۲۳-۰۷-۹۱، ۰۶:۵۲ ب.ظ
به گزارش سه نسل، نمایشگاهی از آثار نقاشی مهرداد آقایاری در گالری شکوه برپاست.
آقایاری، ساعتها در بین طبیعت شهرها و روستاهای مختلفی چون خوی، تبریز، تهران ، درکه، لواسان کار کرده و آثاری ملهم از طبیعت را خلق کرده است، وی درباره این آثار میگوید: این کارها به دو قسمت تقسیم میشوند، یکی آثاری هستند که هر روز صبح تا نزدیک ظهر در طبیعت کار میکردم و دیگری شامل آثاری میشود که از طبیعت شهرهای مختلف عکس میگرفتم و سپس از عکسها برای به تصویر کشیدن طبیعت بهره میگرفتم.
در بین طبیعت و فضاهای زیبایی که آقایاری در فصلهای مختلف به تصویر کشیده ، نقاشی متفاوتی از یکی از بزرگراه های تهران به چشم میخورد، او در این رابطه میگوید: احساس کردم به دلیل آلودگیهایی که در تهران است کمتر هنرمندی روی آن کار میکند، اما تهران با رنگهای خاکستریاش برای من جذابیت زیادی داشت ، به همین دلیل آن را این گونه با تمام وجوه زیبایش به تصویر کشیدم.
او تابلوهای رنگ روغنیاش را قاب کرده و بر روی آنها شیشه انداخته است، به عقیده وی این کار هم جنبه فانتزی به اثر میدهد و هم آن را به سمت دکوراتیو بودن پیش میبرد. این هنرمند جوان قصد داشته با این کار آثاری به روزتر ارائه دهد و از کارهای رنگ روغن قدیمی فاصله گیرد.
از نظر او همه نقاشان پس از گذراندن سبک رئال به سبکها و تکنیکهای دیگر میرسند، او در مورد خودش میگوید: من رئال و گاهی هم فتو رئال کار میکردم، فکر میکنم همه نقاشان دوره رئال کار کردن را گذرانده و بعد راه خود را یافتهاند، در واقع هنرمند تا به واقعیت نرسد به تکنیک نمیرسد. من در این آثار از تکنیک لکه گذاری و تاچ قلم بهره گرفته ام و آثارم به این سمت گرایش دارند.
آقایاری در کنار آثار ملهم از طبیعت در قسمت دیگر گالری آثار گرافیکی تک رنگی کار کرده است که در آن موسیقی سنتی ایران سماع را به تصویر کشیده است. او در مورد موضوع این آثار میگوید: حدود دو سال است که در کنار آثار طبیعت ، کارهای گرافیکی هم انجام میدهم ، در واقع سماع متعلق به ایران بوده و زمانی که مغولها به ایران حمله کردند و می خواستند موسیقی، نتها و کتابها را آتش بزنند به همین دلیل آنها را از ایران خارج کردند و به ترکیه بردند. سماع در قونیه باقی ماند و هنوز در آنجا این حرکات انجام می شود. من در این نمایشگاه سعی کردم سماع و سازهایی که حالتی عرفانی دارند را با خط و خطوط گرافیکی به تصویر کشم. قصدم این است که با نقاشی کردن آن نشان دهم که متعلق به ایران است.
او در یکی از تابلوهای تک رنگ گرافیکی اش خون را به عنوان نماد از بین رفتن موسیقی سنتی به تصویر کشیده است.
این آثار نوعی چینش خاص دارند، تابلوها به چند قسمت مجزا تقسیم میشوند این قسمتها برجسته شده از سطح کار بالا آمده اند، هنرمند روی هر قطع مربع آن ، یک ساز را کشیده است. آقا یاری در این آثار شخصیت هر ساز را بطور جداگانه ای نقاشی کرده است.
مهرداد آقا یاری متولد 1363 شهرستان خوی است. او از ده سالگی نزد اسفندیار سربخش دورههای نقاشی را گذرانده است و تا کنون دردو نمایشگاه گروهی و یک نمایشگاه انفرادی شرکت داشته و در سال 84 در نمایشگاه دو سالانه تالار وحدت حضور داشته است.
نمایشگاه نقاشیهایش تا 26 مهرماه در گالری شکوه دایر است و علاقهمندان میتوانند همه روز از ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر از این آثار دیدن کنند.
فارس
آقایاری، ساعتها در بین طبیعت شهرها و روستاهای مختلفی چون خوی، تبریز، تهران ، درکه، لواسان کار کرده و آثاری ملهم از طبیعت را خلق کرده است، وی درباره این آثار میگوید: این کارها به دو قسمت تقسیم میشوند، یکی آثاری هستند که هر روز صبح تا نزدیک ظهر در طبیعت کار میکردم و دیگری شامل آثاری میشود که از طبیعت شهرهای مختلف عکس میگرفتم و سپس از عکسها برای به تصویر کشیدن طبیعت بهره میگرفتم.
در بین طبیعت و فضاهای زیبایی که آقایاری در فصلهای مختلف به تصویر کشیده ، نقاشی متفاوتی از یکی از بزرگراه های تهران به چشم میخورد، او در این رابطه میگوید: احساس کردم به دلیل آلودگیهایی که در تهران است کمتر هنرمندی روی آن کار میکند، اما تهران با رنگهای خاکستریاش برای من جذابیت زیادی داشت ، به همین دلیل آن را این گونه با تمام وجوه زیبایش به تصویر کشیدم.
او تابلوهای رنگ روغنیاش را قاب کرده و بر روی آنها شیشه انداخته است، به عقیده وی این کار هم جنبه فانتزی به اثر میدهد و هم آن را به سمت دکوراتیو بودن پیش میبرد. این هنرمند جوان قصد داشته با این کار آثاری به روزتر ارائه دهد و از کارهای رنگ روغن قدیمی فاصله گیرد.
از نظر او همه نقاشان پس از گذراندن سبک رئال به سبکها و تکنیکهای دیگر میرسند، او در مورد خودش میگوید: من رئال و گاهی هم فتو رئال کار میکردم، فکر میکنم همه نقاشان دوره رئال کار کردن را گذرانده و بعد راه خود را یافتهاند، در واقع هنرمند تا به واقعیت نرسد به تکنیک نمیرسد. من در این آثار از تکنیک لکه گذاری و تاچ قلم بهره گرفته ام و آثارم به این سمت گرایش دارند.
آقایاری در کنار آثار ملهم از طبیعت در قسمت دیگر گالری آثار گرافیکی تک رنگی کار کرده است که در آن موسیقی سنتی ایران سماع را به تصویر کشیده است. او در مورد موضوع این آثار میگوید: حدود دو سال است که در کنار آثار طبیعت ، کارهای گرافیکی هم انجام میدهم ، در واقع سماع متعلق به ایران بوده و زمانی که مغولها به ایران حمله کردند و می خواستند موسیقی، نتها و کتابها را آتش بزنند به همین دلیل آنها را از ایران خارج کردند و به ترکیه بردند. سماع در قونیه باقی ماند و هنوز در آنجا این حرکات انجام می شود. من در این نمایشگاه سعی کردم سماع و سازهایی که حالتی عرفانی دارند را با خط و خطوط گرافیکی به تصویر کشم. قصدم این است که با نقاشی کردن آن نشان دهم که متعلق به ایران است.
او در یکی از تابلوهای تک رنگ گرافیکی اش خون را به عنوان نماد از بین رفتن موسیقی سنتی به تصویر کشیده است.
این آثار نوعی چینش خاص دارند، تابلوها به چند قسمت مجزا تقسیم میشوند این قسمتها برجسته شده از سطح کار بالا آمده اند، هنرمند روی هر قطع مربع آن ، یک ساز را کشیده است. آقا یاری در این آثار شخصیت هر ساز را بطور جداگانه ای نقاشی کرده است.
مهرداد آقا یاری متولد 1363 شهرستان خوی است. او از ده سالگی نزد اسفندیار سربخش دورههای نقاشی را گذرانده است و تا کنون دردو نمایشگاه گروهی و یک نمایشگاه انفرادی شرکت داشته و در سال 84 در نمایشگاه دو سالانه تالار وحدت حضور داشته است.
نمایشگاه نقاشیهایش تا 26 مهرماه در گالری شکوه دایر است و علاقهمندان میتوانند همه روز از ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر از این آثار دیدن کنند.
فارس