ایران رمان

نسخه‌ی کامل: کاغذ دیواری مناسب برای خانه شما
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ميگويند كاغذديواري را چينيها اخترع كردهاند. چشمباداميها از 200 سال پيش از ميلاد ياد گرفته بودند كه كاغذ برنج را روي ديوارها بچسبانند. بعدها هم يكي از آنها فهميد چطور پارچهها را مانند كاغذ روي ديوار بچسباند. هنر او به خاورميانه آمد و خيلي زود راهي كشورهاي ديگر شد. بعدها هم كه فرانسويها زدند به خط تجاري كردن كاغذديواريها و كلا دنياي هنر با آمدن اين ابزار تازه رنگآميزي ديوارها زيرورو شد؛ آن قدر كه امروز استفاده از كاغذديواري و انتخاب مناسب آن براي هر فضاي خاصي خودش هنر است هنري كه سه گام ابتدايي آن را با هم مرور ميكنيم.

كلاسيك



[عکس: 607434_244.jpg]


اصليترين نوع كاغذديواریهايي كه تا امروز توليد شدهاند، كاغذهايي با تصاويري گرفته شده از طبیعت هستند كه به صورت خاص با خطوط منحني كشيده میشوند. كلاسيكها هميشه محبوب هستند و ربطي به فاز زمان و اين حرفها ندارند. شيك هستند و رسمي بنابراين بيشتر به درد خانههايي ميخورند كه دكوراسيون خاص و مجللي دارند. طرفداران اين سبك هم معمولا جوانها نيستند. اين سبك را كساني ميپسندند كه زياد اهل تنوع نيستند؛ كساني كه كلا زياد به تغيير فكر نميكنند. سالن پذيرايي خانههاي بزرگ براي اين كارها مناسب است.



مدرن و هندسي



[عکس: 607433_392.jpg]


در برابر كاغذديواريهاي كلاسيك با خطوط منحني، كاغذهاي مدرن قرار دارند؛ كاغذديواريهايي كه تركيبي از خطوط شكسته و منحني يا حتي طرحي از گلها در سايزهاي غير متعارف هستند و هيچ قاعده مشخصي در طراحي ندارند. اين روزها كاغذديواريهاي مدرن طرفداران زيادی بهخصوص در ميان جوانها پيدا كردهاند. خوبي اين دسته از كاغذديواريها اين است كه هم به درد اتاق خوابها ميخورند و هم سالنهاي پذيرايي. اين وسط فقط پاي طرحها در ميان است كه چقدر شلوغ يا خلوت باشد و چه حسي را به صاحبخانه منتقل كند.


داماسك

[عکس: 607436_336.jpg]

اين نوع كاغذديواري كه اصطلاحا به آن «داماس» هم گفته ميشود و زيرمجموعه كاغذهاي كلاسيك به حساب ميآيد، به جا مانده از سالها پيش است. هر كدام از ما با ديدن اين نوع كاغذديواريها به ياد گذشتههاي دور ميافتيم براي اينكه اين طرح كاغذديواري به دهه 50 يا 60 شمسي تعلق داشت و نمادي از خانههاي به روز آن دوران بود؛ طرحي كه گلهايي كلاسيك به صورت يكدست در سطح كاغذ تكرار ميشوند. اسم اين طرح هم از همين تكرار برداشته شده است. داماسك اسم پارچههايي است كه معمولا داراي نقشهاي متقارن ابريشم پشم هستند. اين طرح كاغذديواري هنوز هم از محبوبترينهاست و مناسب براي سالن پذيرايي خانههاي بزرگ. در خانههاي كوچك طرح داماسك بهخصوص اگر با تكرار گلهاي درشت همراه باشد، فضا را كوچكتر از آنچه هست، نشان ميدهد.



گلدار



[عکس: 607437_845.jpg]


از اسمش هم معلوم است. تكراري از طرحهاي گل كه با توجه به طرح ميتوانند بسيار بزرگ يا حتي بسيار كوچك باشند. اين نوع كاغذديواري را بيشتر به صورت تركيبي استفاده ميكنند؛ يعني بيشتر اوقات به پيشنهاد طراح همه ديوارها را كاغذديواري گلدار نميكنند و بعضيها را با كاغذهاي ساده ولي در همان طيف رنگ ميپوشانند. طراحان داخلي كاغذديواريهاي گلدار را بيشتر روي يك ديوار نصب ميكنند چراكه اگر تعداد ديوارها زیاد باشد، فضاي خانه شلوغ میشود. در اتاق خواب هم معمولا ديوار روبهروي در را با كاغذديواري گلدار ميپوشانند.



راهراه



[عکس: 607438_387.jpg]


به درد خانههايي ميخورند كه يا سقفهاي خيلي بلندی دارند يا خيلي كوتاه. طرحهاي راهراه اين كاغذديواريها ميتواند بهراحتي عيب و ايراد اين دسته خانهها را رفع كند؛ مثلا در خانههايي كه سقف بلندي دارند اگر از كاغذهايي با رنگ تند و خطهاي افقي استفاده كنند، ارتفاع كوتاهتر به نظر ميرسد و در خانههايی با سقف كوتاه هم برعكس بايد سراغ نمونههايي با راهراههاي عمودي ورنگهاي روشن بروند. براي راهروها و وروديهای كمعرض خانه هم از اين دسته كاغذديواريها زياد استفاده ميكنند.



پوستري



[عکس: 607439_758.jpg]


اين روزها كاغذهايي به بازار آمدهاند كه كمي با تعريفي كه ما از انواع كاغذديواريهاي معمولي داريم، فرق دارند. اين نوع كاغذديواريها درواقع پوسترهاي بزرگي هستند كه به اندازه دلخواه شما چاپ ميشوند و فقط هم روي يك ديوار قرار ميگيرند. روي اين پوسترهاي ديواري يك تصوير بزرگ منتشر ميشود فقط بايد توجه داشت كه مدل کاغذدیواریها مخصوص خانههاي بزرگ است آنقدر كه بيشتر روي ديوارهايي با طول چهار متر به بالا نصب ميشوند. خوبي اين تصاوير اين است كه به دلخواه خريدار هر طرحي روي آن چاپ ميشود ولي نقطه ضعفشان خسته كردن بيننده است. براي همين طراحان دكوراسيون هميشه قبل از خريد اين پوسترها پيشنهاد ميكنند كه آنها را بر ديوارهايي نصب كنيد كه كمتر در طول روز در مقابلشان رفت و آمد داريد.



اسپرت

[عکس: 607440_286.jpg]

نوشتههاي روزنامه، متن، طرحهاي سياه و سفيد، پوست حيوانات و حتي طرح لباس و... همه اينها ميتوانند طرح يك كاغذديواري اسپرت باشند. اصلا هر طرحي كه شايد براي كاغذديواري شدن بعيد به نظر برسد ميتواند در اين دسته قرار بگيرد. آنهايي كه دل شير دارند فقط سراغ اين نوع كاغذديواريها ميروند چون هيچ كسي بهطور حتم از پايان كار خبر ندارد. این کاغذدیواریها بيشتر در اتاق خواب و اتاق جوانترها استفاده ميشوند اما بعضا كساني كه اهل تنوع هستند و دوست دارند خانهشان كمي با خانههاي معمول فرق داشته باشد، حتما در سالن پذيرايي شان هم از اين كاغذها ميچسبانند؛ با دقت به اين نكته كه بايد حتما با كاغذهاي ساده تركيب شوند.



ساده



[عکس: 607441_944.jpg]


هيچ طرح و نقشي ندارند و فقط داراي بافت و برجستگيهايي هستند كه از جلو معلوم ميشوند. اين كاغذديواريها را بهندرت در سرتاسر خانه استفاده ميكنند مگر در مواقعي كه صاحبخانه از رنگ و نقاشي فراري است و از كاغذديواريها هم چندان دلخوشي ندارد. آن وقت است که دست به دامان سادهترين نوع پوشش ديوار ميشود. اين دسته كاغذها بيشتر مكمل كاغذديواريهاي ديگر هستند؛ يعني وقتي كاغذديواري اصلي با هر سبكي انتخاب شد، بعد قسمتي از ديوارها را با رنگي مطابق آن از كاغذهاي ساده ميپوشانند. بيشتر هم به در و ديوارهايي ميخورند كه در و پنجرهها در آنها قرار گرفتهاند چون كاغذديواریهاي طرحدار وقتي به در و پنجرهها ميرسند قطع ميشوند و نماي خوشايندي ندارند.