ایران رمان

نسخه‌ی کامل: دکوراسیون اتاق بچه ها و کوچک
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اتاق خواب یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای هر خانه است که باید بیشترین دقت و خلاقیت در دکوراسیون آن صورت گیرد. این امر به ویژه زمانی اهمیت خود را نشان ميدهد که به این نکته توجه کنیم که اولا همه ما به طور متوسط یک سوم از عمر خود را در خواب به سر ميبریم و در وهله بعد خواب و محیطی که انسان ساعات استراحت خود را در آن سپری ميکند ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارد.



[عکس: h2o-architects%2001.jpg]



به این ترتیب این هفته تلاش ميکنیم مهمترین اصولی را که برای طراحی و چیدمان دکور یک اتاق خواب ایده آل ميتوان مورد استفاده قرار داد ارائه کنیم. اولین نکتهاي که در ارتباط با دکور اتاق خواب باید به آن توجه داشت این است که چگونه ميتوان این فضا را به محیطی آرامش بخش تبدیل کرد. آرامش و تولید آن در اتاق خواب مهمترین عاملی است که در دکور این بخش از خانه باید محور قرار بگیرد. عوامل ایجاد آرامش در اتاق خواب را با در نظر گرفتن نرم سلیقهاي و با تکیه بر اصول روانشناسی ميتوان به شرح زیر طبقهبندی کرد. البته کاربرد این اصول بستگی مستقیمی به متراژ اتاق خواب شما دارد. اما در صورتی که اتاق خوابتان کوچک است و نميتوانید تمام این اصول را در آن پیاده کنید نگران نباشید. در ادامه مطالب نکاتی کاربردی در خصوص دکور اتاق خوابهاي کوچک نیز ارائه ميشود. اما مهمترین اصول کاربردی برای تولید آرامش با استفاده از دکوراسیون در اتاق خواب را ميتوان به شرح زیر طبقهبندی کرد:
جانمایی وسایل در اتاق خواب
نحوه جانمایی وسایل در اتاق خواب اولین شرط اساسی برای یک دکور اصولی است. در این میان اینکه تخت خواب در کجای اتاق قرار ميگیرد از سایر وسایل اهمیت بیشتری دارد. اگر اتاق خواب دارای پنجره است به توصیه روان شناسان بهتر است تخت خواب به گونهاي قرار بگیرد که در سمت راست پنجره باشد تا هنگام بیدار شدن انرژی مثبت فضای بیرون به شما منتقل شود.
فضای خواب و کار را جدا کنید
اگر فعالیتهاي کاری شما به گونهاي است که مجبورید یا ترجیح ميدهید تمام یا بخشی از آن را در منزل انجام دهید، بدترین انتخاب شما برای کار کردن اتاق خواب است.
این در حالی است که در بسیاری از خانهها میز کار یا میز تحریر در اتاق خواب قرار ميگیرد که در این حالت استرسهاي زیادی را در زمان خواب به شما تحمیل ميکند. همچنین در هنگام کار کردن هم به دلیل اینکه فعالیت در فضایی انجام ميشود که معمولا در آن استراحت ميکنید نميتوانید تمرکز کافی را بر کارتان به دست آورید و معمولا دچار خواب آلودگی ميشوید.
استفاده از گلها و اسانسهاي خوشبو
گل و گلدان در صورتی که در اندازه، تعداد و انواع مناسب اتاق خواب در این فضا مورد استفاده قرار بگیرند ميتوانند در ایجاد فضایی مطبوع و آرامش بخش کمک کنند. البته نباید تعداد و حجم گیاهان در اتاق خواب خیلی زیاد و پرحجم باشد. گلدانهاي کوچک با گلهاي کم حجم انتخاب مناسبی برای اتاق خواب هستند. از طرف دیگر در صورتی که از اسانسهاي معطر برای ایجاد فضایی مطبوع در اتاق خوابتان استفاده ميکنید دقت کنید که حتما از رایحههاي ملایم و خنک استفاده کنید، به این خاطر که رایحههاي تند و گرم ممکن است عملکرد معکوس داشته باشند و باعث اختلال در خواب و سردرد شوند. مخصوصا در افرادی که سردردهای میگرنی دارند استفاده از رایحههاي تند در اتاق خواب به هیچ وجه توصیه نميشود.

اتاق خوابتان را خلوت کنید
ریخت و پاش، شلوغی و تجمع بیش از اندازه وسایل در اتاق خواب یکی از مهمترین موانع ایجاد آرامش در این بخش از خانه است. سعی کنید تا جایی که ممکن است از تجمع بیش از اندازه وسایل غیر ضروری در اتاق خواب جلوگیری کنید و تا جایی که امکان دارد این فضا را خلوت و مرتب کنید.
با اتاق خوابهاي کوچک چه کنیم؟
همان طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد ممکن است با این تصور که اتاق خوابتان بسیار کوچک است از دکور کردن آن منصرف شوید. این تصور اشتباه است!
دکور اتاق خوابهاي کوچک هم امکانپذیر است منتها با رعایت چند اصل کلی. اول آنکه در این گونه موارد باید در انتخاب وسایل اتاق خواب متناسب با متراژ آن دقت زیادی داشته باشید. انتخاب تخت خوابهاي بزرگ برای این اتاقها اشتباه است و بهترین گزینه تخت خوابهاي فلزی یا فرفورژه است که حجم کمتری از اتاق را با کاربرد یکسان نسبت به سرویسهاي چوبی اشغال ميکند. از طرف دیگر شما ميتوانید از تخت خوابها و وسایل چند منظورهاي استفاده کنید که در بازار به نام تختها یا مبلمان تاشو شناخته ميشوند. این گونه وسایل با نصب به دیوار خانه قابلیت جمع شدن دارند و پس از پایان زمان استراحت ميتوان آن را به کاناپه تبدیل یا آن را به سمت دیوار جمع کرد. استفاده از رنگهاي ملایم و آرامش بخش هم برای تمام اتاقهاي خواب چه بزرگ باشند و چه کوچک توصیه ميشود. رنگهاي روشن مانند آبی، زرد، سفید و… علاوه بر اینکه رنگهاي آرامش بخشی برای اتاق خواب هستند اتاق خوابهاي کوچک را هم بزرگتر جلوه ميدهند. البته انتخاب رنگ سلیقهاي است اما چنانچه اتاق خوابتان کوچک است اصلا به دنبال دکور کردن آن با رنگهاي تیره نباشید. برای قرار دادن وسایل شخصی خود ميتوانید از طراحی دیوارها یا قفسههاي کوتاه و کم عرض استفاده کنید. یعنی به جای آنکه با میزهای آرایش یا دراورهای بزرگ فضای اتاقتان را محدود و تنگ کنید، وسایلتان را تا جایی که امکان دارد در این قفسهها یا دیوارها بچینید.از تیم طراحی ما دعوت به عمل آمد تا برای طراحی مجدد آپارتمانی در پیست اسکی در Menuires، فرانسه، طرحی جدید ارائه دهند. این آپارتمان که در انتهاییترین نقطه ساختمانی که در سال 1965 ساخته شده میباشد و دارای جهتگیری سهگانهای است که در طرح قبلی خیلی بدان توجهی نشده بود.از طراحان ما درخواست شده بود که یک کار غیرممکن را عملی سازند: افزایش فضای اتاق بدون دستکاری ساختار، ساخت دو حمام به جای یک حمام موجود، دست نزدن به تعداد تختها شامل هشت تخت 55 M2 و هرکدام مجزا از دیگریبرای افزایش فضای نسبتاً کوچک و تنگ، دیدمان را نسبت به آن تغییر دادیم. به جای اینکه سعی کنیم وسایل را در آپارتمان جای دهیم، تصمیم بر آن شد تا آپارتمان را در وسایل جا دهیم! اگرچه این نظریه در ابتدا مضحک به نظر میرسد اما بلافاصله تمام محدودیتها مرتبط با فضای تنگ را از بین بردیم.یک منحنی چوبی بزرگ در سرتاسر اتاق کشیده شد که به تمام توابع مرتبط است و علاوه بر این فضا را بزرگتر و دید را نسبت به کوههای مقابل وسیعتر و زیباتر ساخته است. این مبلمان دیواری تمام ملزومات روزانه را در خود جای داده. در کنار انباری، وسایل خواب، کنجی برای مطالعه به پنجره داخلی چسبیده استد. آشپزخانه پشت به پشت حمام قرار دارد. مبلمان است که فضا را تفکیک و مشخص مینماید.

سیستم ثانویه محل خواب را با پردهای که بر روی دیوار مرکزی کشیده شده مجزاتر و خصوصی تر کرده است. فضای مرکزی کاملاً سفید و با طرح و نقش تراس مطابقت دارد. جو داخل آپارتمان از کوهها و کابین الهام گرفته. تمام وسایل از یک جنس و چوبی هستند؛ تخته سهلایی از جنس درخت غوشه به رنگ روشن برای فضاهای داخلی و تخته سهلایی با چوب درخت گردوی آمریکایی برای دیوار منحنی.



[عکس: h2o-architects%2002.jpg]
[عکس: h2o-architects%2003.jpg]
[عکس: h2o-architects%2004.jpg]
[عکس: h2o-architects%2005.jpg]
[عکس: h2o-architects%2006.jpg]
[عکس: h2o-architects%2007.jpg]
[عکس: h2o-architects%2008.jpg]
مرسی maraShyجالب بود