ایران رمان

نسخه‌ی کامل: تئاتر ما نیازمند دراماتورژی ایرانی است
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
94/4/13

محمدرضا خاکی گفت: در دوران بی‌فکر بودن تئاترها نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» نشانگر تفکر خاصی‌ است.




خبرگزاری ایسنا: این فعال تئاتری که به تماشای نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» نشست، در رابطه با این نمایش مطرح کرد: نمایش‌هایی را که در این مدت می‌بینیم همه خلق الساعه هستند و برداشت یا دریافت از متونی هستند که اصل و بنیاد آن‌ها مشخص نیست. من بعد از مدتها نمایشی دیدم که در آن با مضمون وشخصیت‌پردازی آن احساس آشنایی کردم.

او تصریح کرد: به نظر من پیام دهکردی و محمد امیر یاراحمدی توانستند متنی را به وجود آورند که مشکلات رایج متون این روزهای تئاتر را ندارد. این متن دارای کلام و بافت خاص خود است که برای مخاطب قابل تامل است.

خاکی درباره استفاده از گویش محلی در این نمایش گفت: در بخش‌هایی از نمایش، کارگردان از یک لحن محلی استفاده کرده است، این استفاده بسیار به جا و مناسب بوده است، زیرا برخلاف نمایش‌های رایج تلاشی برای بردن نمایش به سمت یک نمایش فولکلور نشده است.

این استاد و مدرس دانشگاه ادامه داد: تئاتر ما در حال حاضر نیازمند یک دراماتورژی ایرانی است و باید متونی اجرا شود که با فضای فکری، ذهنی و اجتماعی مردم ما نزدیک باشد. تئاترهای این روزهای ما برداشتی شتاب‌زده از تصاویر فضای مجازی است و این امر مساله‌ایی هشداردهنده است، در صورتی که این تئاتر نشانگر تفکر خاصی‌ است و من از دیدن آن لذت بردم.

نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» به کارگردانی پیام دهکردی همزمان با فرا رسیدن لیالی قدر و سالروز شهادت حضرت علی (ع) از یک شنبه 14 تا جمعه 19 تیر ماه روی صحنه نمی‌رود.