ایران رمان

نسخه‌ی کامل: تلویزیون علیه «ماه عسل»
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
94/4/23


برخلاف موضع گیری های اخیر علیه رسانه ها، مبنی بر روبروی هم قرار دادن خندوانه و ماه عسل، پخش یک گزارش خبری و مردمی از بخش خبری ساعت 14 مشخص کرد که شاید تلویزیون خودش از این اتفاق خرسند هم باشد!

همزمان با اینکه گلایه رامبد جوان از رسانه ها به دلیل مقایسه خندوانه با ماه عسل به جاهای باریک کشیده شد، تلویزیون روز گذشته رسما موضع اش را اعلام کرد و صراحتا در بخش خبری ساعت 14 شبکه یک، «ماه عسل» و «خندوانه» را روبروی هم قرار داد. شاید سیاست کم بها دادن «ماه عسل» در مقابل حمایت از «خندوانه»، اتفاقی سازماندهی شده بود که از شروع ماه رمضان توسط تلویزیون پی گرفته شد؛ سیاستی که خیلی ظریف و برنامه ریزی شده، رامبد جوان را مقابل احسان علیخانی قرار داد.

در مقابل برنامه ریزی طولانی مدت تلویزیون، این رسانه ها بودند که متهم به قیاس این دو شدند. رامبد جوان و تهیه کننده خندوانه از یک طرف به رسانه ها برچسب دو به هم زنی زدند و علیخانی از طرف دیگر منتقدان را مقصر دانست. این ماجرا داستان عجیب و غریبی دارد که نمی شود نادیده اش گرفت.

[عکس: 585668_845.jpg]

موضع رسمی در اخبار ساعت 14


بخش خبری ساعت 14 شبکه یک، روز گذشته در قسمتی به مرور سریال ها و برنامه های رمضانی اختصاص پیدا کرد. گزارشگر برنامه نظرسنجی 10 روز پیش صدا و سیما از مردم را با تاخیر منتشر کرد و درباره اول شدن «پایتخت 4» و دوم شدن «دردسرهای عظیم 2» صحبت کرد و بعد رسید به برنامه های قبل از افطار؛ یعنی «ماه عسل» و «خندوانه»! ابتدا بخشی از «ماه عسل» را نمایش داد و سراغ مردم رفت تا نظرات آنها را بشنود. برخلاف سایر زمان ها که اصولا فقط نظرات مثبت نمایش داده می شوند، این بار همه نظرها در قبال «ماه عسل» منفی بود. یک نفر می گفت برنامه نسبت به سال های قبل افت کرده، دیگری از فضای غمگین این برنامه شکایت داشت و آن یکی می گفت که اصلا آن را تماشا نمی کند و ... تلویزیون با نمایش این نظرات، اینطور القا کرد که جامعه از «ماه عسل» ناراضی است و به آن انتقاد دارد.

بلافاصله بعد از پخش آن، گزارشگر با لحنی شاد از به هم خوردن معادلات رقابت رمضانی توسط شبکه دیجیتالی نسیم و برنامه «خندوانه» صحبت به میان آورد. بعد از نمایش چند نمای هیجانی و شاد از این برنامه، دوربین سراغ مردم رفت. همه از تماشای «خندوانه» رضایت داشتند و می گفتند چه کسی از برنامه شاد خوشش نمی آید؟ تلویزیون که از ابتدا تمام تلاشش را انجام داده بود تا این فضای دو قطبی ایجاد شود، حالا به صورت علنی نتیجه این رقابت را اعلام کرد.

[عکس: 585669_371.jpg]

همزمانی پخش ماه عسل و خندوانه


مخالفت تلویزیون و سیاست منفی در قبال «ماه عسل» از همان قبل از شروع ماه رمضان کلید خورد. با اینکه تلویزیون در کل ساعات روز، برنامه درجه یک و موفق زیادی نداشت اما به عمد طوری برنامه ریزی شد تا «خندوانه» از ساعت 23 به ساعت 19 منتقل شود و همزمان با «ماه عسل» روی آنتن برود.

مدیران تلویزیون خیلی خوب می دانستند که گرایش مردم به خنده و شادی بیشتر از اندوه است و خب طبیعتا بخشی از مخاطبان «ماه عسل» به سمت نسیم گرایش پیدا می کند.

این ایجاد رقابت، مسئله ای بود که مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی هم صراحتا بر آن تاکید کرد. داود نعمتی روزهای اول رمضان در پاسخ به اینکه دلیل این همپوشانی چیست گفت: «مقداری از این همپوشانی جدول پخش، برای ایجاد رقابت بین شبکه هاست و اینکه هر شبکه ای برنامه بهتری برای بینندگان تدارک ببیند، مردم هم جذب همان برنامه می شوند.»

در واقع این رقابت بدون در نظر گرفتن محتوای برنامه ها، اتفاقی بود که خود تلویزیون از ابتدا آن را کلید زد.

علنی کردن توبیخ


دومین موضع گیری تلویزیون در قبال «ماه عسل»، در نیمه ماه رمضان اتفاق افتاد. بعد از ماجرای دعوت از یک مدل تحت عنوان «پزر عروس» در برنامه ای با موضوع شغل های عجیب و حواشی که بعد از آن به وجود آمد، معاون سیما شخصا مخالفتش را با برنامه علیخانی اعلام کرد.

[عکس: 585670_775.jpg]

علی اصغر پورمحمدی درست در روزه 15 رمضان، نامه ای به مدیر شبکه سه نوشت و از او درخواست کرد تا عوامل سوژه یابی «ماه عسل» را توبیخ کند. با اینکه اصولا از دین دست نامه ها در سازمان زیاد رد و بدل می شود، این نامه توبیخی کاملا رسانه ای شد و حتی بخش خبری ساعت 20:30 شبکه دو هم آن را صراحتا اعلام کرد.

با اینکه پورمحمدی بعد از چند روز به بهانه دعوت از 23 اسیر ایرانی، از «ماه عسل» تعریف کرد و قدردان زحمات علیخانی شد اما باز چیزی از اثرات آن توبیخ کم نکرد. این توبیخ باعث شد تا زمزمه هایی درباره اینکه باید فاتحه «ماه عسل» را برای سال آینده خواند و تلویزیون دیگر تمایلی به ادامه این برنامه ندارد، شکل بگیرد.

مخالفت ریشه دار با علیخانی

بخشی از موضع گیری تلویزیون نسبت به «ماه عسل» به مخالفت ریشه دار علی اصغر پورمحمدی با احسان علیخانی برمی گردد. پورمحمدی از همان ابتدا یعنی زمانی که به عنوان مدیر شبکه سوم فعالیت می کرد هم از بها دادن به این مجری دل خوشی نداشت؛ به همین دلیل هم بود که سال 88 زمانی که «ماه عسل» در اوج قرار داشت، برنامه را از علیخانی گرفت و از حسن جوهرچی خواست که آن را اجرا کند. گرچه این تصمیم به بهای از دست رفتن مخاطبان منجر شد.

سال 89 با بازگشت علیخانی، مجددا برنامه رونق گرفت و جنجال زیادی به پا کرد. بعید بود پورمحمدی بخواهد یک بار دیگر آنتن را از علیخانی بگیرد اما رمضان سال 90 عملا همین اقدام را انجام داد و برنامه را به علی ضیا سپرد. گرچه ضیا به نسبت جوهرچی بهتر ظاهر شد اما باز هم «ماه عسل» زمین خورد. مخالفت پورمحمدی با علیخانی فقط به گرفتن برنامه از او محدود نشد. او در مصاحبه با مجله فیلم، صراحتا اعلام کرد که حاضر نیست برنامه شبکه اش را به مجری مو سیخ سیخی بدهد.

چرا تلویزیون مخالف ماه عسل است؟

[عکس: 585671_837.jpg]

مخالفت تلویزیون با احسان علیخانی در شرایطی صورت می گیرد که برنامه «ماه عسل» به رغم همزمانی اش با «خندوانه»، همچنان پرمخاطب است. خود تلویزیون هم می داند که با وجود انواع و اقسام برنامه های رمضانی از «جشن رمضان» گرفته تا «دعوت» و «شهر خدا» و «ماه سپید» و ... هیچ کدام نتوانسته اند به لحاظ اثربخشی جا پای «ماه عسل» بگذارند.

ضمن اینکه در اوضاع و احوال کنونی که تعداد مجریان موفق تلویزیون به عدد انگشتان یک دست هم نمی رسد معلوم نیست علت این مخالفت ها کجاست؟ نوع برنامه ماه عسل به هر حال مخاطبان خاص خود را دارد. باید دید تلویزیون کلا با اجرای علیخانی و تیمش مشکل دارد یا واقعا برنامه ماه عسل را در اولویت های خود قرار نداده است.

دیوار کوتاه رسانه ها

مسئله دیگر اینکه به نظر می رسد هم علیخانی و هم رامبد جوان به سیاست های تلویزیون در قبال ایجاد این رقابت واقف هستند و خوب می دانند که عامل اصلی ایجاد این دوگانگی، خود تلویزیون است؛ با اینحال اما از آنجایی که زور هیچ کدام به رسانه ملی نمی رسد، مردم و رسانه ها را خطاب انتقادهایشان قرار می دهند. به هر حال بعد از موضع گیری رسمی تلویزیون در قبال «ماه عسل» در بخش خبری ساعت 14 روز دوشنبه، قطعا بحث و نظرات به سمت و سوی دیگری کشیده می شود.