امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لوح محفوظ و اختیار انسان
#1


بسم الله الرحمن الرحیم
سوال: بیان می شود که اعمال انسان از قبل در لوح محفوظ نوشته شده است و قابل تغییر نیست و از طرف دیگر بیان می شود که دعا سرنوشت انسان را تغییر می دهد. این دو چگونه قابل جمع است؟

پاسخ:

تحقق موجودات و حوادث مختلف جهان دو مرحله دارد: يكى مرحله قطعيت كه هيچگونه دگرگونى در آن راه ندارد و ديگرى مرحله غير قطعى یا « مشروط» است. در اين مرحله دگرگونى راه دارد و از آن به مرحله محو و اثبات تعبير مى‏ شود.(دعا در این مرحله سبب تغییر و تحول می شود.) گاهى از اين دو مرحله، تعبير به «لوح‏ محفوظ» و «لوح محو و اثبات» مى‏ شود؛ گويى در يكى از اين دو لوح، آنچه نوشته شده است به هيچوجه دگرگونى در آن راه ندارد و كاملا محفوظ است و اما ديگرى ممكن است، چيزى در آن نوشته شود و سپس محو گردد و بجاى آن چيز ديگرى نوشته شود.[1] از آنجا که انسان یک موجود مادی است به طور طبیعی در مسیر زندگی و سرنوشت او هزاران اگر وجود دارد که انتخاب هر یک از آنها می تواند سرنوشت دیگری را برای او رقم زند به این معنا که اگر انسان فلان کار را انجام دهد یک سرنوشت دارد و اگر کار دیگر را انجام دهد سرنوشتی دیگر. مثلا اگر فرد بیمار سم بخورد، خواهد مرد اما اگر دارو بخورد خوب خواهد شد و به زندگی ادامه خواهد داد. (این موارد در لوح محو و اثبات ثبت و ضبط می شود)
با توجه به آنچه بیان شد مشخص می شود که علت ها و انتخاب آنها، در سرنوشت و تغییر آن دخالت دارند.

در میان این علت ها، نباید از علل غیر مادی غافل بود. این علت ها نیز همانند علل مادی در سرنوشت انسان تاثیرگذار است. فردی که انفاق می کند، استغفار می کند، دعا می کند و... سبب می شود تا سرنوشت او به سمت دیگری که مصلحت ایجاب می کند هدایت شود (و این مساله سبب می شود تا در سرنوشت او که در لوح محو و اثبات ثبت بود تغییر حاصل شود) البته این تغییر در سرنوشت به این معنا نیست که خداوند جهل به این سرنوشت داشته باشد. بلکه خداوند علم به سرنوشت انسان، بر اساس انتخاب خود انسان دارد و حتی می توان گفت آنچه در لوح محفوظ ثبت و ضبط است و قابلیت تغییر را ندارد همان علم الهی به سرنوشت نهائی انسان است که بر اساس اختیارها و انتخاب ها و اعمال خود او (همانند دعا و ...) رقم خورد است. یعنی چون خداوند می داند فلان فرد در فلان روز با اختیار خود چه مسیری را انتخاب می کند و سرنوشت او چه خواهد شد، همان را در لوح محفوظ ثبت می کند. به همین جهت گفته می شود که آنچه در لوح محفوظ ثبت می شود، نتیجه حوادث با توجه به علت تامه آنهاست.

پی نوشت:

[1] آیه الله مکارم، تفسیر نمونه، 27جلد، دار الکتب الاسلامیه، تهران، سی ودوم، ج 10 ص 241
تصویرقشنگیست که در صحنه ی محشر مادورحسینیم(ع) و بهشت است که مات است!
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چرا به تك تك انسان ها وحی نشد؟ nza3380 0 189 ۲۸-۰۵-۹۵، ۰۲:۴۱ ق.ظ
آخرین ارسال: nza3380
  معاد چه احساساتی را در انسان بر می انگیزاند؟ nza3380 0 229 ۲۴-۰۵-۹۵، ۰۳:۴۷ ب.ظ
آخرین ارسال: nza3380
  آیا علی (ع) در مقابل انحراف مسلمانان از مسأله خلافت سکوت اختیار کرد nza3380 0 151 ۱۹-۰۵-۹۵، ۰۱:۰۳ ق.ظ
آخرین ارسال: nza3380

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
4 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
sadaf (۲۴-۰۵-۹۵, ۰۷:۱۹ ب.ظ)، نويد (۲۵-۰۵-۹۵, ۰۲:۲۴ ق.ظ)، nza3380 (۲۴-۰۵-۹۵, ۰۶:۱۸ ب.ظ)، #*Ralya*# (۲۴-۰۵-۹۵, ۰۷:۲۲ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان