ایران رمان

نسخه‌ی کامل: هما روستا درگذشت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4
94/7/5

خبرگزاری مهر: هما روستا بازيگر با سابقه و مطرح سينما و تئاتر ايران بعد از مبارزه اى چندين ساله با بيمارى سرطان، همزمان با روز تولدش دار فانى را وداع گفت.

این بازیگر توانمند سینم ا و تئاتر ایران به تاریخ ۴ مهر ماه در آمریکا درگذشت.

وی برای مداوای بیماری سرطانش به آمریکا رفته بود در بیمارستانی در لس آنجلس رفته بود.

[عکس: 650817_995.jpg]

هما روستا كه طى سال هاى اخير به دليل مبارزه با بيمارى سرطان از حضور و نقش آفرينى در عرصه بازيگرى سينما و تئاتر دور بود، آخرين تجربه بازيگرى تئاتر را در سال ٩٢ و با حضور در نمايش «باغ آلبالو» به كارگردانى حسن معجونى تجربه كرد.

وى كه همسر زنده ياد حميد سمندريان كارگردان و مدرس مطرح تئاتر ايران بود، در اكثر آثار سمندريان به عنوان بازيگر حضور داشت.

زنده ياد هما روستا علاوه بر بازيگرى تئاتر در زمينه كارگردانى تئاتر نيز فعاليت مى كرد.

وى يكى از بازيگران شناخته شده سينماى ايران بود كه در آثاری چون از كرخه تا راين و پرنده كوچك خوشبختى به ايفاى نقش پرداخت.

مجله برترین ها؛ درگذشت این بانوی هنرمند را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت می‌گوید.


زندگی نامه «هما روستا»


خبرآنلاین: هما روستا سال 1325 در تهران به دنیا آمد. پدر او رضا روستا یکی از اعضای ارشد حزب توده‌ی ایران بود. رضا روستا پس از چند بار دستگیری و زندانی شدن سال 1326 به همراه خانواده راهی مسکو شد و بعدها به برلین رفت.

هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست رومانی گرفت. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آن را نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینم ا با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.

در ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی کرد و به صحنه برد.

[عکس: 650818_102.jpg]

پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی بازی کرد. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال شد.

در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت کرد.

هما روستا دهه ۷۰ را با بازی در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز کرد و در سال ۱۳۷۱ در فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. او سال ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تآتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب کرد.

او سال 1383 نمایشنامه‌ی «زمستان» نوشته امید سهرابی را به روی صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش «سانتاکروز» ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد.

مرغ دریائی، مرده‌های بی کفن و دفن، گنجینه طلا و سرباز لاف زن، دائی وانیا، ببر گراز دندان، باغ‌وحش شیشه‌ای، بازی استریندبرگ، بازپرس، ازدواج آقای میسیسیپی و ... از دیگر نمایش‌هایی بود که او در آن‌ها حضور داشت.

هما روستا پس از 14 سال با نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی در سال 1392 به صحنه‌ی تئاتر بازگشت.
خدا رحمتش کنه - بازیش توی از کرخه تا راین تو ذهنمه
خدا رحمتش کنهmara

بازیگر خوبی بود

یادش زنده میمونه
خدارحمتشون کنهzapszapszapszapszaps
خدا رحمتش کنه / بازیش رو تو فیلم
پرنده کوچک خوشبختی رو خیلی دوست داشتم.

همای سینم ای ایران آسمانی شد

خبرگزاری میزان:

نام اصلی: هما روستا

تولد: ۴ مهر ۱۳۲۵ - تهران

والدین: رضا روستا

مرگ: ۴ مهر ۱۳۹۴ - لس آنجلس، آمریکا

ملیت: ایران

پیشه: بازیگر، کارگردان، مترجم

سال‌های فعالیت: (۱۳۵۰–۱۳۹۴)

شریک زندگی: حمید سمندریان

[عکس: 651526_559.jpg]

هما روستا چهارم مهرماه همزمان با سالروز تولدش دار فانی را وداع گفت. این بازیگر که در واپسین سال‌های عمرش با سرطان مبارزه می‌کرد، چندی پیش برای ادامه درمان به آمریکا رفت، اما معالجه در آن کشور نیز بی‌ثمر ماند و او روز چهارم مهرماه ۱۳۹۴ درگذشت.

هما روستا (زاده ۱۳۲۵ در تهران) بازیگر سینم ا، تلویزیون و تئاتر، کارگردان و مترجم زن ایرانی است. او دارای مدرک فوق لیسانس از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست می‌باشد. هما روستا در چندین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ بلورین و لوح زرین بوده است.

زندگینامه

هما روستا در تاریخ ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش رضا روستا از رهبران وقت حزب توده ایران بود که چندی بعد همراه با خانواده به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مهاجرت کرد. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت نمود. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آن را نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینم ا با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.

در ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی نمود. از جمله کسانی که با روستا در این نمایش همکاری داشتند می‌توان از امید جوهری، بدری بدیعی، مهشید افشار پناه و ناصر آقایی نام برد .

[عکس: 651528_924.jpg]

در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش نمود. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال گردید. در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.

هما روستا دهه ۷۰ را با بازی در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز نمود و در ۱۳۷۱ در فیلم به یاد ماندنی «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تآتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب نمود.

در ۱۳۸۰ در مجموعه «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کرد. در ۱۳۸۳ نمایش «زمستان»، نوشته امید سهرابی را به روی صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش «سانتاکروز» ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد.

[عکس: 651530_779.jpg]

دیگر نمایش او «آنتیگون در نیویورک» نام دارد که در ۱۳۸۶ آنرا بر روی صحنه برد. بازگشت مجدد روستا به تلویزیون با سریال «ترانه مادری» در سال ۱۳۸۷ رقم خورد. با پایان یافتن بازی هما روستا در این سریال او در تدارک سفر به بلاروس همراه با گروه نمایش «آنتیگونه در نیویورک» می‌باشد. همچنین تصمیم دارد تا داستان‌های چخوف با ترجمه آهو خردمند را برای اجرا در سال ۸۷ به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد دهد.

هما روستا با حمید سمندریان، کارگردان تئاتر ازدواج کرده بود. سمندریان ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ درگذشت.

فیلم‌شناسی

۱۳۵۰ - دیوار شیشه‌ای
۱۳۶۵ - گزارش یک قتل
۱۳۶۶ - پرنده کوچک خوشبختی
۱۳۶۸ - تمام وسوسه‌های زمین
۱۳۶۹ - ملک خاتون
۱۳۶۹ - تیغ آفتاب
۱۳۷۰ - مسافران
۱۳۷۱ - از کرخه تا راین
۱۳۷۱ - دو همسفر
۱۳۷۲ - کودکانی از آب و گل
۱۳۷۵ - زن امروز
۱۳۸۰ - لژیون
۱۳۸۶ - رفیق بد

[عکس: 651527_698.jpg]

جوایز

۱۳۶۶ - نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از شمشین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - پرنده کوچک خوشبختی
۱۳۶۸ - نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - تمام وسوسه‌های زمین
۱۳۶۹ - برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره هنری ادبی روستا - ملک خاتون
۱۳۷۱ - نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - از کرخه تا راین
۱۳۷۴ - برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره سیما - تله‌تاتر شعبده باز
۱۳۷۸ - نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سومین جشن خانه سینم ا - لژیون

[عکس: 651531_754.jpg]

این بازیگر که برای مداوای بیماری سرطانش به آمریکا رفته بود در بیمارستانی در لس آنجلس برای همیشه چشم‌هایش را به روی زندگی بست.

محمدحسن معجونی، از هنرمندان تئاتر و یکی از دوستان نزدیک خانم روستا با تأیید خبر درگذشت وی، به یکی از خبرگزاری ها گفت که قرار است پیکر این هنرمند فقید به ایران منتقل شود، اما از آنجا که او در آمریکا فوت کرده، این انتقال چند روزی زمان می‌برد.
دل نوشته بهاره رهنما برای «هما روستا»




خبرآنلاین: بهاره رهنما بازیگر سینم ا، تلویزیون و تئاتر در نوشته‌ی کوتاهی دگذشت هما روستا بازیگر تئاتر و سینم ا را تسلیت گفت و از نقشی یاد کرد که این بازیگر فقید سال‌ها پیش روی صحنه‌ی تئاتر ایفاء کرده است.

بهما روستا در سن 69 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در یکی از بیمارستان‌های شهر نیویورک زندگی را بدرود گفت.

[عکس: 650917_750.jpg]

بهاره رهنما در صفحه‌ی اینستاگرامش نوشته:«اومدم بی دلیل و با دلیل بنویسم: سپیده که سر بزند/ اولین روز از روزهای بی‌تو آغازمی‌شود..گمانم شعری است از منوچهر آتشی که ناگهان خبرعجیب سفرابدی بانو هما روستا رو شنیدم.»

او با اشاره به این مطلب که امشب کلا طعم گس خرمالوهای پاییز رو داشت، طعم رفتن و بی خود نبود بیتتوته این شعر در ذهنم، اضافه کرد: «تسلیت می‌گم به جامعه هنری و مردم ایران اگرچه شک ندارم مرگ فقط آغاز یک سفره و این روزا گاهی خودمم دلتنگ این سفرم.»

او از نقش آفرینی هما روستا در نمایش «باغ آلبالو» هم یاد کرده و نوشته: «من تو نمایش باغ آلبالو افتخار دارم نقشی رو بازی کنم که سال‌ها پیش خانم روستا بازی کردند، رانووسکایای شکوهمند باغ آلبالو بی شک بانو بود و بس...»
سینم ا خبر: تصاویری از تسلیت هنرمندان در پی فوت زنده یاد"هما روستا" را مشاهده می کنید.

[عکس: 651285_951.jpg]

[عکس: 651286_518.jpg]

[عکس: 651287_843.jpg]

[عکس: 651288_401.jpg]

[عکس: 651289_216.jpg]

[عکس: 651290_368.jpg]

پوستر فیلم خاطره‌ انگیز با بازی هما روستا

خبرآنلاین: هما روستا پس از پیروزی انقلاب فعالیت‌های سینم ایی اش را از سال 1365 و بازی در فیلم «گزاش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی از سر گرفت.

او در سال 1371 نقش اصلی زن فیلم «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را ایفا کرد.

[عکس: 650919_753.jpg]

روستا برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شد. روستا در فیلم حاتمی کیا نقش خواهر یکی از جانبازان شیمیایی دوران جنگ تحمیلی را بازی می‌کرد که در آلمان اقامت داشت.

همکاری این دو سال‌ها بعد و در نخستین سریال تلویزیونی ابراهیم حاتمی کیا «خاک سرخ» تکرار شد.

هما روستا در سن 69 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان در یکی از بیمارستان‌های شهر لس آنجلس زندگی را بدرود گفت.

آخی خیلی دوستش داشتم خدا بیامرزتش glb
صفحات: 1 2 3 4