۱۸-۰۵-۹۵، ۰۶:۰۶ ب.ظ
بسم رب الحسین(ع)
پرسش:
دوم اینکه مگر نه اینکه همه موجودات بنا به صراحتهای قرانی به شکل کامل محشور میشوند پس چطور امام حسین را بیسر در ان روایت محسوب کردهاند؟؟؟
«هنگامى كه روز قيامت فرا رسد سر مبارك و غرقه به خون امام حسين عليه السّلام در نظر زهرا جلوهگر خواهد شد. وقتى نظر فاطمه به سر بريده امام حسين بيفتد فرياد مىزند:
اى فرزند مظلوم من! اى ميوه قلب محزون من! به جهت ناله و فرياد زهراست كه ملائكه مدهوش مىشوند و اهل محشر عموما فرياد مىزنند و مىگويند:
اى فاطمه! خداوند قاتلين فرزندت حسين را بكشد!! در اين حال از طرف پروردگار ندا مىرسد: من اين عمل را انجام مىدهم و از قاتلين حسين و پيروان و دوستان آنان انتقام خواهم كشيد.
فاطمه زهرا در آن روز بر يكى از ناقههاى بهشتى سوار است كه: پهلوهاى آن به وسيله حريرهاى بهشتى زينت شده، صورت آن زيبا، چشمانش شهلا، سرش از طلا، گردن ش از مشك و عنبر، مهارش از زبرجد سبز، جهازش از مرواريد كه با جواهر زينت شده باشد، خواهد بود! بر پشت آن ناقه هودجى نصب شده كه پردهاش از نور خداوند، ميان آن پر از رحمت پروردگار، بلندى مهار آن به قدر يك فرسخ از فرسخهاى دنيا خواهد بود.
تعداد هفتاد هزار ملك اطراف هودج آن بانو را احاطه خواهند كرد كه به تسبيح و تهليل و تكبير حضرت پروردگار مشغول خواهند بود.
آنگاه از طرف خداوند رئوف منادى ندا مىكند: اى اهل قيامت! چشمان خود را ببنديد تا فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از صراط عبور نمايد.
پس از آن بانوى معظمه شيعيان و دوستانش مانند برق جهنده از صراط مىگذرند. ولى آن حضرت دشمنان ذرّيّه خود را به دوزخ خواهد انداخت». [2]
از این روایت شریف دو نکته فهمیده می شود:
الف- وجود مقدس و ملکوتی امام حسین علیه السلام (منحصرا) در نظر حضرتزهرا (سلاماللهعلیها) بیسر ممثل میشود.
ب- این نوع جلوهگری امام حسین علیهالسلام به خاطر این است که قاتلین امام حسین علیه السلام نفرین شده و به جزای خودشان که خلود در آتش جهنّم است برسند.
بنابراین امام حسین علیه السلام فقط برای حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به صورت بیسر ممثّل میشود و این واقعه قبل از ورود به عالم قیامت و در صحرای محشر اتفاق میافتد.
در ارتباط با پرسش دوم حضرت عالی عرض می شود: آیه شریفه «یَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّی»(اعراف:187) (اى رسول ما) از تو احوال و ساعت قيامت را سؤال خواهند كرد كه چه وقت فراخواهد رسيد؟ پاسخ ده كه علم آن منحصرا نزد ربّ و خداى من است. با صراحت علم به زمان وقوع قیامت را از پیامبر اکرم نفی مینماید، اما علم به حوادث و اتفاقات عالم قیامت را نفی نمیکند، چرا که حقیقت نوری و وجودی پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلّم) بالاتر از عالم قیامت بوده و احاطه وجودی به عالم قیامت دارد...
آیه دیگری که برای نفی علم پیامبر به قیامت مورد استناد قرار میگیرد، آیه «وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّةُ» چگونه سختى و عظمت آن روز را درك توانى كرد؟ (حاقه: 3) است که با صراحت، علم به حاقه را از پیامبر اکرم نفی مینماید. در این باره علامه میفرماید: خطاب در این جمله به هر کسی است که قابل خطاب باشد و در آن، علم به حقیقت روز قیامت را از همه مخاطبان نفی میکند و میفرماید: تو نمیدانی قیامت چیست؟ و این تعبیر، کنایه از کمال اهمیت آن روز و نهایت درجه عظمتش است، اما درباره پیامبر (
موضوع:
روایت بی سر بودن امام حسین (ع) در روز محشرپرسش:
در روایتی اشاره میشود که حضرت فاطمه در صحرای محشر بدنبال امام حسین میگردد و او را بیسر میبیند.
اول اینکه چطور کسی توانسته جلو جلو قیامت را ببیند در حالی که پیامبر در قران میگوید من همچون شما از قیامت بیخبرم؟؟؟دوم اینکه مگر نه اینکه همه موجودات بنا به صراحتهای قرانی به شکل کامل محشور میشوند پس چطور امام حسین را بیسر در ان روایت محسوب کردهاند؟؟؟
پاسخ:
ابن برقی (1) با چند واسطه از امیرالمومنین علی علیه السلام از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهو�� �سلّم) نقل میکند:
«هنگامى كه روز قيامت فرا رسد سر مبارك و غرقه به خون امام حسين عليه السّلام در نظر زهرا جلوهگر خواهد شد. وقتى نظر فاطمه به سر بريده امام حسين بيفتد فرياد مىزند:
اى فرزند مظلوم من! اى ميوه قلب محزون من! به جهت ناله و فرياد زهراست كه ملائكه مدهوش مىشوند و اهل محشر عموما فرياد مىزنند و مىگويند:
اى فاطمه! خداوند قاتلين فرزندت حسين را بكشد!! در اين حال از طرف پروردگار ندا مىرسد: من اين عمل را انجام مىدهم و از قاتلين حسين و پيروان و دوستان آنان انتقام خواهم كشيد.
فاطمه زهرا در آن روز بر يكى از ناقههاى بهشتى سوار است كه: پهلوهاى آن به وسيله حريرهاى بهشتى زينت شده، صورت آن زيبا، چشمانش شهلا، سرش از طلا، گردن ش از مشك و عنبر، مهارش از زبرجد سبز، جهازش از مرواريد كه با جواهر زينت شده باشد، خواهد بود! بر پشت آن ناقه هودجى نصب شده كه پردهاش از نور خداوند، ميان آن پر از رحمت پروردگار، بلندى مهار آن به قدر يك فرسخ از فرسخهاى دنيا خواهد بود.
تعداد هفتاد هزار ملك اطراف هودج آن بانو را احاطه خواهند كرد كه به تسبيح و تهليل و تكبير حضرت پروردگار مشغول خواهند بود.
آنگاه از طرف خداوند رئوف منادى ندا مىكند: اى اهل قيامت! چشمان خود را ببنديد تا فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از صراط عبور نمايد.
پس از آن بانوى معظمه شيعيان و دوستانش مانند برق جهنده از صراط مىگذرند. ولى آن حضرت دشمنان ذرّيّه خود را به دوزخ خواهد انداخت». [2]
از این روایت شریف دو نکته فهمیده می شود:
الف- وجود مقدس و ملکوتی امام حسین علیه السلام (منحصرا) در نظر حضرتزهرا (سلاماللهعلیها) بیسر ممثل میشود.
ب- این نوع جلوهگری امام حسین علیهالسلام به خاطر این است که قاتلین امام حسین علیه السلام نفرین شده و به جزای خودشان که خلود در آتش جهنّم است برسند.
بنابراین امام حسین علیه السلام فقط برای حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به صورت بیسر ممثّل میشود و این واقعه قبل از ورود به عالم قیامت و در صحرای محشر اتفاق میافتد.
در ارتباط با پرسش دوم حضرت عالی عرض می شود: آیه شریفه «یَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّی»(اعراف:187) (اى رسول ما) از تو احوال و ساعت قيامت را سؤال خواهند كرد كه چه وقت فراخواهد رسيد؟ پاسخ ده كه علم آن منحصرا نزد ربّ و خداى من است. با صراحت علم به زمان وقوع قیامت را از پیامبر اکرم نفی مینماید، اما علم به حوادث و اتفاقات عالم قیامت را نفی نمیکند، چرا که حقیقت نوری و وجودی پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلّم) بالاتر از عالم قیامت بوده و احاطه وجودی به عالم قیامت دارد...
آیه دیگری که برای نفی علم پیامبر به قیامت مورد استناد قرار میگیرد، آیه «وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّةُ» چگونه سختى و عظمت آن روز را درك توانى كرد؟ (حاقه: 3) است که با صراحت، علم به حاقه را از پیامبر اکرم نفی مینماید. در این باره علامه میفرماید: خطاب در این جمله به هر کسی است که قابل خطاب باشد و در آن، علم به حقیقت روز قیامت را از همه مخاطبان نفی میکند و میفرماید: تو نمیدانی قیامت چیست؟ و این تعبیر، کنایه از کمال اهمیت آن روز و نهایت درجه عظمتش است، اما درباره پیامبر (
صلی الله علیه و آله و سلّم) روایتی از ابن عباس نقل شده است که هر جا در قرآن جمله «
وَمَا أَدْرَاكَ » آمده است رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) آن را از راه وحی درک کرده است (و دلالت بر عدم علم پیامبر ندارد، بلکه برعکس دلالت بر علم حضرت دارد) [3]
برای مطالعه بیشتر ر.ک: محمد روحانى- زندگانى حضرت زهرا علیها السلام
.................................................. .................................................. .
پی نوشت:
[1]. على بن أحمد بن عبد اللّه بن أحمد بن محمد بن خالد البرقى. راجع المستدرك ج 3 ص 665
[2]. حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عبدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ بِإِسْنَادِهِ يَرْفَعُهُ إِلَى عَنْبَسَةَ الطَّائِيِّ عَنْ أَبِي جُبَيْرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
« يُمَثَّلُ لِفَاطِمَةَ رَأْسُ الْحُسَيْنِ مُتَشَحِّطاً بِدَمِهِ فَتَصِيحُ وَا وَلَدَاهْ وَا ثَمَرَةَ فُؤَادَاهْ فَتَصِيحُ الْمَلَائِكَةُ لِصَيْحَةِ فَاطِمَةَ ع وَ يُنَادُونَ أَهْلَ الْقِيَامَةِ قَتَلَ اللَّهُ قَاتِلَ وَلَدِكِ يَا فَاطِمَةُ قَالَ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَفْعَلُ بِهِ وَ لِشِيعَتِهِ وَ أَحِبَّائِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ إِنَّ فَاطِمَةَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ عَلَى نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ مُدَبَّجَةَ الجبينين [الْجَنْبَيْنِ] وَاضِحَةَ الْخَدَّيْنِ شَهْلَاءَ الْعَيْنَيْنِ رَأْسُهَا مِنَ الذَّهَبِ الْمُصَفَّى وَ أَعْنَاقُهَا مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ خِطَامُهَا مِنَ الزَّبَرْجَدِ الْأَخْضَرِ رَحَائِلُهَا مُفَضَّضَةٌ بِالْجَوْهَرِ عَلَى النَّاقَةِ هَوْدَجٌ غِشَاوَتُهُ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ حَشْوُهَا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ خِطَامُهَا فَرْسَخٌ مِنْ فَرَاسِخِ الدُّنْيَا يَحُفُ بِهَوْدَجِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ بِالتَّسْبِيحِ وَ التَّمْجِيدِ وَ التَّهْلِيلِ وَ التَّكْبِيرِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ يَا أَهْلَ الْقِيَامَةِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ فَهَذِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ تَمُرُّ عَلَى الصِّرَاطِ فَتَمُرُّ فَاطِمَةُ ع وَ شِيعَتُهَا عَلَى الصِّرَاطِ كَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ قَالَ النَّبِيُّ ص وَ يُلْقَى أَعْدَاؤُهَا وَ أَعْدَاءُ ذُرِّيَّتِهَا فِي جَهَنَّم» («ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 220» ؛ «بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج43، ص: 223» ؛ «زندگانى حضرت زهرا عليها السلام(روحانى)، ص: 849»)
[3]. طباطبائی، ترجمه المیزان، ج 19، ص 654
❤تصویرقشنگیست که در صحنه ی محشر❤ مادورحسینیم(ع) و بهشت است که مات است!❤