ایران رمان

نسخه‌ی کامل: گوشت مرغ را از بازار آزاد نخريد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.

تاریخ انتشار : پنج شنبه, 18 تیر 1394

[عکس: 9404-17t2093.jpg]


معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در پي انتشار اخباري مبني بر مشاهده مواردي از آنفلوآنزاي پرندگان در دماوند، فيروزکوه و ...ضمن تاکيد بر اينکه براي مردم تهديدي در مورد اين بيماري وجود ندارد، توصيه کرد که از خريد گوشت مرغ از بازارهاي آزاد خودداري شود.
محمود نبوي درباره مشاهده موارد انساني مبتلا به اين ويروس در کشورگفت: اين ويروس به سختي به انسان منتقل مي‌شود و امکان سرايت پاييني دارد. اما اگر منتقل شود تلفاتي بين 40 تا60 درصد خواهد داشت.

وي در اين باره افزود: از 20 سال گذشته تا کنون کل موارد انساني مبتلا شده در دنيا هزار نفر بوده است. خوشبختانه تا به حال نيز مورد انساني مبتلا به اين نوع آنفلوآنزا را در کشور نداشته ايم. درعين حال اگر در يک مرغداري اين بيماري مشاهده شود، تمام کارکنان و کارگران آن تا حدود دوهفته تحت نظر قرار مي‌گيرند.

نبوي ادامه داد: از 20 سال گذشته تاکنون که آنفلوآنزاي پرندگان در دنيا مشاهده شده است، برخي کشورها مانند ايران سياست امحا را درپيش گرفته‌اند و در هر کانوني که پرنده بيمارمشاهده مي‌شود با پرداخت خسارت، آنها را از بين مي‌برند که سياست درستي است. کشورهايي که اين سياست را اجرا کردند موارد انساني نداشتند و يا اينکه بسيار کم بوده است.

وي افزود: مرغداران نيز از اين سياست استقبال مي‌کنند؛ چراکه که مي‌دانند اين بيماري ممکن است به تمام مرغداري سرايت کند. درهر کانوني که اين بيماري ديده شود تا شعاع خاصي پرندگان امحا مي‌شوند و فضولات‌شان نيز ضدعفوني مي‌شود و بعد از حدود يک تا سه ماه نيز اجازه تخم‌ريزي مجدد داده مي‌شود.

نبوي درباره مناطقي که امکان ابتلاي به بيماري در آن وجود دارد نيز گفت: اين بيماري برخي سال‌ها درکشور زياد بوده است و برخي سال‌ها کمترو ممکن است درهمه جاي کشور مشاهده شود. آنفلوانزاي پرندگان امسال کمي بيشتر ازسال گذشته در دنيا بوده است، اما اين به معني گسترده بودن آن يا تبديل آن به ويروس انساني نيست.

وي با بيان اينکه براي مردم تهديدي دراين زمينه وجود ندارد افرود: اين ويروس چند ساعت پس از کشته شدن پرنده از بين مي‌رود. بنابراين گوشتي که ازطريق کشتارگاه‌هاي مجاز عرضه مي‌شود، مشکلي ندارد و مردم با خيال راحت مي‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت توصيه کرد که مردم گوشت مرغ را از مجاري دولتي که تحت کنترل هستند تهيه کنند و خودشان اقدام به خريد آن از بازارهاي آزاد نکنند؛ چرا که ممکن است مبتلا به بيماري‌هاي ديگري نيز باشند. از خريد پرنده به عنوان نگهداري در منزل نيز خودداري کنند و اگر مايل به خريد آن هستند از مراکز مجاز اقدام به تهيه کنند.



اخبار اجتماعی - ايسنا