امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ذن چیست ؟؟
#1
" بسم الله الرحمن الرحیم .."


[عکس: userupload_2013_8189588131396861857.4562.jpg]


[عکس: userupload_2013_10907423821396861545.9603.png] ذِن ؛ نه یک مکتب است ، و نه یک فلسفه ،
بلکه راهی است برای رها کردن ِ خویش از همه ی نقاب ها ،
و نقشهایی که به اشتباه برای شخصیت واقعی خود در اجتماع به وجود آورده ایم.
هدف ِ ذن گشودن ِ یک چشم سوم است ،
چشم درونی که پوسته ی کلام را شکافته و یگانگی فرد و جهان را نمایان میکند.


[عکس: userupload_2013_10907423821396861545.9603.png]ذِن به ما می آموزد به آنچه جلوی چشمانمان است نگاه کنیم ؛
زیرا آنچه به دنبالش هستیم آشکارا دیده می شود
و درست به همین دلیل دیدن ِ آن مشکل است .

[عکس: userupload_2013_10907423821396861545.9603.png]ذِن نمایش درون است ،
نمایان کردن ِ چیزهایی که در زیر ماسک ِ شخصیت پنهان شده است .

هنگامی که بودا برای اولین بار به روشنی رسید از او سوال شد:
آیا شما خدا هستید؟ پاسخ داد: نه ..
آیا شما قدیس هستید؟ پاسخ داد: نه ..
پس چه هستید؟ و او جواب داد: من بیدارم ..!



[عکس: userupload_2013_14101549181396861857.7017.jpg]

مدت ها پیش ، با واکاوی مکاتب عرفانی به مطالبی پیرامون "ذن " برخوردم ؛
و همین امر موجب گشت تا کتاب هایی را در این زمینه مطالعه کنم ..
تصور کردم شاید به اشتراک گذاری برخی از مطالب در این زمینه جالب باشد ..
آنچه در این جستار خواهم نگاشت گزیده ایست از کتاب ِ "ذن چیست ؟ " ..

پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
هايكو زبان ادبي فلسفه ذن


Green Haiku
بي گمان سبك ادبي هايكو را بايستي از برجسته ترين كالاهاي صادراتي فرهنگ ژاپني به سرتاسر جهان ادبیات دانست؛ كمابيش با اين گونه ادبي آشنائي داريم و مي دانيم كه هايكو به صورت كلاسيك آن از سه بند يا مصرع تشكيل يافته و كاراكترهاي خاصي از قبيل حضور نشانه هاي فصلي (Kireji)؛ استقلال معنائي هر بند (Kigo)؛ تعداد مشخص هجاهاي هر بند و ... در آن ديده مي شود .
تكنيك هاي گوناگوني نيز براي سرايش هايكو پيشنهاد داده اند مانند كاربرد واژگان برشي(Cutting Word) به منظور شكستن و تقطيع تصاوير ارائه شده در هايكو (Juxta Position)؛ كابرد لولا بدين معني كه يك بند به گونه اي سروده شود كه براي هر دو بند ديگر به گونه اي ابهام آميز، صادق باشد؛ بازي با خصوصيات زباني در زبان مقصد، البته به گونه اي كه كمترين آرايه هاي ادبي در آن به كار رود (آرايه هائي از قبيل مجاز، استعاره، كنايه و ... كه با سرشت ادبيات فارسي بسيار هم هماميخته هستند) .
به جز خصوصيات ساختاري كه بدان اشاره گرديد، ويژگيهاي بنيادين ديگري را نيز براي اين سبك ادبي قائل هستند؛ مشخص ترين اين خصوصيات همانا نگاه بي واسطه به طبيعت مي باشد؛ توضيح آنكه در هايكو ما به دنبال بيان يك روايت و يا يك سلسله علل نيستيم بلكه تنها به سرودن يك تصوير چشمگير و دلربا از مادر طبيعت مي پردازيم؛ تو گوئي در پي آن هستيم كه با زبان ادبيات از منظره خاصي از طبيعت، عكسي گرفته باشيم ؛ و به راستي كه بايد بزرگترين دستاورد هايكو را در پديدار ساختن احساس آرامش حاصل از توجه به طبيعت براي انسان امروزين و روزمره زده دانست . ديدگاه خاصي در ميان هايكو سرايان كلاسيك وجود دارد و آن اين است كه در فلسفه هايكو، اسنان به مانند ساير اجزاي طبيعت (درختان، جانوران، گل ها، حشرات، جويباران و ...) ديده مي شود و در واقع در كنار آنان است كه مفهوم و معناي راستين خود را پيدا مي كند (بر خلاف فلسفه مدرن كه انسان را تافته جدا بافته اي از طبيعت مي پندارد و وي را به حكم راني بر آن بر مي انگيزد) .

