخصی بود که فخیم زاده هنگام نوشتن فیلمنامه او را یافته بود و موقع بازی به من معرفی کرد.
در این نقش بیشتر به تیپ نزدیک شدهاید. قبول دارید؟
خیر. این نقش اصلا تیپ نیست و در حقیقت اگر به شکل تیپ هم اجرا میشد در نهایت چنگی به دل نمیزد.


با سختگیری های فخیم زاده چطور کنار آمدید؟
به عقیده من، زندگی کردن با نقش به این صورت که او را به همراه خود به خانه یا صف نانوایی هم ببریم، چندان کار سادهای نیست و نهتنها کارساز نیست که میتواند دردسرساز هم باشد
فخیمزاده سختگیر نیست. اتفاقا بسیار انعطافپذیر و معتدل است. این تصور اشتباهی است که دیگران نسبت به او دارند. فخیمزاده از نادر کارگردانانی است که با متانت تمام میشنود، فکر میکند و نظر میدهد، ولی به شرط آن که حرف، حرف حساب باشد. او به حرفه اش احترام میگذارد و از آن لذت میبرد. اگر شما هم کارتان را محترم بشمارید و دوست بدارید با او کنار خواهید آمد. به هر حال او سختگیر نیست و یک كارگردان حرفهای است.


قصه ساختمان 85 را چقدر پسندیدید؟
در میان کارهایی که تاکنون انجام داده بودم، کار متفاوتی بود و رقابت در میان این همه نقش متفاوت در یک اثر امری هیجانانگیز به حساب میآمد. بعلاوه تم اصلی داستان برایم جذاب بود. اینکه درست در کنار گوشمان بسیار وقایع متفاوت رخ میدهد که بیخبریم و اینکه بسیاری از آنها که میشناسیم، درواقع آن کسی نیستند که به ما شناساندهاند. در حقیقت ما در دنیایی زندگی میکنیم که دیگر نمیتوان کسی را شناخت. چون روابط پیچیدهتر از پیشاند و اغلب بر سر منافع شخصی آدمها و نه به صرف یک ارتباط.


فخیمزاده چه چیزی به شما آموخت که درس تازهای برایتان محسوب میشود؟
هر چه بهتر باشی، کارت سختتر است. وقتی در نقشی گل میکنی یا مردم تو را میشناسند، کارت راحت نمیشود، بلکه تازه کار شروع میشود. از کار و آنچه که به نظرت درست میآید به هیچ عنوان نباید بگذری. فقط میتوانی کمی انعطافپذیر باشی. هر چه پیش آمد، تو باید کارت را آنگونه که فکر میکنی درست است انجام دهی تا بتوانی مسوولیت آن را بر عهده بگیری. به هر قیمتی شده باید حرفهای باقی بمانی و آلوده نشوی. این چیزهایی بود که از فخیمزاده آموختم و حاصلش آن شد که تصمیم بگیرم در شرایط فعلی که فرهنگ رایج فیلمسازی، مقاطعهکاری و پیمانکاری است ـ نه بهزعم من بلکه به استناد تعرفههای شغلی در اداره مالیات ـ برای مدتی استراحت کرده و روی خودم و حرفهام مطالعه کنم تا با زمینه مساعدتری در آینده نزدیک، حضور بهتر و موثرتری داشته باشم.


زندگی کردن با نقش چقدر درست یا غلط است؟
نظریه های مختلفی در این زمینه وجود دارد. به عقیده من، زندگی کردن با نقش به این صورت که او را به همراه خود به خانه یا صف نانوایی هم ببریم، چندان کار سادهای نیست و نهتنها کارساز نیست که میتواند دردسرساز هم باشد. تخیل بزرگترین توانایی یک بازیگر است. میتوان نقش را در تمام موقعیتها تجسم کرد و با او همراه شد. میتوان شاهد زندگی نقش بود و همه زندگیاش را کنکاش کرد ولی زندگی کردن با یک موجود تازه، بیتردید عواقبی هم دارد.


در شرایط امروز انتخاب کردن یا انتخاب شدن چقدر در کارهای هنری سخت یا آسان است؟
مربوط به شرایط امروز نیست. یک نوع موضعگیری در روند کاری یا در دل و ذهن مردم است که به شخصیت هنرمند برمیگردد. یک تصمیمگیری است بر سر این که در کجای تاریخ بایستیم. خواجه شیراز هم این سوال را داشته است، وقتی میگوید «با خاک راه راست شدم همچو باد و باز، تا آبروی میرسدم نان نمیرسد.» به هر حال این تصمیمگیری سابقه تاریخی دارد.


امضای خاص بازی عمار تفتی چیست؟
اولین چیزی که با شنیدن اسم یک بازیگر به ذهنتان میرسد، امضای اوست. اگر چیزی به ذهنتان نرسید، لابد دارد تمرین امضا میکند.


نظر كلیتان درباره ساختمان 85 چیست؟
نقطه عطف زندگی حرفهایم تا به امروز.


نظر منتقدان چقدر برایتان اهمیت دارد؟ این که چه قضاوتی درمورد شما دارند؟
منتقدان ریههای جامعهاند. حالا اگر من دوست داشته باشم سیـ ـگار بکشم، من میمانم و ریهام.


جایی که الان ایستاده اید همان جایی است که پیش از این می اندیشید؟
من نایستادهام، بلکه به آهستگی در حرکتم و این مسیری که میروم، همانی است که پیش از این میاندیشیدم.


جلوی دوربین چقدر به مخاطبان می اندیشید؟
پیوسته در تلاشم تا فراموش نکنم که تماشاگر من، باسواد، باهوش، خوشذوق و لایقترین فردی است که انتخاب کرده است تا قسمتی از وقتش را با من تقسیم کند. هر دو باید از این مصاحبت لذت ببریم.
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Bug وقت هایی هم که تئاتر جدیدی در دست ندارند، ♥صنم♥ 2 9 دیروز، ۰۶:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: taranomi
  عزیزان برای اجرای تئاتر به فرانکفورت آلمان رفته اند taranomi 1 16 دیروز، ۱۲:۱۲ ب.ظ
آخرین ارسال: ♥صنم♥
  سارا رسولزاده بازیگر تازه محبوب شده سیـ ـنما و تئاتر taranomi 5 27 ۲۷-۱۰-۹۶، ۰۶:۰۴ ب.ظ
آخرین ارسال: ♥هستی♥
  واکنش جالب ارژنگ امیرفضلی به پوستر مضحکی که برای جشنواره تئاتر فجر طراحی کرده اند taranomi 1 5 ۲۶-۱۰-۹۶، ۰۳:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: ♥صنم♥
  شباهت جالب فرزند بازیگر محبوب "دورهمی" به پدرش/عکس sadaf 8 49 ۲۵-۱۰-۹۶، ۱۰:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: AsαNα
  واکنش تند و تیز مهراب قاسمخانی به سخنان مجری گم نام تلویزیون در یک برنامه taranomi 1 16 ۲۵-۱۰-۹۶، ۰۳:۱۳ ب.ظ
آخرین ارسال: ♥صنم♥
  امیرحسین رستمی بازیگر سریال لیسانسه ها حسابی از پخش شدن این سریال در این شب شاکی بود. taranomi 2 13 ۲۵-۱۰-۹۶، ۰۲:۵۴ ب.ظ
آخرین ارسال: ♥صنم♥
Star گریم فوق العاده احمد مهرانفر بازیگر فوق العاده سیـ ـنما و تئاتر در فیلم "خجالت نکش" ♥صنم♥ 4 24 ۲۵-۱۰-۹۶، ۱۲:۱۵ ب.ظ
آخرین ارسال: avapars
Star عکسی عالی و زیرخاکی که آتیلا پسیانی از سال های دور تئاتر به اشتراک گذاشته، ♥صنم♥ 2 15 ۲۵-۱۰-۹۶، ۱۲:۱۳ ب.ظ
آخرین ارسال: avapars
  عمار تفتی taranomi 1 6 ۲۳-۱۰-۹۶، ۱۰:۱۳ ب.ظ
آخرین ارسال: ♥صنم♥

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان