ایران رمان

نسخه‌ی کامل: اخبار لحظه به لحظه از مراسم استقبال از قربانیان منا
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
94/7/11

خبرگزاری ایرنا: پیکر 104نفر از جانباختگان حادثه منا بامداد امروز با یک فروند هواپیمایی سعودی از جده وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد تا پس از انجام تشریفات قانونی و مراسم استقبال به خانواده آنان تحویل شود.

اکنون کار تشریفات انتقال پیکر این جانباختگان در فرودگاه مهرآباد در دست اقدام است تا پس از حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان مراسم استقبال رسمی از این جانباختگان به عمل آید.

طبق برنامه ریزی های انجام شده این هواپیما راس ساعت 2.20 دقیقه بامداد امروز وارد فرودگاه مهرآباد شد و قرار است ساعت 9.30 دقیقه صبح دومین هواپیمای حامل پیکر جانباختگان مزبور وارد مهرآباد شود.

هواپیمایی سعودی در نخستین پرواز 104 تن از جانباختگان فاحعه منا را به تهران منتقل کرد و با پرواز دومین هواپیما در مجموع شمار پیکر قربانیان به 164 نفر می رسد که به خانواده های آنان تحویل می شود.

شمار جانباختگان ایرانی در فاجعه منا 465 نفر اعلام شده که به علت بی کفایتی سعودی ها در برگزاری مراسم حج تمتع جان خود را از دست دادند و با انتقال پیکر این جانباختگان ،هیات دولت در بیانیه ای از عموم مردم برای شرکت در مراسم تشییع و یادبود آنها که روز یکشنبه (فردا ) در تهران و همه استانهای کشور به طور همزمان برگزار خواهد شد، دعوت کرد.

هیات دولت در بیانیه ای ضمن اعلام تسلیت مجدد به خاطر این فاجعه تلخ از عموم مردم ایران درخواست کرده در این مراسم حضور پرشور داشته باشند.

مراسم مزبور در تهران در حسینیه امام خمینی (ره ) با حضور مقام معظم رهبری، رییس جمهور، هیات وزیران، مقامهای لشگری و کشوری و مردم متدین تهران در روز یکشنبه دوازدهم مهر و از ساعت 15:30 تا 17:30 برگزار می شود.


مراسم سران قوا به استقبال پیکرهای مطهر رفتند

مرااسم استقبال از پیکر مطهر قربانیان منا با حضور حجت‎الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت‎الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، اعضای کابینه دولت و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری برگزار می‌شود.

این خبر می‌افزاید: تاکنون محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور، علی جنتی وزیر ارشاد، حسین ذوالفقاری معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور، حسین هاشمی استاندار تهران، شهیدی رئیس بنیاد شهید، علی طیب نیا وزیر اقتصاد، نعمت زاده وزیر صنعت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسین فریدون مشاور رئیس جمهور، حسین دهقان وزیر دفاع، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، پور محمدی وزیر دادگستری، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، صالحی امیری رئیس کتابخانه مرکزی، مصلحی وزیر سابق اطلاعات، امین زاده معاون رئیس جمهور، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه، نبوی حسینی نماینده مجلس، محمدحسین مقیمی سخنگوی وزارت کشور، حجت‎الاسلام حاج علی اکبری مشاور رهبری در نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها، در فرودگاه حاضر شده‎اند.

براساس این گزارش بیش از 100 خبرنگار و عکاس برای پوشش مراسم استقبال از جانباختگان حادثه منا در فرودگاه مهرآباد حضور پیدا کردند.

10 نفر از خانواده‎های قربانیان این فاجعه به نمایندگی از دیگر خانواده‎ها در مراسم استقبال حاضر شدند.

پیکر مطهر این عزیزان بامداد امروز وارد فرودگاه مهرآباد شد.

شنیده‎ها حاکی از آن است که به دلیل محدودیت پیکر هشت تن از جانباختگان با حضور سران قوا تشییع خواهد شد.

پیش از این هواپیمایی از کشورمان برای بازگرداندن پیکر جان باختگان حادثه منا به جده عربستان اعزام شده بود اما مقامات سعودی بدلایلی که تاکنون مشخص نشده است از پرواز هواپیمای اعزامی ممانعت به عمل آورده اند.

بنابر اعلام مسئولان فرودگاه مهرآباد قرار است دومین محموله پیکرهای جانباختگان حادثه منا ساعت 9:30 از طریق همین فرودگاه وارد کشور می‌شوند.

در فاجعه منا که پنج شنبه هفته گذشته روی داد، هزاران تن از حجاج بیت الله الحرام از جمله 465 حاجی ایرانی جان خود را از دست دادند.
سوگِ یک ملت پایِ پلکانِ هواپیما



امروز روز استقبال است... استقبال با آغوش‌های گرم از حاجیانِ خفته در کامِ مرگ... غبارِ غم‌بار مرگِ زائران مَلک خدا بر قلب همه‌ ما نشسته و زیر لب می‌پرسیم چه شد که آل سعود، راه بر موج‌های رو به سما بست و درست در وقت «قربان»، منا قربانگاه حاجیان شد؟




خبرگزاری ایلنا: امروز روز استقبال است... استقبال با آغوش‌های گرم از حاجیانِ خفته در کامِ مرگ... غبارِ غم‌بار مرگِ زائران مَلک خدا بر قلب همه‌ ما نشسته و زیر لب می‌پرسیم چه شد که آل سعود، راه بر موج‌های رو به سما بست و درست در وقت «قربان»، منا قربانگاه حاجیان شد؟

امروز سزاوار است که کمی مرثیه بخوانیم در سوگِ کشتگانِ منا... این‌بار بیاییم غمِ پروازِ غریب به‌سوی عزیزِ قریب را روضه نخوانیم ... بلکه بچرخیم همچون پروانه بر پیکرهای تطهیر شده از سعیِ صفا و مروه.

امروز روز عزای مسافران حراست. اینک زمان، کلید کعبه به دست ابولهب است و پای بسته در این خانه. پس حق است که نفس به نفس دم بزنیم وحی عزمِ اعجازِ محمد (ص) را که "تبت یدا ابی‌لهب".

امروز خیلی‌ها قرار بود با حلقه‌های گل و اشک شوق دیدار، عزیز از حج برگشته را به آغوش بگیرند و عطر روح‌نواز سرزمین وحی را ببویند... اما حالا تاج گل بر پیکر مسافر بازگشته گذاشته و اشکِ سوز و حسرت صورت‌هاشان را خیس می‌کند.

امروز قرار بود غرق در شادی و لبخند باشد دل و صورت آن دخترکی که چشمانش برای تماشای دوباره‌ی پدر له‌له می‌زد..... اما حالا چشمان منتظرش به در خشک می‌شود...

امروز قرار بود کوچه حاجیان از حج برگشته، پرشود از بنرهای "حجکم مقبول"...

امروز قرار بود بوی اسپند کوچه‌های شهر را فرابگیرد و گوسفندانی جلوی پای حاجیان، قربانی شود اما نشد...

قرار بود همسری که لحظه‌شماری می‌کرد با کودکانش به استقبال سایه‌ی سرش برود، اما نشد....

قرار بود فرزندان دستان مادر را ببوسند و پدر را به کول بگیرند... اما حالا تابوت پدر بر دوش می‌گیرند و.... تدارک پذیرایی از میهمانان مراسم عزا می‌بینند.

امروز قرار بود حاجی، سوغات متبرک سفر را به عزیزانش هدیه کند.... و حالا سوغاتی در کار نیست... اما پیکر پاک و مطهرش، متبرک به آسمان کعبه و خاک مکه‌ست.

امروز همه‌ی قرارها برای همه عوض شد .... لبخند و بوسه و آغوش‌های حاجیان سرزمینم، با هم‌دردی و هم‌صدایی یک ملت عزادار در قاب ماتم و اندوه آرام گرفت.

امروز همه به استقبال پدران و مادران و فرزندان مظلومی که قربانی دنیاطلبی و تمامیت‌خواهی قومی بی‌کفایت شده‌اند، آمدیم تا بگوییم ما شیعیان علی (ع)، محبان فاطمه (س) و منتظران قائم (عج)، غمخوار نفس‌های بریده‌ی شما قربانیان «منا»ییم.

«جوی خون شد از منا جاری به حج - یوسف گم گشته عَجّل بر فَرَج».
اولین تصویر از انتقال اجساد قربانیان ایرانی منا
خبرآنلاین: بالاخره و با تلاش های سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت و نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران، اجساد قربانیان ایرانی فاجعه منا، به کشور بر می گردد.

وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود نخستین تصویر از انتقال اجساد به میهن را در فرودگاه جده منتشر کرده است.

[align=CENTER][عکس: 656939_815.jpg]

او همچنین در توضیحی نوشته است؛

فردا (شنبه) با همراهي جمعي از حجاج كه اعضاي خانواده خود را در فاجعه اندوهناك منا از دست دادند، به كشور باز مي گرديم.

جمعه عصر هم جلسه ديگري با مقامات سعودي داشتيم و مقرر شد پيكرهاي مطهر جان باختگان، حتي آنهايي كه هويت دقيقشان شناسايي نشده به كشور منتقل شوند.

همچنين زمينه اي فراهم شود تا آن دسته از حجاج ايراني كه هم اكنون در مكه و مدينه بسر مي برند، در نهايت احترام و امنيت و آرامش به ادامه اعمال و عبادت خود بپردازند.

براي همه این مهاجران سفر الي الله طلب مغفرت مي كنم. آنها چند روزی است به عرش عروج کرده اند؛ اما تابوتهای پیکر دنیایی شان از شامگاه جمعه به مرور به وطن باز می گردد. روحشان میهمان فرزند کعبه و صاحب غدیر باد.

براي بازماندگان عزیزشان و ملت قهرمانمان هم صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

امید که به برکت عید ولایت، همه هموطنانمان همواره سالم و شاد و عاقبت بخیر باشند.
عکس: هواپیمای حامل جان باختگان فاجعه منا

پیکرهای نخستین گروه از ایرانیان جان باخته در فاجعه منا به وطن بازگشت.
خبرآنلاین: پیکرهای نخستین گروه از ایرانیان جان باخته در فاجعه منا به وطن بازگشت.

هواپیمای حامل 104 تن از جان باختگان فاجعه منا دقایقی پیش در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. قرار است تا ساعتی دیگر و با حضور سران سه قوه، مراسم استقبال رسمی از این پیکرهای مطهر برگزار شود.

مراسم تشییع و یادبود جان باختگان فاجعه منا روز یکشنبه و با حضور قشرهای مختلف مردم در تهران و همه استانهای کشور به طور همزمان برگزار خواهد شد.

[عکس: 656935_932.jpg]
تشییع پیکر 8 جانباخته منا، با حضور سران قوا



به دلیل محدودیت پیکر هشت تن از جان‌باختگان فاجعه منا با حضور سران سه قوه تشییع می شوند.
خبرآنلاین: به دلیل محدودیت پیکر هشت تن از جان‌باختگان فاجعه منا با حضور سران سه قوه تشییع می شوند.

مراسم استقبال رسمی از جان‌باختگان فاجعه منا با حضور سران سه قوه تا دقایقی دیگر در فرودگاه مهرآباد آغاز می شود.

تعدادی از جان‌باختگان فاجعه منا ساعت 3 بامداد امروز وارد فرودگاه مهرآباد شده اند و تا دقایقی مراسم استقبال رسمی از آنها توسط سران سه قوه انجام می شود.

در این مراسم علاوه بر مقامات لشکری و کشوری 10 نفر از خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا به نمایندگی از دیگر خانواده ها حضور دارند.

بیش از 100 عکاس و خبرنگار برای پوشش خبری مراسم استقبال رسمی از جان‌باختگان منا در فرودگاه مهرآباد حضور دارند.


برترین ها: مراسم ادای احترام به قربانیان حادثه منا که با حضور مسئولان لشگری و کشوری در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد، با ادای احترام به پیکر این جانباختگان پایان یافت.

مراسم استقبال رسمی از پیکر ۱۰۴ حجاج جانباخته در فاجعه منا با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و دیگر مقامات کشوری و لشگری صبح امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد.

همچنین حجت‌الاسلام گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اعضای کابینه یازدهم، حجت‌الاسلام رئیسی دادستان کل کشور، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور، محمد هاشمی، سردار نقدی فرمانده بسیج، سید حسین هاشمی استاندار تهران، جمعی از اعضای شورای شهر و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله شخصیت‌هایی هستند که در این مراسم حضور داشتند.

[عکس: 657387_194.jpg]

[عکس: 657388_264.jpg]

[عکس: 657389_890.jpg]

[عکس: 657390_688.jpg]

[عکس: 657391_658.jpg]

[عکس: 657392_924.jpg]

[عکس: 657393_451.jpg]

[عکس: 657394_471.jpg]

[عکس: 657396_757.jpg]

[عکس: 657397_887.jpg]

[عکس: 657398_778.jpg]

[عکس: 657399_463.jpg]

[عکس: 657400_921.jpg]

[عکس: 657401_605.jpg]

[عکس: 657402_793.jpg]

[عکس: 657403_385.jpg]

[عکس: 657412_443.jpg]

[عکس: 657413_597.jpg]

[عکس: 657414_787.jpg]

[عکس: 657415_825.jpg]

[عکس: 657416_948.jpg]

[عکس: 657417_983.jpg]