دلايل گوناگوني را مي توان براي محبوبيت جهاني اين سبك ادبي بر شمرد؛ نخست به واسطه كوتاه بودن ساختاري آن ( Minimalism) و همچنين پيوند مستقيمش با طبيعت و احترام بدان است كه انسان مدرن ِ كلافه شده، به آساني با آن پيوند بر قرار مي سازد . ديگر آنكه آغاز توجه جهاني به هايكو مصادف شده بود با آشنا شدن غربيان با مكتب ذن؛ چرا كه بسياري بر اين باورند كه هايكو همانا زبان ادبي فلسفه ذن مي باشد . نيك مي دانيم كه هدف نهائي در ذن، رها شدن از رنج هاي ناشي از تفكر و تعقل وبشر دانسته مي شود (Satori) .

ريشه يابي اين گونه ادبي ما را به پيشينه سترگ آئين شينتو (Shinto) در ميان ژاپنيان مي رساند كه پايه بنيادين آن چيزي جز پاسداشت، نكوداشت و بزرگداشت طبيعت و عناصر آن نمي باشد .

بررسي تطبيقي اين سبك ادبي در ميان فرهنگ ادبي ايرانيان نيز ما را به نكات درخور تعمقي رهنمون مي شود . از لحاظ ساختاري و يا معنائي مي توان هم ارز هاي هايكو را در ادبيات كهن ايران زمين در نمونه هائي مانند قالب هاي خسرواني و يا دو بيتي هاي دري جستجو و رديابي كرد . در ادبيات شفاهي كنوني سرزمين پارس هم مي توان از گونه هاي ادبي مانند ليكو هاي بلوچي، آئيكه هاي سيستاني، سوزوان هاي اوزبيكي، لندي هاي پشتون و ... ياد كرد .

بنابر آنچه سخن از آن رفت، شايد سبك ادبي هايكو را بتوان بهترين گزينه براي بيان دغدغه هاي زيست محيطي و حمايت هاي گوناگونمان از مادر طبيعت دانست؛ هم اكنون شاخه هاي گوناگوني از هايكو در سرتاسر جهان و در زمينه هاي گوناگوني رواج دارد؛ Green Haiku به آن دسته از هايكو ها گفته مي شود كه به معضلات گرمايش زمين، بحران هاي زيست محيطي، دغدغه هاي حقوق حيوانات و همچنين به سبك زندگي گياهخواران (Vegan Haiku) مي پردازد؛

نمونه هائی از Green Haiku ها و Vegan Haiku ها :



[عکس: stolen-land-gh2-300x224.jpg]


Stolen Sand

On my feet
Stolen Land

Eva Maria Lee


[عکس: scattered-gold-300x225.jpg]


Scattered [عکس: 53.gif]d
Mired
In mud

Erin Stack


بشقاب خالی
پر می‌ شود
خونی دلمه شده بر کف کشتارگاه.
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  هدف از آفرینش جهان هستی چیست ؟ !!Tina!! 0 207 ۱۸-۰۸-۹۶، ۰۵:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: !!Tina!!
  جن چیست ؟ mercede 0 285 ۰۶-۰۵-۹۴، ۰۶:۵۰ ب.ظ
آخرین ارسال: mercede
  ماوراءالطبیعه چیست؟ .RaHa. 4 584 ۰۹-۰۴-۹۴، ۱۱:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: فاطمه27

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
5 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
hadis hpf (۱۱-۱۲-۹۵, ۰۱:۴۱ ق.ظ)، نويد (۱۰-۱۲-۹۵, ۱۲:۰۰ ق.ظ)، d.ali (۰۹-۱۲-۹۵, ۱۱:۴۷ ب.ظ)، .AtenA. (۱۰-۱۲-۹۵, ۰۵:۰۸ ق.ظ)، !!Tina!! (۱۶-۰۶-۹۶, ۱۱:۲۰ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان