ایران رمان

نسخه‌ی کامل: توصیه برای جایگزینی شادی به جای استرس شغلی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.


تعطیلات فرصت خوبی برای استراحت و تفریح افراد است, اما برای برخی افراد استرس کار در زمان تعطیلات بازهم وجود دارد و آزار دهنده است.
[عکس: t40gwxxjo68gc4mbqhif.jpg]
انجمن روانشناسی آمریکا راهبردهای زیر را برای کنترل استرس های مربوط به کار ارائه کرده است.
۱- خودتان را بشناسید: از میزان و نشانه های استرستان مطلع شوید و بدانید که چه چیزهایی استرس های شما را کاهش می دهند. افراد به شیوه های مختلفی استرس را تجربه می کنند. شما ممکن است بر اثر استرس نتوانید تمرکز کنید یا احساس خشم, تحریک پذیری و فقدان کنترل بر موقعیت داشته باشید.

۳- بایستید و آگاه تر شوید: تکنولوژی ارتباطی می تواند بهره وری شما را به گونه ای بالا ببرد که هرگز تصورش را هم نکرده اید اما از طرف دیگر نیز می تواند به کار امکان بدهد که به درون زمان مربوط به خانواده, خوردن غذا و ایام تعطیلات هم بخزد. برای خودتان قوانینی را وضع کنید. برای مثال, موقعی که در خانه هستید, تلفن همراه خود را خاموش یا بی صدا کنید. یادتان باشد که این قوانین را به دیگران اطلاع دهید تا بتوانید انتظاراتشان را مدیریت کنید.
۴- یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید, داشته باشید: با این کار نه تنها خطر فراموش کردن کارهایتان را کاهش می دهید بلکه بهتر می توانید بر کار خود تمرکز کنید.
۵- زمان های فراغت کوتاهی داشته باشید: به صورت دوره ای یک یا دو دقیقه بایستید, نرمش کنید یا چند نفس عمیق بکشید. بعد از هر دو تا سه ساعت نیز یک وقت تنفس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای برای دوباره انرژی گرفتن در نظر بگیرید و از وسوسه کار در زمان استراحت ناهار دوری کنید.
روش های سالمی برای کنترل استرس داشته باشید: رفتارهای سالمی همچون ورزش, مدیتیشنیا صحبت کردن با دوستان و خانواده را جایگزین راهبردهای ناسالم کنار آمدن با استرس کنید. رفتارهای ناسالم در طول زمان گسترش می یابند که در این صورت تغییر آنها دشوار می شود. تغییر این رفتارها تدریجی است و باید در یک زمان مشخص تنها بر تغییر یک رفتار تمرکز کنید. تغییر برخی رفتارها بسیار دشوار است و ممکن است نیاز به کمک یک روانشناس داشته باشید.
۷- به خودتان توجه کنید: درست غذا بخورید, به اندازه کافی بخوابید, زیاد آب بنوشید و فعالیت جسمی منظمی داشته باشید. از روزهای تعطیلات به خوبی استفاده کنید. مهم نیست که زندگی چقدر گیج کننده است, مهم این است که برای خودتان زمان بگذارید. حتی اگر در این زمان فقط بتوانید فعالیت های ساده ای همچون خواندن یک کتاب یا گوش دادن به موسیقی انجام دهید.
۸- کمک بگیرید: پذیرفتن کمک از دوستان و خانواده می تواند توانایی شما برای کنترل استرس را افزایش دهد. ممکن است در محل کارتان یک مددکار اجتماعی یا یک روانشناس حضور داشته باشد که صحبت با او نیز می تواند استرس شما را کاهش دهد. اگر چنین فردی حضور نداشت و استرس تان نیز هر روز افزایش یافت, می توانید به یک روان شناس در بیرون از محیط کارتان مراجعه کنید.