ایران رمان

نسخه‌ی کامل: انتقال ايرانيان زنداني در عراق به كشور
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
٩٤/٣/٢٥

خبرگزاری صدا و سیما: حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر امورخارجه با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در اربیل دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار علاوه بر بحث و گفتگو در خصوص مسایل سیاسی و امنیتی منطقه، ابعاد مختلف همکاری های دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

قشقاوی در این دیدار با اشاره به محتوای گفتگوهای انجام شده با مقام های مختلف اقلیم کردستان در طول این سفر، ضرورت ارتقای همکاری ها در مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته و نیز قاچاق مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد و از حمایت های نخست وزیر اقلیم کردستان از روند رو به رشد همکاری ها قدردانی کرد.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زمینه های مناسب تر برای همکاری های اقتصادی، خواستار توجه بیشتر دولت اقلیم کردستان عراق به رفع برخی موانع در مسیر فعالیت شرکت های اقتصادی و بازرگانان ایرانی فعال در منطقه اقلیم شد.

قشقاوی همچنین با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان درخواست کرد انتقال زندانیان ایرانی موجود در زندان های اقلیم کردستان عراق به ایران منطبق با موافقتنامه انتقال محکومان میان ایران و عراق و سند اجرایی تنظیم شده با اقلیم کردستان عملیاتی شود.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با اشاره به همکاری کردهای عراق با جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت سالهای مبارزه با رژیم بعث و نیز سالهای سخت گذشته ، ایران را دوست و شریک قابل اعتماد و راهبردی ملت عراق و کردهای این کشور دانست و آمادگی اقلیم را برای تقویت همکاری ها در تمام زمینه های مورد علاقه اعلام کرد.

وی افزود: کردهای عراق، حمایت فوری جمهوری اسلامی ایران از اقلیم در مقابله با داعش را فراموش نخواهند کرد.

بارزانی امنیت جمهوری اسلامی ایران را امنیت عراق و اقلیم کردستان دانست و خواستار تقویت همکاری های امنیتی میان دو طرف شد.

وی همچنین در خصوص حمایت بیشتر از شرکت ها و فعالان اقتصادی ایران که در اقلیم مشغول فعالیت هستند قول مساعد داد و در زمینه انتقال زندانیان نیز دستور داد منطبق با توافق انجام شده، زندانیان ایرانی در آستانه ماه مبارک رمضان به جمهوری اسلامی ایران منتقل شوند.

در این دیدار همچنین مقرر شد در اجرای موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و عراق و به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، دستورالعمل اجرایی انتقال محکومان به امضای آقای عبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل و آقای محمد هاودیانی وزیر کار و امور اجتماعی اقلیم برسد و انتقال زندانیان به ایران در ماه مبارک رمضان عملیاتی شود.

در این دیدار مسعودیان سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز به آقای بارزانی معرفی شد.