ایران رمان

نسخه‌ی کامل: اهدای نشان «هنر برای صلح» به دکتر روحانی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
94/6/31

خبرگزاری ایسنا: سومین نمایشگاه «هنر برای صلح» مزمان با روز صلح، با اعطای نشان صلح به رییس‌جمهور و رونمایی از تابلوی «هاشورهایی برای صلح» به کار خود پایان داد.

در این مراسم که با حضور علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد -، محمدعلی زم - معاون فرهنگی دبیرخانه مناطق آزاد و ریاست افتخاری شورای سیاستگذاری جشنواره هنر برای صلح -، مجید ملانوروزی - مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد -، محمد درویش - مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست - و علیرضا مشایخی - موسیقیدان و آهنگساز - برگزار شد، سیدعباس سجادی - مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران - اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های این مجموعه در حوزه آفرینش‌های هنری است که در دوره جدید فعالیت‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم سرلوحه کار ما قرار گرفته است. خوشحالیم که در طول دو سال گذشته، چند نمایشگاه با موضوع صلح و با همکاری سازمان ملل، تشکل‌های مردمی و ... در این مجموعه برگزار شده است.

وی با بیان این‌که امیدوارم این فعالیت‌ها مورد توجه هنرمندان قرار گیرد، گفت: امیدوارم همانطور که آقای رییس‌جمهور در اولین حضورشان در سازمان ملل متحد به موضوع مهم جهان عاری از خشونت اشاره کرد و این موضوع مورد توجه همه قرار گرفت، در دوران پسا تحریم هم بتوانیم هویت ایرانی و اسلامی را که همان مهرورزی و صلح است به همه نشان دهیم.

علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز به‌عنوان دومین سخنران این مراسم از دیده شدن این نمایشگاه توسط هنرمندان اظهار خوشحالی کرد و افزود: انسان‌های علاقه‌مند به هنر و صلح در این روزها وقت می‌گذارند و به دیدن آثار این نمایشگاه می‌پردازند که قابل تقدیر است. برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست، بسیار سخت است، چراکه موضوع برگزاری صلح است و هر قدمش باید بر پایه آن نگاه اصلی و براساس معیارهای مشخصی باشد.

وی ادامه داد: این روزها از صلح صحبت کردن کار راحتی است، اما فکر کردن و اندیشیدن به آن اتفاقی است که بشر به آن نیازمند است. در همه جای دنیا شاهد رویدادهای عجیبی هستیم. در کانون همه این تناقضات چیزی به نام صلح و دوستی و آن نگاه مهربانانه قرار می‌گیرد که گم شده و امروزه بشر به دنبال آن است. در واقع هنر در دنیای خودش بخشی از آرزوی انسان را برآورده می‌کند.

مرادخانی با اشاره به برگزاری چند نمایشگاه مانند «رهایی غزه»، «هنر برای صلح» و ... در فرهنگسرای نیاوران، بیان کرد: یکی از بخش‌های موفق در فعالیت‌های فرهنگسرای نیاوران، برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع صلح بوده است. برنامه‌های زیادی را برای پرداختن به این موضوع مهم خواهیم داشت. هنر آرمان‌هایی را برای جامعه به‌وجود می‌آورد و دیدگاه‌ها را به سمت آن معطوف می‌کند. اگر از این منظر نگاه کنیم، یک هنرمند متعهد می‌تواند جامعه را از بسیاری از نگرانی‌ها خارج کند و اضطراب‌ها را کاهش دهد و نگاه مهربان و دیدگاهی امروزی برای آینده شکل دهد. رسالتی که دوستان ما برای برگزاری این نمایشگاه داشتند از این منظر مقدس و مورد احترام است.

در پایان این مراسم و بعد از ارائه گزارش جشنواره توسط فریدون فربد - دبیر جشنواره هنر برای صلح - با حضور مرادخانی و حجت‌الاسلام والمسلمین زم، نشان عالی هنر برای صلح به منتخبان این دوره از جشنواره اهدا شد. جلال ستاری به پاس تلاش فراوان در راه اعتلای فرهنگ، علیرضا مشایخی به پاس تلاش فراوان در راه اعتلای هنر موسیقی، سعیده قدس به پاس تلاش فراوان در راه فعالیت‌های خیرخواهانه و توجه به کودکان و دکتر حسن روحانی - رییس‌جمهوری - به پاس تلاش در راه گسترش فرهنگ گفت‌وگو، مدارا و صلح، صاحب این نشان شدند. نشان ویژه رییس‌جمهوری نیز در ماسمی به او اهدا خواهد شد.

علیرضا مشایخی - آهنگساز و موزیسین - نیز گفت: از این‌که این نشان به من اهدا شده است، بسیار متعجبم. 60 سال است در این سرزمین در حال مبارزه هستم برای این‌که از شر اثبات بدیهیات درباره موسیقی راحت شویم و هنوز به موفقیت نرسیده‌ام.

او ادامه داد: ما از آسایش و صلح دوریم و امیدوارم راه برای استقرار صلح هموارتر شود. برگزاری این نمایشگاه‌ها بسیار ضروری است، چراکه ایجاد فرهنگ پایه اولیه صلح است.

با حضور بزرگمهر حسین‌پور در این مراسم، تابلوی «هنر برای صلح» تکمیل و رونمایی شد. این تابلو با مشارکت بازدیدکنندگان در طول مدت برگزاری نمایشگاه و با نظارت حسین‌پور - طراح و کاریکاتوریست - به پایان رسید.

سومین دوره جشنواره «هنر برای صلح» با ارائه بیش از 140 اثر در رشته‌های عکاسی، نقاشی، مجسمه و گرافیک در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران 30 شهریورماه به کار خود پایان داد.