ایران رمان

نسخه‌ی کامل: شیوع پدیده ای به نام «آگهی اجتماعی»
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
94/2/23


هفته نامه عصر ارتباط - پریسا خسروداد: تحلیل محتوای سایت های تبلیغاتی حاکی از این است که به تازگی پدیده ای در دنیا وب ایرانی در حال شیوع است که به آگهی اجتماعی موسوم شده است. این آگهی ها که اغلب در سایت های خرید و فروش کالاهای دست دوم یافت می شوند، عموما در منوهایی نظیر خدمات و متفرقه قرار می گیرند و کاربر را تشویق می کنند تا به هر انگیزه ای با آنها تماس برقرار کنند.

تنوع این آگهی ها در سطحی است که تقریبا هر فرد با هر گروه سنی و توان مالی را به خود جذب می کند. در این خصوص می توان به آگهی هایی برای همصداشدن در یک گروه خوانندگی تا یک فرد علاقه مند به فعالیت های ورزشی به منظور همکاری در باشگاه و استخر اشاره کرد. برخی از آگهی های اجتماعی، حتی گام را فراتر نیز نهاده اند و در فضای مجازی به دنبال یک همسفر برای مسافرت های رویایی داخلی و خارجی نیز می گردن د. این آگهی ها در پی پیدا کردن همخانه و بعضا شریک غیررسمی زندگی نیز هستند. به طوری که گاهی همچون کالا مبادرت به ارایه مشخصات قابل تاملی نیز از خود می کنند.

کارشناسان در خصوص رواج آگهی های اجتماعی بر این باورند که با توجه به رشد روزافزون کاربری اینترنت و فناوری اطلاعات در زندگی شهروندان، بدون تردید قلع و قمع تمامی این آگهی ها، امری دشوار و چه بسا غیرممکن است. اما نظام مند کردن سایت های تبلیغاتی، آگاهی رسانی نسبت به خطرات دنیای مجازی، درنظر گرفتن موانع بازدارنده و نیز ایجاد امکان دادخواهی و رسیدگی قانونی می تواند آسیب های این پدیده رو به رشد را کاهش دهد.