ایران رمان

نسخه‌ی کامل: امکان طرح دعوا از طریق اینترنت در کشور
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
94/3/17

خبرگزاری ایرنا: معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه با اجرای قانون آیین دادرسی کیفری مردم می توانند از منزل از طریق اینترنت طرح دعوا کنند، گفت: با این قانون امکان استفاده از ویدئو کنفرانس در دادگاه ها نیز فراهم می شود.

ذبیح الله خداییان روز یکشنبه در نشست خبری در خصوص اقدامات قوه قضاییه در راستای اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری در اول تیرماه امسال افزود: بر اساس این قانون در دادگاه برای تحقیق از طرف دعوا، شهود و نظر کارشناسان می توان از ویدئو کنفرانس استفاده کرد.

وی ادامه داد: افرادی که در منزل طرح اقامه دعوا می کنند تا 5 درصد و سقف یک میلیون تومان از هزینه دادرسی معاف می شوند.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: افراد درصورت نداشتن اینترنت در منزل می توانند به دفاتر خدمات الکترونیک در استان ها مراجعه و در آنجا طرح دعوا کنند.

خداییان اقدام دیگر قانون آیین دادرسی کیفری را ، دادرسی الکترونیک برشمرد و گفت: تاکنون چنین دادرسی نداشتیم و قوه قضاییه براساس آن مکلف می شود به منظور ساماندهی ارتباطات الکترونیک بین محاکم ، ضابطان، دستگاههای تابعه و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که اطلاعاتشان در جریان دادرسی نیاز است، شبکه ملی عدالت ایجاد کند.

به گفته وی همه اطلاعات مورد نیاز باید در این سامانه ثبت شده و قضات از طریق این سامانه می توانند استعلامات خود را انجام دهند و سایر مراجع نیز مکلف هستند از طریق همین سامانه استعلامات را پاسخ داده و ابلاغ کنند.

ابلاغ اوراق و احکام قضایی و اطلاع رسانی عمومی نیز بصورت الکترونیکی انجام می شود و قوه قضاییه مکلف است همه اهداف، شرح وظایف، آرای وحدت رویه و حتی احکامی که مغایر با منافی عفت نیست و بر حیثیت افراد لطمه وارد نمی کند را وارد سامانه کند.