۰۵-۰۲-۰، ۱۰:۲۲ ق.ظ
دویچهوله: موتورسیکلت وسپا ۷۵ سال پیش در ایتالیا عرضه شد. این موتور با تعاریف بسیاری همراه شده است: نماد جوانی، مرکب عشاق، موتور سیکلت رمانتیک، نوستالژیک. هفتادوپنج سال وسپا را در این گزارش تصویری ببینید:
گرچه نام موتورسیکلت وسپا ۷۵ سال پیش رسما در روز ۲۳ آوریل ۱۹۴۶به ثبت رسید، اما تولید آن پیشتر در بخشی از کارخانه پیاجو که تولیدات صنعتی دیگری داشت در شهر جنوا ایتالیا آغاز شده بود. وسپا به سرعت در ایتالیا و اروپا محبوب و به نمادی از زندگی جوانان تبدیل شد.
طراحی موتور سیکلت وسپا به خواست "انریکو پیاجو" (عکس) کارخانهدار ایتالیایی و توسط "کورادینو د آسکانیو" صورت گرفت. مهندسی که در آرزوی ساخت هلیکوپتر بود و هیچ تجربهای در ساخت موتور سیکلت نداشت.
"کورادینو د آسکانیو"، مهندس طراح وسپا میخواست موتورسیکلتی تولید کند که راندن و کار با آن ساده، سبک، کم مصرف و قیمت تولید آن ارزان باشد.
وسپا ۹۸، اولین مدل تولید سریالی این موتورسیکلت بود که در سال ۱۹۴۶ وارد بازار شد، سرعت آن به حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت میرسید که در بین جوانان به "جوجه اردک" (Paperino) مشهور شد.
گرچه نام موتورسیکلت وسپا ۷۵ سال پیش رسما در روز ۲۳ آوریل ۱۹۴۶به ثبت رسید، اما تولید آن پیشتر در بخشی از کارخانه پیاجو که تولیدات صنعتی دیگری داشت در شهر جنوا ایتالیا آغاز شده بود. وسپا به سرعت در ایتالیا و اروپا محبوب و به نمادی از زندگی جوانان تبدیل شد.
طراحی موتور سیکلت وسپا به خواست "انریکو پیاجو" (عکس) کارخانهدار ایتالیایی و توسط "کورادینو د آسکانیو" صورت گرفت. مهندسی که در آرزوی ساخت هلیکوپتر بود و هیچ تجربهای در ساخت موتور سیکلت نداشت.
"کورادینو د آسکانیو"، مهندس طراح وسپا میخواست موتورسیکلتی تولید کند که راندن و کار با آن ساده، سبک، کم مصرف و قیمت تولید آن ارزان باشد.
وسپا ۹۸، اولین مدل تولید سریالی این موتورسیکلت بود که در سال ۱۹۴۶ وارد بازار شد، سرعت آن به حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت میرسید که در بین جوانان به "جوجه اردک" (Paperino) مشهور شد.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !