امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مددكاري اجتماعي
#1
مددکاری اجتماعی

دیباچه: وقتی سخن از مددکاری می‌شود بسیاری از افراد به یاد زندان‌ها یا پرورشگاه‌ها می‌افتند که در آنجا افرادی به نام مددکار در دفتر یا واحد مددکاری فعالیت می‌کنند. اما حرفه مددکاری به فعالیت در دو مکان فوق محدود نمی‌شود. بلکه مددکاری اجتماعی، یکی از رشته‌های کاربردی است که فارغ‌التحصیل آن باید بتواند در مراکز مختلف با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌هایی که آموزش دیده است، وارد زندگی انسان‌هایی شود که به هر دلیل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی دچار مشکل بوده و نمی‌توانند مشکل خود را به تنهایی حل کنند یا منشأ مشکل خویش را تشخیص بدهند.در واقع این افراد می‌توانند به یاری مددکارمشکل خویش را شناخته وحل نمایند. بنابراین اگر بخواهیم این رشته را به طور خلاصه معرفی کنیم، باید بگوییم که هدف رشته مددکاری این است که به افراد نیازمند به خدمات اجتماعی کمک کند تا خود را بیابند، مشکل خویش را بشناسند و سپس راه حل آن را پیدا کنند.
توانایی‌های‌ لازم :
یک‌ مددکار باید دارای‌ توانمندی‌های‌ روحی‌ خاصی‌ باشد؛ یعنی باید روحیه‌ای‌ قوی‌ داشته‌ باشد تا بتواند مشکلات‌ و معضلاتی‌ را که‌ در زندگی‌ انسان‌ها می‌بیند، تحمل‌ کند پس‌ باید پذیرفت‌ که‌ افراد زودرنج‌ و بسیار حساس‌ و عاطفی‌ به‌ درد این‌ رشته‌ نمی‌خورند. در ضمن‌ یک‌ مددکار نباید در گفتگو و ارتباط‌ برقرار کردن‌ با دیگران‌ دچار مشکل‌ شود و در نهایت‌ یک‌ مددکار باید خود را به‌ خوبی‌ بشناسد چون‌ اگر خود را نشناسد، نمی‌تواند به‌ دیگری‌ شناخت‌ بدهد و او را کمک‌ کند.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
رشته‌ مددکاری‌ از جمله رشته‌هایی‌ است‌ که‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ می‌توانند آن‌ را انتخاب‌ کنند همچنین‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ باید در دوران‌ تحصیل‌ 24 واحد کارورزی‌ و پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ 2 سال‌ طرح‌ بگذرانند. این‌ دو ویژگی‌ رشته‌ فوق‌ را متمایز ساخته‌ است‌، چرا که‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ به‌ دلیل‌ تجربه‌ ناشی‌ از 24 واحد کارورزی‌ در 6 واحد مستقل‌ و 2 سال‌ طرح‌ در سازمان‌ها و مؤسسه‌های‌ دولتی‌، از موقعیت‌ شغلی‌ مناسبی‌ برخوردار هستند. در واقع‌ هر جایی‌ که‌ اداره‌ رفاه‌ یا امور اجتماعی‌ هست‌، مددکار اجتماعی‌ می‌تواند در آنجا حضور داشته‌ و مسؤولیتی‌ را بر عهده‌ بگیرد. در نتیجه‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ مشکل‌ اشتغال‌ ندارند. اما با وجود مزیت‌های‌ این‌ رشته،‌ باید پذیرفت‌ که‌ رشته‌ مددکاری‌ با مشکلاتی‌ نیز گریبانگیر است‌ که‌ در این‌ میان‌ گمنام‌ بودن‌ رشته‌ مددکاری‌ در جامعه‌ و حتی‌ در بین‌ جوانان‌ و داوطلبان‌ کنکور مشکل‌ بسیار بزرگی‌ است‌.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌ و اصلی‌ :
مبانی‌ جامعه‌شناسی‌ ، خدمات‌ اجتماعی‌ و تعاون‌ در اسلام‌، مبانی‌ روانشناسی‌، ریاضیات‌ پایه‌، مبانی‌ مددکاری‌، آمار مقدماتی‌، مبانی‌ رفاه‌ اجتماعی‌، مبانی جمعیت‌شناسی‌، مبانی‌ مردم‌شناسی‌، کاربرد آمار در خدمات‌ اجتماعی‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، کلیات‌ حقوق‌، مبانی‌ مدیریت‌، اصول‌ علم‌ سیاست‌، اصول‌ توانبخشی‌، روانشناسی‌ اجتماعی‌، نظریه‌های‌ جامعه‌شناسی‌، روش‌ تحلیل‌ جمعیت‌، روش‌ تحقیق‌ در خدمات‌ اجتماعی‌ (عملی‌)، نهاد خانواده‌، آسیب‌شناسی‌ اجتماعی‌، حقوق‌ خانواده‌ و کار، جامعه‌شناسی‌ روستایی‌، بهداشت‌ خانواده‌، جامعه‌شناسی‌ شهری‌ و توسعه‌، بهداشت‌ روانی‌، بررسی‌ مسایل‌ اجتماعی‌ ایران‌، مدیریت‌ مؤسسات‌ خدمات‌ اجتماعی‌، کلیات‌ برنامه‌ریزی‌ اقتصادی‌ و تجاری‌.
دروس‌ تخصصی :
مددکاری‌ فردی‌ ، آشنایی‌ با روش‌های‌ مددکاری‌، پویایی‌ گروهی‌، مددکاری‌ گروهی‌، توانبخشی‌ گروه‌های‌ خاص‌، کارورزی‌ مددکاری‌ فردی‌ ، روانشناسی‌ کودک‌ و نوجوان‌، مشاوره‌ و مددکاری‌، مددکاری‌ جامعه‌ای‌ ، روانشناسی‌ مرضی‌، کارورزی‌ در مددکاری‌ گروهی‌ ، تغذیه‌، کارورزی‌ مددکاری‌ جامعه‌ ، اقتصاد ایران‌، پروژه‌ تحقیقاتی‌ ، سرپرستی‌ در خدمات‌ اجتماعی‌.
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  علوم اجتماعي ~ MoOn ~ 0 221 ۰۷-۰۸-۹۴، ۰۵:۵۵ ب.ظ
آخرین ارسال: ~ MoOn ~
  علوم ارتباطات اجتماعي ~ MoOn ~ 0 190 ۰۷-۰۸-۹۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ
آخرین ارسال: ~ MoOn ~
  مددكاري اجتماعي Melika 0 461 ۱۵-۰۹-۹۱، ۰۲:۴۶ ب.ظ
آخرین ارسال: Melika

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
2 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
sadaf (۰۷-۰۸-۹۴, ۱۲:۴۵ ق.ظ)، ~ MoOn ~ (۰۶-۰۸-۹۴, ۱۱:۵۳ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان