۱۳-۰۸-۹۶، ۰۹:۲۸ ب.ظ
ترکیب پیاله ای که در هم پیوست
بشکستن آن روا نمی دارد مست
چندین سر و پای نازنین از سر دست
بر مهر که پیوست و به کین که شکست
خیام در فلسفه پیرو ابن سیناست و این رباعی را با توجه به یکی از نظرات فلسفی ابن سینا سروده.
کون و فساد دو صورت است که بر موجودات عالم طبیعت وارد می شود.کون یعنی موجود شدن هست شدن و فساد یعنی تباه شدن. از آنجا که عالم طبیعت همواره دچار این دو حالت می شود. به آن عالم کون و فساد گویند. فلاسفه از این ترکیب تعریف هایی ارائه داده اند. ابن سینا می گوید که اجتماع ( جمع شدن) اجزا کون است و افتراق (جدا شدن) اجزا فساد. محبت باعث ترکیب و اجتماع می شود و نفرت باعث جدایی. خیام این نظریه ی فلسفی را باز هم به وجود آدمی و مرگ و زندگی ربط می دهد.مهر حیات بخش است و کین مرگ آور.
بشکستن آن روا نمی دارد مست
چندین سر و پای نازنین از سر دست
بر مهر که پیوست و به کین که شکست
خیام در فلسفه پیرو ابن سیناست و این رباعی را با توجه به یکی از نظرات فلسفی ابن سینا سروده.
کون و فساد دو صورت است که بر موجودات عالم طبیعت وارد می شود.کون یعنی موجود شدن هست شدن و فساد یعنی تباه شدن. از آنجا که عالم طبیعت همواره دچار این دو حالت می شود. به آن عالم کون و فساد گویند. فلاسفه از این ترکیب تعریف هایی ارائه داده اند. ابن سینا می گوید که اجتماع ( جمع شدن) اجزا کون است و افتراق (جدا شدن) اجزا فساد. محبت باعث ترکیب و اجتماع می شود و نفرت باعث جدایی. خیام این نظریه ی فلسفی را باز هم به وجود آدمی و مرگ و زندگی ربط می دهد.مهر حیات بخش است و کین مرگ آور.