۱۸-۱۲-۹۶، ۰۴:۵۳ ب.ظ
با رونق گرفتن نشست های مجمع عالی حکمت اسلامی، تفسیر سیاسی از ملاصدرا پررنگ شده است. شاید بتوان پرحرارت ترین دعوای فلسفی چهار دهه اخیر را معطوف به ملاصدرا و نظام فلسفی او دانست. فیلسوفی که با پیروزی انقلاب اسلامی بختش گشوده شد و با اقبال رهبران انقلاب اسلامی به او، باب بحث درباره او رونق گرفت. اما یکی از منازعات مربوط به ملاصدرا به دو تفسیر متفاوت از او باز می گردد که یکی او را فیلسوف سیاسی و دیگری او را اندیشمندی خالی از تاملات سیاسی می داند.
روزنامه سازندگی - پردیس سیاسی: با رونق گرفتن نشست های مجمع عالی حکمت اسلامی، تفسیر سیاسی از ملاصدرا پررنگ شده است. شاید بتوان پرحرارت ترین دعوای فلسفی چهار دهه اخیر را معطوف به ملاصدرا و نظام فلسفی او دانست. فیلسوفی که با پیروزی انقلاب اسلامی بختش گشوده شد و با اقبال رهبران انقلاب اسلامی به او، باب بحث درباره او رونق گرفت. اما یکی از منازعات مربوط به ملاصدرا به دو تفسیر متفاوت از او باز می گردد که یکی او را فیلسوف سیاسی و دیگری او را اندیشمندی خالی از تاملات سیاسی می داند.
در عین حال همواره جای این سوال وجود دارد که مجموعه تاملات سیاسی وی چه مقدار اهمیت دارد؟ نوآوری های او چیست؟ و آیا او نماینده حضیض زوال اندیشه سیاسی در ایران تلقی می شود؟ پاسخ به این سوال در این گزارش نمی گنجد اما می توان جبهه ای متشکل از رضا داوری اردکانی، جواد طباطبایی، داود فیرحی، سید علی میرموسوی و سید صادق حقیقت را قائلان به عدم سیاسی بودن صدرا و جبهه ای متشکل از علیرضا صدرا، عبدالحسین خسروپناه، احمد واعظی، نجف لک زایی و شریف لک زایی را به عنوان کسانی که طرفدار برداشت سیاسی از ملاصدرا هستند معرفی کرد. اما همانطور که گفتیم ماجرا به چهل سال پیش باز می گردد.
صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا
به پیروزی انقلاب اسلامی در چارچوب نپذیرفتن نظام های سیاسی برخاسته از مکاتب و اندیشه های غربی یا همان شعار نه شرقی و نه غربی به بار نشست و به همین سبب دغدغه تعریف فلسفه سیاسی از دل فلسفه اسلامی همواره به عنوان یک ضرورت در میان اندیشمندان این حوزه مطرح بوده است. در سال 1381 کتاب «اندیشه سیاسی صدرالمتالهین» اثر نجف لک زایی افقی را در این عرصه گشود و بعد از نگارش این کتاب، حکمت متعالیه به عنوان یکی از شاخه های اصلی فلسفه اسلامی و نسبتش با سیاست به عنوان یکی از پروژه های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعریف شد.
مفاهیم متعالیه
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان