ایران رمان

نسخه‌ی کامل: دانشگاه علوم پزشکی زنجان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
دانشگاه علوم پزشکی زنجان در تیرماه سال 1366با تصویب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور، شروع به فعالیت نمود و در سال 1373 با ادغام سازمان منطقه ای و بهداری استان، تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، به فعالیت خود ادامه داد.


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در راستای کمک به تحقق رسالت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نسبت به تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد در مقاطع و رشته های مختلف علوم پزشکی اقدام می نماید. این دانشگاه همزمان با عمل به وظایف آموزشی خود، در راستای تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم شریف استان زنجان، دامنه گسترده ای از خدمات پیشگیرانه، تشخیصی، درمانی و بازتوانی را ارایه می نماید. از سوی دیگر این دانشگاه به منظور شناخت و تعیین دشواریهای فرا روی سلامت جامعه و دستیابی به راهکارهای مناسب تأمین سلامت مردم و بسط و توسعه دامنه علوم پزشکی، با تأکید ویژه بر پژوهش های کاربردی در کنار تحقیقات بنیادی تلاش می نماید. بدین منظور دانشگاه همواره در تأمین و توسعه منابع لازم اعم از منابع مالی، لوازم و تجهیزات پزشکی و اداری، تسهیلات فیزیکی و سایر منابع برای تحقق موارد مذکور، می کوشد.
این دانشگاه تمامی موارد فوق را با تکیه بر نیروی انسانی توانمند، با انگیزه، متعهد و شایسته خود در رده های مختلف اعضای هیئت علمی، پزشکان، پرستاران، کارشناسان و سایر اقشار کارکنان به انجام می رساند و برای کارآمدی هر چه بیشتر نیروی انسانی دانشگاه، همواره نسبت به ارتقای مهارتها و دانش و انگیزه آنان تمهیدات مناسب می اندیشد. این دانشگاه با شناخت کافی از نقش خود در ترویج و توسعه فرهنگ ناب اسلامی، در تمامی امور اعم از آموزش، پژوهش و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی، ارزشها و اعتقادات و باورهای دینی را سرلوحه کار خود قرار داده و خدمت به مردم شریف استان زنجان را یک وظیفه و فرصتی مغتنم، جهت ایفای سهم خود در اعتلا و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلقی می نماید.
اهداف

هدف نهایی فعالیت های پژوهشی این دانشگاه عبارت است از:


1. شناسایی و حل مسائل در حوزه های مرتبط با سلامت از طریق پژوهش های بنیادی و کاربردی


2. تولیت و ارائۀ خدمات پژوهشی در حیطۀ سلامت


3. ظرفیت سازی نیروی انسانی متبحر در عرصۀ پژوهش های مرتبط با سلامت


4. تأمین، تولید و توزیع عادلانۀ منابع و امکانات پژوهشی


5. تعالی در تولید و عرصۀ محصولات پژوهشی در سطح ملی و بین المللی


6. بهره برداری از یافته های پژوهشی در زمینه های مرتبط با سلامت مردم استان و منطقه
بخش ها

از سال 1385 روند رشد و توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، بخصوص در حوزه های آموزشی و پژوهشی، با رشدی شتابان و بسیار چشمگیر همراه بوده است و در حال حاضر این دانشگاه، دارای شش دانشکده تحت عنوان: دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و بهداشت، پرستاری و مامایی و پرستاری ابهر،4 مرکز تحقیقاتی مصوب، شش شبکه بهداشت و درمان شهرستان، 39 مرکز بهداشتی و درمانی شهری، 58 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، 422 خانۀ بهداشت، 48 پایگاه بهداشتی، 3 مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی، 4 بیمارستان تخصصی، 7 مرکز فوریت های پزشکی و 33 پایگاه اورژانس می باشد.


این دانشگاه در حال حاضر دارای تعداد 220 نفر عضو هیئت علمی (3 نفر استاد، 16 نفر دانشیار، 144 استادیار، 57 نفر مربی) و حدود شش هزار نفر دانش آموخته و 2187 دانشجوی در حال تحصیل می باشد که در مقاطع مختلف کاردانی(فوریت های پزشکی)، کارشناسی(پرستاری، مامایی، اطاق عمل، هوشبری، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، علوم آزمایشگاهی، پرتوشناسی)، کارشناسی ارشد(انگل شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، ژنتیک انسانی، میکروبشناسی، بهداشت محیط، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، پرستاری ومراقبت های ویژه، روانشناسی بالینی، پزشکی مولکولی، بهداشت و ایمنی مواد غذایی)، دکتری حرفه ای(پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی)، دستیاری بالینی( داخلی، اطفال، جراحی عمومی، زنان و زایمان، روانپزشکی، بیماری های عفونی و گرمسیری،بیماری های مغز و اعصاب، بیهوشی) و دکتری تخصصی( Ph.D) (پزشکی مولکولی، زیست فناوری پزشکی و نانوفناوری دارویی) مشغول به تحصیل می باشند و تعداد قابل توجهی از رشته های جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نیز در دست پیگیری و اقدام قرار گرفته اند.
توانمندیها

  • وجود نیروی انسانی متعهد، متخصص و کارآمد در عرصه های آموزشی، پژوهشی، درمانی و اداری

  • بسترسازی بسیار مطلوب دانشگاه در زمینۀ تامین تجهیزات و امکانات پیشرفته پژوهشی و تشخیصی در سطح گروه های آموزشی، دانشکده ها و مراکز آموزشی و درمانی

  • توسعۀ رشته های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد، دستیاری بالینی و دکتری تخصصی

  • وجود آزمایشگاه تحقیقات مرکزی دانشگاه و فراهم نمودن امکان دسترسی پژوهشگران به تجهیزات تحقیقاتی بسیار مدرن و پیشرفته

  • وجود مرکز همایش های بین المللی روزبه مجهز به امکانات سمعی و بصری پیشرفته و امکان برقراری تله کنفرانس های ملی و بین المللی و وجود سالن های اقماری جهت برگزاری همزمان سمینارهای علمی و کارگاه های آموزشی
موفقیت های پژوهشی

  • رشد تولید مقاله به ازای هر نفر عضو هیأت علمی از 0.25 در سال 1384 به 0.85 در سال1390
  • صعود رتبۀ پژوهشی دانشگاه از جایگاه نوزدهم در سال 1384 به جایگاه هشتم در سال 1387 در میان دانشگاه های تیپ 2 علوم پزشکی کشور

  • ارتقاء مجلۀ علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به دو ماهنامه و نمایه شدن مقالات در پایگاه های SID, EMRO,

  • Iranmedex, ISC,MAGIRAN, SCOPUS, EBSCO
  • راه اندازی سامانۀ مدیریت اطلاعات تحقیقاتی و انجام فرایند ثبت، داوری و تصویب پروپوزال های طرح ها و پایان نامه های تحقیقاتی به صورت کاملاً الکترونیکی و آنلاین(از زمان ارائۀ پروپوزال توسط کاربر و بررسی در شوراهای پژوهشی گروه های آموزشی، دانشکده، دانشگاه و کمیتۀ اخلاق تا مرحلۀ انعقاد قرارداد)

  • اصلاح میزان حق التحقیق پژوهشگران و رشد کمی و کیفی و حجم ریالی طرح های تحقیقاتی مصوب توسط شورای پژوهشی دانشگاه
معرفی دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی زنجان از سال 1366 با پذيرش دانشجوی پزشکی عمومیفعاليت آموزشی خود را شروع نمود. اين دانشکده، علاوه برپزشکی عمومی در هفت رشته تخصصی بيماريهای کودکان، بيماريهای داخلی، زنان و زايمان، جراحی عمومی، بيهوشی، بيماريهای عفونی و روانپزشکیدستيارتربيت می کند. همچنين در رشته های پزشکی مولکولی، زيست فنآوری و انگل شناسی دانشجوی Ph.D می پذيرد و در رشته های بيوشيمی بالينی، انگل شناسی،زيست فنآوری پزشکی، ژنتيک انسانی، فيزيولوژی،حشره شناسی پزشکی و مبارزه باناقلين ، ميکروب شناسی و روانشناسی بالينی نبز دانشجوی کارشناسی ارشد پذيرش می نمايد.


برای دیدن عکس در سایز واقعی خود یعنی 751 در 555 پیکسل ، اینجا کلیک کنید .
[عکس: 003.jpg]

ساختمان فعلی دانشکده پزشکی زنجان با اهتمام و کمکهای مالی مرحوم حاج احمد مهدوی با زير بنای حدود 12000 مترمربع در پايان سال 1369 به پايان رسيده است. کلاسهای آموزش تئوری دانشجويان در محوطه مرکزیساختمان در دو طبقه شامل پنج کلاس با گنجايش 50 نفر، چهار کلاس با گنجايش 100 نفر،و يک سالن اجتماعات 200 نفره، مجهز به سيستم های صوتی و تصويری داير گرديده و برایپيشگيری از تراکم جمعيت در کنار هر کلاس سالن بزرگی منظور شده است که علاوه برايجاد راههای ارتباطی بين فضاهای آموزشی و آزمايشگاهی و اداری، پله های ارتباطیطبقات نيز در اين قسمت ايجاد شده است.
ساختمان مذکور بدون در نظر گرفتن سالن های مطالعه و سخنرانی و غيرهفقط در فضاهای آموزشی و آزمايشگاهی قادر است تعداد 1200 نفر دانشجو را در يک زمانتحت پوشش آموزشی قراردهد. در حال حاضر آموزش بالينی دانشجويان رشته پزشکی در سهمرکز آموزشی درمانی به نامهای وليعصر ( عج )، آيت الله موسوی و شهيد دکتر بهشتیانجام می شود.
کتابخانه دانشکده مجهز به 9460 عنوان کتاب فارسی و لاتين و همچنين 2دستگاه کامپيوتر جهت جستجوی منابع کتابخانه و يک دستگاه چاپگر و يک دستگاه کپی برایاستفاده از منابعی که امکان انتقال آن به خارج از کتابخانه امکان پذير نمی باشدفراهم گرديده است. مرکز اطلاع رسانی دانشجويان دارای 17 دستگاه کامپيوتر و 1 دستگاهچاپگر می باشد. ساعات استفاده دانشجويان از کتابخانه و سايت کامپيوتر دانشکده ازساعت 18-8 می باشد. به دانشجويان در ابتدای ورود اکانت استفاده از اينترنت دانشکدهبه مدت محدود داده می شود.
معرفی دانشکده داروسازی


معرفی دانشکده داروسازی زنجان:

دانشکده داروسازی زنجان که يکی از آرزوهای ديرينه مردم شريف و دانش دوست اين ديار بوده است، در در تاريخ 5/12/85 دانشکده داروسازی زنجان با حضور وزير محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دبير محترم شورای آموزش داروسازی و تخصصی و فنی چند مسولين کشوری و استانی افتتاح شد. نخستين گروه دانشجويان داروسازی در تاريخ 28/11/85 در اين دانشکده شروع به تحصيل نموده و طی دو سال گذشته در مهر ماه هر سال به تعداد 25 نفردانشجو از داوطلبان کنکور سراسری جهت تحصيل در رشته دکتری داروسازی در اين دانشکده انتخاب شدند. دانشکده در شمالی ترين نقطه شهر زنجان در پرديس دانشگاه علوم پزشکی واقع شده است.فضاهای آموزشی و اداری با تجهيزات کامل جهت ارائه خدمات مطلوب به دانشجويان فراهم شده است.

[عکس: 185.jpg]

رسالت
ماموريت اصلی تربيت دانش آموختگانی است که می توانند در نظام های بهداشتی و تامين سلامت و آموزشی ، پژوهشی ، برنامه ريزی و خدماتی مربوط به داروها انجام وظيفه کنند با تربيت اين نيروها تامين سلامتی پيشرفت خواهد داشت . همچنين با استفاده از متدها و تکنيکهای جديد ساخت دارو و ارائه مشاوره به تشخيص درمان و پيش گيری از بيماری ها کمک می شود. بطور کلی اين رشته بر خلاقيت ، نوآوری ، کارگروهی و اخلاق حرفه ای نيز تاکيد دارد.

چشم انداز
در يک دنيای درحال تغيير و. تحول و پيشرفت ، دانش آموخته داروسازی نقش موثر و کارآمدی در ارتقای سطح علمی در مقطع آموزش و پژوهش و پاسخ گويی به نيازهای در حال تحول خدمات بهداشتی جامعه را با همکاری ساير متخصصين گروه پزشکی خواهند داشت . اميد می رود با اجرای موفق اين برنامه آموزشی سطح علمی در اين رشته ارتقا يافته و در حد استانداردهای بين المللی باشد و کشور و جامعه را با پيشرفت های علمی دنيا هماهنگ نمايد. مطابق استانداردهای بين المللی ، دکتر داروساز بايد جايگاه های واقعی خود را در حلقه درمان جامعه کسب نمايد . لذا اميد می رود که اين رشته بتواند لااقل در ده سال آينده جايگاه واقعی خود را از لحاظ رفع نيازهای حرف وابسته در سطح ملی و حتی بين المللی کسب نمايد.

اهداف کلي
از دانش آموختگان اين رشته انتظار می رود اطلاعات عمومی کافی در جنبه های مختلف علوم دارويی داشته و نيازهای جامعه را در اين ارتباط حل نمايد . اهداف کلی اين رشته عبارتند از :
الف- برآوردن نيازهای عمومی آموزشی و پژوهشی برای فهم بهتر علم داروسازی وعوامل مرتبط با اين علم
ب- آشنايی با پژوهش های علمی و عملی در حيطه علوم دارويی
ج) افزايش مهارت ها و آگاهی ها در خصوص
- شناخت کامل خصوصيات داروهای موجود در فارماکوپه داروئی
- توانايی اداره داروخانه های عمومی و تخصصی و راهنمايی بيماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها
- ساخت داروها و مواد آرايشی بهداشتی در حد داروخانه
- ساخت داروها و مواد آرايشی بهداشتی در صنعت
- کنترل کمی و کيفی داروها و مواد غذايی و آرايش بهداشتی
- پيشگيری از سميت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها
- آشنايی با مراجع و رفرانس های داروسازی و علوم دارويی
- توان شناخت و برنامه ريزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی
- فرهنگ ها و عقائد جوامع گوناگون
- امور پژوهشی و آموزشی محيط پيرامون خويش
- تحکيم اخلاق حرفه ای
معرفی دانشکده پرستاری و مامایی

دانشکده پرستاری و ماماْيی زنجان در سال 1365 بعنوان اولين واحد آموزش عالی علوم پزشکی استان و بنام مدرسه عالی پرستاری افتتاح و با جذب 42 نفر دانشجوی کاردانی شروع بکار نمود. در سال 1366 عنوان مدرسه عالی به دانشکده تغيير يافت و کاردانی پرستاری به کارشناسی ارتقاء پيدا نمود و در همين سال رشته کاردانی مامايی نيز در دانشکده راه اندازی گرديد.


برای دیدن عکس در سایز واقعی خود یعنی 800 در 450 پیکسل ، اینجا کلیک کنید .
[عکس: dsc01455.jpg]


در سال 1371 اولين عضو هيئت علمی در دانشکده شروع بکار نمود و در حال حاضر دانشکده با 33نفر عضو هيئت علمی در گرايش های مختلف فعاليت می نمايد.
در سال تحصيلی 74-73 دوره کاردانی تکنسين اتاق عمل ، در سال تحصيلی 81-80 دوره کاردانی تکنسين هوشبری و در سال تحصيلی 86-85 دوره کاردانی فوريتهای پزشکی به رشته های دانشکده اضافه گرديد. همچنين در سال تحصيلی 87-86 رشته کارشناسی ناپيوسته مامايی راه اندازی گرديد. از سال تحصيلی 88-87 رشته های کاردانی هوشبری و اتاق عمل به مقطع کارشناسی ارتقاء پيدا نموده و از سال 88-89رشته کارشناسی ارشد پرستاری راه اندازی شد ودرحال حاضردراين دانشکده 584 دانشجو مشغول به تحصيل هستند .
معرفی دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی زنجان در شهريور ماه 1387موافقت اصولی تأسيس را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دريافت کرده و در مرداد ماه 1388 موفق به دريافت موافقت قطعی گرديد. از مهرماه 1389 اولين گروه دانشجويان دندانپزشکی در اين دانشکده پذيرش گرديده و در حال حاضر 23 دانشجوی دندانپزشکی در مقطع علوم پايه در اين دانشکده مشغول به تحصيل می باشند. با راه اندازی اين دانشکده بخشی از آرزوی ديرين و 20 ساله مردم استان زنجان جهت برخورداری از دانشکده ای استاندارد و متناسب با شأن استان زنجان جهت ارائه خدمات آموزشی- درمانی برآورده شده است.
در حال حاضر ساختمان دانشکده دندانپزشکی زنجان در فضايی به مساحت 12000 متر مربع زيربنا با 70 درصد پيشرفت فيزيکی در حال ساخت بوده و به فضل الهی در سال 1391 شاهد بهره برداری کامل آن خواهيم بود. اين دانشکده با دارا بودن بيش از 150 يونيت دندانپزشکی و سالن کنفرانس مجهز به همراه بهترين تجهيزات آموزشی- درمانی و کمک آموزشی به زودی يکی از بهترين دانشکده های حاضر در منطقه شمال غرب کشور خواهد بود.



[عکس: zanjan_1new_copy.jpg]


اهداف کلی :
1- به کارگيری و اشتغال زايی برای بيش از 120 نفر
2- جذب نيروهای جوان و مستعد استان جهت اشتغال به تحصيل در استان محل سکونت
3- جذب حداقل 54 متخصص دندانپزشکی در استان زنجان و دگرگونی عميق در کيفيت خدمات دندانپزشکی
4- آموزش سالانه بيش از 30 دانشجو در زمينه دندانپزشکی
5- ايجاد کلينيک ويژه تخصصی دندانپزشکی در استان
6- افتتاح مرکز آموزشی – درمانی با حداقل 150 يونيت دندانپزشکی با خدمات استاندارد و قيمت بسيار مناسب جهت تمامی اقشار آسيب پذير استان
7- پوشش تمامی درمانهای دندانپزشکی در تمامی نقاط استان زنجان و جلوگيری از مهاجرت درمانی به استانهای همجوار
8- جذب نيازهای درمانی استانهای همجوار(توريسم درمانی)
9- ايجاد منبع درآمدی بسيار مناسب جهت استان زنجان و دانشگاه علوم پزشکی
10- ارتقای سطح آگاهی و آموزش مردم استان نسبت به بيماريهای دهان و دندان
11- کمک به ارتقای پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در زمينه دندانپزشکی
12- ايجاد رشته بهداشت دهان و دندان و آموزش لازم به نيروهای بومی جهت استقرار در محروم ترين نقاط استان به منظور رفع فقر بهداشتی
13- رفع نيازهای درمانی بيماران خاص
14- کمک به ارتقای سطح دانشگاه علوم پزشکی زنجان از تيپ 2 به تيپ 1 کشوری
15- ارتقای نام علمی زنجان در زمينه دندانپزشکی
16- کمک فکری – آموزشی به دندانپزشکان شاغل در استان
17- ورود تکنولوژی های نوين دندانپزشکی به استان زنجان
معرفی دانشکده پیراپزشکی و بهداشت

رسالت دانشکده بهداشت و پيراپزشکي دانشکده بهداشت و پيراپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی برای تربيت نيروی انسانی بهداشتی شايسته مورد نياز در سطح استان، کشور و در صورت ضرورت خارج از کشور، همچنين مشارکت در توسعه تندرستی، حفظ و ارتقاء کيفيت محيط زيست، انجام پژوهش های کاربردی و بنيادی برای حل مسائل و توسعه علوم بهداشتی در سطح استان و کشور، ايجاد شده است.
دانشکده بهداشت و پيراپزشکی در راه بهبود کيفيت خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای همواره ثابت قدم بوده و کيفيت تعالی مدار را به عنوان اولويت اول مد نظر قرار می دهد و به صورت نظام مند (تشکيل کميته ارتقاء کيفيت) توانمندی اعضاء هيئت علمی و کارکنان را به طور مستمر افزايش داده تا افرادی مولد، خلاق و با انگيزه در محيط کار باشند. حداکثر تلاش خود را جهت ارائه آموزش های علمی، کاربردی با کيفيت مطلوب و منطبق با نيازهای نظام تندرستی کشور برای دانشجويان اعمال می کند تا دارای قابليت های علمی و حرفه ای جهت رفع نياز در مؤسسات بهداشتی و پذيرش در دوره های تحصيلات تکميلی باشند.
دانشکده بهداشت و پيراپزشکی خود را متعهد به ايجاد زمينه لازم برای تعليم و پرورش دانشجويان و توليد دانش جديد متناسب با نيازهای جامعه خود و جامعه جهانی می داند.
نسبت به فراهم آوردن محيط مناسب برای يادگيری همراه با جديدترين فن آوری های اطلاعاتی، خود را متعهد دانسته و در اين راه با ايجاد فضای فيزيکی مناسب، تهيه و تدارک تجهيزات و مواد آزمايشگاهی، مديريت صحيح منابع و ايجاد شرايط رفاهی مناسب به توسعه دانشکده در ابعاد مختلف اقدام می کند.
دانشکده بهداشت و پيراپزشکی همواره ارتباط خود را با مؤسسات بهداشتی دولتی – خصوصی حفظ کرده و سعی در به کارگيری تجربيات مفيد آن ها در دانشکده داشته و با ديدگاه سيستميک به دنبال ايجاد هماهنگی بين واحدهای درونی و همکاری بين بخشی می باشد.
به ارتقاء سطح بهداشت جامعه حساس بوده و علاوه بر ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای و سنجش مداوم شاخص های بهداشتی به ارائه راهکارهای مناسب اقدام می کند.
دانشکده بهداشت و پيراپزشکی در راستای تحقق رسالت دانشگاه به قوانين و مقررات، دستورالعمل ها و بخشنامه های ارسالی پايبند بوده و ضمن رعايت
ارزش های انسانی به عنوان يک عنصر پويا، از مشارکت کارکنان، دانشجويان ، اعضاء هيئت علمی و جامعه در تصميم گيری ها و برنامه ريزی ها استقبال کرده و زمينه های مشارکت را با تشکيل تيم ها و کميته های مختلف همراه با ارزيابی مناسب از فعاليت ها و اطلاع رسانی دقيق به نحو مطلوب فراهم می کند تا خدمات به نحوی ارائه شود که توقع و منافع همه گروه های ذی نفع در چارچوب مقررات مورد توجه قرار گيرد.


اهداف دانشکده بهداشت و پيراپزشکی
1- ارتقاء کيفيت خدمات آموزشی و پژوهشی
2 - توسعه دوره های آموزشی
3- تکميل نيروی انسانی و ارتقاء سطح تخصصی اعضاء هيئت علمی و کارکنان دانشکده
4- تربيت نيروی انسانی متخصص بهداشتی متناسب با نيازهای جامعه
5- توسعه همکاری های بين بخشی
6- بهبود ساختار فيزيکی و تجهيزات آموزشی و پژوهشی