۰۳-۰۵-۰، ۰۵:۱۰ ب.ظ
روزنامه خراسان: باورتان میشود تولید نیسان آبی متوقف شود؟ اگر چشمهای شما را ببندند و در یک کشور نامشخص باز کنند میتوانید از تعداد زیاد بنز و بیامدبلیو حدس بزنید در آلمان هستید، یا از تعداد زیاد تویوتا میفهمید در کرهجنوبی هستید، امضای خیابانهای هر کشوری یک نوع خودرو است که در آن خیابانها بیشتر از بقیه به چشم میآید، اما خیابانهای ایران در این سالها شاهد رفت و آمد خودروهای زیادی بوده، پیکان آمد و رفت، پراید کم و زیاد شده، اما چهره شاخص و ثابت خیابانهای ایران نیسان آبی بود.
خودرویی که گاه مصداق این ترانه میشد قلدر، چهارشونه کشتی، پررو البته بهجای قرنیه لاستیک مشکی. نیسان آبی بخشی از هویت جالب خیابانهای ما بود، خودرویی که راه نمیداد، جسور بود، مثل هافبک وسط خشن تیمی که بازی را باخته و چیزی برای از دست دادن ندارد؛ برای همین از خطا کردن و کارت گرفتن نمیترسد. هیچ بازیکن ظریفی به همچین هافبک خشنی نزدیک نمیشود. نیسان آبی بازیکن خشن خیابانها بود. البته در این ماجرا پای اغراق و شوخی هم در میان بود. رانندههای نیسانهای آبی همیشه تیپیکال یک پدر خسته، یک رفیق با معرفت و یک مرد زحمتکش را داشتند. حتی گاهی محبوبیت مالک نیسان آبی روی دست هر کسی میزد. مثل روزهای عید. آنموقع بچههای کل فامیل دوست داشتند پشت وانت باشند و از این خانه به خانه بعدی بروند.
پشت وانت، روی قابلمه زدن، دست و جیغ و شادی و ترمز راننده که باعث میشد همه روی هم بیفتند. حالا نیسان آبی به خاطرات میپیوندد. مدیرعامل شرکت سایپا گفته: «️تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی میشناسند تا پایان سال متوقف میشود و ️محصول پادراپلاس با توان فنی و امکانات بهروز جایگزین آن خواهد شد». حیف است با این همه خاطرهای که از نیسان آبی داریم این قدر راحت نادیدهاش بگیریم. پس این پرونده خاطرهبازی ماست با نیسان آبی، سلطان بامرام کوچه و خیابان.
ماجرای تولد باربر نجیب
این یک شوخی قدیمی است که ایرانیها از هر چیزی یک وانت درست میکنند! ولی این بار با وانتی طرف هستیم که از ابتدا وانت بود و تا انتها وانت خواهد ماند. نسل سوم نیسان جونیور که در ایران با نامهای زامیاد ۲۴، نیسان آبی و سایپای آبی شناخته میشود، وانتی است که برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ در ایران توسط خودروسازی زامیاد تولید شد.
براساس قوانین پلیس، خودروی زامیاد۲۴ مجاز به حمل ۲۸۰۰ کیلوگرم بار است، ولی این وانت قابلیت حمل ۵۰۰۰ کیلوگرم را دارد که البته این عدد هم به نظر برای این هرکول شوخی است! به نیسان آبی لقب باربر نجیب را دادهاند، چون طبق تخمین کارخانه از سال ۱۳۵۱ تاکنون توانسته حدود ۲ تریلیارد تن بار را روی جادهها جابهجا کند که بیش از وزن هشت هزار برج میلاد تهران است.
خودرویی که گاه مصداق این ترانه میشد قلدر، چهارشونه کشتی، پررو البته بهجای قرنیه لاستیک مشکی. نیسان آبی بخشی از هویت جالب خیابانهای ما بود، خودرویی که راه نمیداد، جسور بود، مثل هافبک وسط خشن تیمی که بازی را باخته و چیزی برای از دست دادن ندارد؛ برای همین از خطا کردن و کارت گرفتن نمیترسد. هیچ بازیکن ظریفی به همچین هافبک خشنی نزدیک نمیشود. نیسان آبی بازیکن خشن خیابانها بود. البته در این ماجرا پای اغراق و شوخی هم در میان بود. رانندههای نیسانهای آبی همیشه تیپیکال یک پدر خسته، یک رفیق با معرفت و یک مرد زحمتکش را داشتند. حتی گاهی محبوبیت مالک نیسان آبی روی دست هر کسی میزد. مثل روزهای عید. آنموقع بچههای کل فامیل دوست داشتند پشت وانت باشند و از این خانه به خانه بعدی بروند.
پشت وانت، روی قابلمه زدن، دست و جیغ و شادی و ترمز راننده که باعث میشد همه روی هم بیفتند. حالا نیسان آبی به خاطرات میپیوندد. مدیرعامل شرکت سایپا گفته: «️تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی میشناسند تا پایان سال متوقف میشود و ️محصول پادراپلاس با توان فنی و امکانات بهروز جایگزین آن خواهد شد». حیف است با این همه خاطرهای که از نیسان آبی داریم این قدر راحت نادیدهاش بگیریم. پس این پرونده خاطرهبازی ماست با نیسان آبی، سلطان بامرام کوچه و خیابان.
ماجرای تولد باربر نجیب
این یک شوخی قدیمی است که ایرانیها از هر چیزی یک وانت درست میکنند! ولی این بار با وانتی طرف هستیم که از ابتدا وانت بود و تا انتها وانت خواهد ماند. نسل سوم نیسان جونیور که در ایران با نامهای زامیاد ۲۴، نیسان آبی و سایپای آبی شناخته میشود، وانتی است که برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ در ایران توسط خودروسازی زامیاد تولید شد.
براساس قوانین پلیس، خودروی زامیاد۲۴ مجاز به حمل ۲۸۰۰ کیلوگرم بار است، ولی این وانت قابلیت حمل ۵۰۰۰ کیلوگرم را دارد که البته این عدد هم به نظر برای این هرکول شوخی است! به نیسان آبی لقب باربر نجیب را دادهاند، چون طبق تخمین کارخانه از سال ۱۳۵۱ تاکنون توانسته حدود ۲ تریلیارد تن بار را روی جادهها جابهجا کند که بیش از وزن هشت هزار برج میلاد تهران است.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !