ایران رمان

نسخه‌ی کامل: روایت زندگی زنی در عمق 400 متری زمین
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
میرزایی یکی از آرزویی*های دوران کودکی*اش، کار در معدن بوده است وی که به گفته خودش از کودکی ساعت*ها به چهره سیاه کارگران معدن خیره می*شده، در خانواده*ای سخت*کوش بزرگ*شده و نان دستان زحمت*کش پدری را که با شغل کارگری روزگار گذرانده رگخورده است.

کار در معدن به*عنوان کار سخت و طاقت*فرسا معرفی*شده است اما کار در معادن زغال*سنگ به دلیل ماهیت خطرناکش به*مراتب سخت*تر از کار در سایر معادن است آن*هم معادن زغال*سنگ شمال استان کرمان که ازجمله قدیمی ترین معادن زغال*سنگ جهان محسوب می*شوند و همچنان از فنّاوری*های قدیمی و ابتدایی برای کار در این معادن استفاده می*شود . مخعنی این عبارت این است که کارگر همچنان نقش اصلی در برداشت از معادن زغال*سنگ شمال کرمان را به عهده دارد.

به گزارش مهر، باوجود خطرهای متعدد و ریزش*های گاه*وبیگاه معادن زغال*سنگ کرمان و حوادثی که در آن*ها ده*ها نفر جان خود را ازدست*داده*اند اما اینجا در معدن «سراپرده» در شهرستان کوهبنان زنی کار مردانه می*کند، مهناز میرزایی مهندس معدن و متولد سال ۵۹ است که کار در معدن را از سال ۸۴ در اعماق معادن شمال کرمان آغاز کرده است و دوش*به*دوش مردان به کار تولید در این منطقه مشغول است و به عنوان یکی از فعال*ترین و موفق*ترین فعالان بخش معدن در کشور شهرت دارد.

نکته جالب اینکه میرزایی از ابتدای شروع به کار در معدن هیچ*گاه پا پس نکشید . حالا پس از سال*ها کار در معدن، میرزایی، در سمت مدیر معدن سراپرده مشغول به فعالیت است. زنی که در ابتدای حضورش در معدن در قامت یک زن کارشناس همراه با مردان ساعت*ها در اعماق زمین، کار و تلاش می*کرد امروز الگوی بسیاری از زنان و دختران استان کرمان نیز شده است.

میرزایی یکی از آرزویی*های دوران کودکی*اش، کار در معدن بوده است وی که به گفته خودش از کودکی ساعت*ها به چهره سیاه کارگران معدن خیره می*شده، در خانواده*ای سخت*کوش بزرگ*شده و نان دستان زحمت*کش پدری را که با شغل کارگری روزگار گذرانده رگخورده است.

نخستین باری که زن معدنچی به معدن زغالسنگ رفت

این در حالی است که اگر نگاهی به لیست فارغ*التحصیلان دانشگاهی بیکار در کرمان نگاهی کنیم دانش*آموختگان بخش معدن جزو بیشترین موارد بیکاری در استان هستند اما میرزایی در معدنی کار می*کند که ۱۵۰ کیلومتر دورتر از شهر کرمان قرارگرفته است.

میرزایی کار در شرایط سخت و در اعماق تاریک زمین را کاری دشوار و مانعی بر سر راه خود ندیده و حتی چند زن دیگر را نیز برای کار در این معدن در کنار خود راغب کرده است و حالا به*عنوان یکی از چهره*های موفق در استان شناخته می*شود.

اما رسیدن به نقطه موفقیت برای زن معدن کار کرمانی راحت نبود، در کنار سختی بیش*ازحد کار باید با دیدگاه*هایی که گمان می*کردند یک زن توان کار در معدن را ندارد نیز دست*وپنجه نرم می*کرد، شاید مرور خاطرات روز اول کار میرزایی در معدن نشان*دهنده این موقعیت باشد. وی در خصوص خاطرات این روز که از به*یادماندنی*ترین روزهای زندگی*اش بوده می*گوید: من درس معدن را خوانده بودم اما باکار در معدن آشنایی نداشتم، فقط در دوران کارآموزی مدتی در کارخانه زغال شویی به*عنوان مسئول یکی از قسمت*ها کارکرده بودم که البته همین هم موجب ورودم به معدن شد.

وی داستان را این*گونه شروع می*کند که وقتی به*عنوان نخستین مهندس معدن زن پای در معدن سراپرده گذاشتم هیچ*کس تصور نمی*کرد که من برای کار کردن در معدن آمده باشم، آن*هم در معدنی که تا آن زمان مهندس معدن نداشت و به همین دلیل نیز کارهای زیادی برای انجام دادن داشت

میرزایی این*گونه می*گوید که وقتی وارد معدن شدم کارگران مرد با تعجب به من نگاه می*کردند و باورشان نمی*شد من برای کار به اینجا آمده باشم، جالب*تر اینکه در همان روز فردی که باید معدن و محیط کار را به من نشان می*داد سخت*ترین جاهای معدن را به من نشان داد، بطوریکه در عمق چند صد متری زمین و در مکان*هایی بسیار تنگ و دور از ذهن برای نخستین بار پا گذاشتم اما به*هیچ*عنوان تردید نکردم و مسیرم را ادامه دادم . وی طول معدنی که برای نخستین بار در آن گام گذاشت را چهار کیلومتر در زیرزمین عنوان کرد.



[عکس: resized_512604_976.jpg]

[عکس: resized_512605_633.jpg]

[عکس: resized_512606_677.jpg]







نخستین زن معدن کار استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه در این بازدید از مکان*هایی عبور کردیم که برای رسیدن به محوطه حفاری باید در عمق معدن سینه *خیز جلو می*رفتیم گفت: این واقعیت کار معدن است و روزانه هزاران نفر در این معادن در همین شرایط سخت کار می*کنند و تصورش هم برای مردم عادی غیرممکن است، من هم برای موفقیت باید پا در این مسیر می*گذاشتم.

وی گفت: حالا مرور این خاطرات هم برای من جالب است و هم کارگران معدن. حالا بیش از ۹۰ نفر در این معدن در حال فعالیت هستند و از همین محل ارتزاق می*کنند.

میرزایی روزهایی را به یاد می*آورد که کارگران معدن به دلیل اینکه زن است صحبت*هایش را به*عنوان مهندس معدن جدی نمی*گرفتند اما پشتکار و اصرار این زن، کارگران معدن را درنهایت به مهارت وتوانش معترف کرد به*طوری*که هم*اکنون معدن سراپرده از بهترین معادن شمال استان کرمان است.

نکته دیگر اینکه در خانواده میرزایی هم مانند بسیاری از خانه*های دیگر در شهر زرند و کوهبنان کار در معدن امری عادی و جزو امور روزمره است در این خانواده نیز در کنار خانم میرزایی دو برادر و همسرش هم در معدن کار می*کنند و تشویق و حمایت*های خانواده، یکی از عوامل موفقیت میرزایی در کارش بوده است.

وی ادامه داد: در ابتدا مردان کارگر در محیط معدن در مقابل دستوراتی که می*دادم کمی موضع داشتند و تصور می*کردند یک زن نمی*توان در معدن کار کند اما من در کار مدیریت و ساماندهی کار معدن همیشه در کنار کارگران بودم، همین همراهی و همکاری و قاطعیت موجب شد، در کارم موفق باشم.

حضورم در این حرفه کاملا اختیاری بود

میرزایی در خصوص اینکه آیا حضورش در این حرفه اجبار بازار کار بوده یا علاقه، این*گونه گفت که من از ابتدا هدفمند انتخاب رشته کردم و درنهایت در دانشگاه شهید باهنر کرمان قبول شدم و ورودم به این کار نیز کاملاً اختیاری بوده و شخصاً فرم کاریابی در خصوص کار در این معدن را پر کردم، از ابتدا با سختی*های کار آشنا بودم و وقتی در محیط نیز قرار گرفتم عملاً با موانع و مشکلات روبرو شدم اما من کارهای سخت را دوست دارم و از هیچ چالشی فرار نمی*کنم بلکه به توانمندی خودم آگاهم و تلاشم را می*کنم.

این زن معدن کار که مادر نیز شده است می*گوید که در برخی موارد که مجبور است کودکش را هم به محل کارش آورد و خوشحال است که پس از ورودش به این معدن پای سایر زنان کارشناس معدن نیز به این کار بازشده و چند صباحی است مراجعه دختران جوان برای کار در این معدن افزایش*یافته است و در برخی معادن دیگر نیز زنان حضور یافته*اند.

وی در خصوص معدن محل کارش گفت: این معدن سه میلیون تن ذخیره دارد و ده*ها معدنچی در اعماق زمین با دستگاه*های مختلف در حال استخراج سنگ معدن هستند اصولاً کار در معدن سخت است و در بین معادن مختلف ازجمله خطرناک*ترین معادن محسوب می*شود.

وی به خودسوزی زغال*سنگ اشاره کرد و گفت: گازگرفتگی و انفجار مهم*ترین خطری است که معدنچیان را تهدید می*کند اما به هر صورت خطر در اکثر مشاغل وجود دارد.

میرزایی در کنار ده*ها معدنچی دیگر در کرمان با تمام مشکلات و سختی*ها روزانه ۱۲ ساعت در معدن کار می*کند و حضور این زن معدنچی که اراده*ای آهنین دارد بسیاری از زنان کرمانی را برای کار در معدن ترغیب کرده است، این در شرایطی است که باوجود تمام علاقه*ای که در بین مردم زرند و کوه بنان درزمینهٔ کار در معادن وجود دارد اما عدم ایمنی، استخراج سنتی و کاهش قیمت زغال*سنگ که در کارخانه*های داخلی مصرف می*شود ادامه فعالیت معادن زغال*سنگ کرمان را تهدید می*کند.