ایران رمان

نسخه‌ی کامل: شماره ملی کلید ورود به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال ، کلیدورود به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و سایر پایگاه داده های اطلاعاتی در کشور، را شماره ملی عنوان کرد .


به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از دفتر روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل، معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال در سخنرانی خود به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه سوم دیماه سالروز تأسیس سازمان ثبت احوال کشور می‌باشد گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور، این‌روز را بنام ثبت احوال در تقویم عمومی کشور ثبت و اعلام نمود.



دکتر محمد ناظمی اردکانی ، ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و ثبت تغییر نشانی، صدور اسناد هویتی ایرانیان در اقصی نقاط کشور وخارج از کشور و تولید و انتشار آمارو اطلاعات جمعیتی و مهاجرت را سه ماموریت مهم این سازمان عنوان کرد.



وی تاکید کرد: براین اساس سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی وزیرساختی ایفای نقش می‌کند .



رییس سازمان اظهار کرد: ثبت و صدور اسناد هویتی ، ابزاری برای ایجاد پایگاه جامع شناسایی ایرانیان است و شناسنامه و کارت شناسایی ملی اسناد معتبری هستند که هر ایرانی در محیط مجازی و غیر مجازی مورد شناسایی قرار می‌گیرد.



ناظمی اردکانی تصریح کرد: هر ایرانی در هر نقطه‌ای از دنیا با در اختیار داشتن شناسنامه ایرانی، احساس هویت می‌کند.



وی تاکید کرد: دستگاههای اداری و اجرایی کشور باید در ارائه خدمت وفق قانون در اولین اقدام، هویت ایرانی بودن خدمت گیرنده را احراز می‌کنند.



ناظمی گفت: اسناد هویتی که توسط سازمان ثبت احوال صادر می‌شود، به نوعی مبنای صدور هر سند دیگری برای آحاد ایرانیان است و از بدو تاسیس تاکنون بالغ بر120میلیون سند صادر و در "پایگاه اطلاعات جمعیت کشور" حفظ و نگهداری می شود.



رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه اسناد هویتی بسیاری از بزرگان تاریخ صد ساله اخیر ایران اعم از شخصیت های علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در گنجینه اسناد سازمان ثبت احوال در تهران و مراکز استانها نگهداری می‌شود افزود: این اسناد در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفته است.



وی در خصوص پایگاه اطلاعات جمعیت کشور گفت: این پایگاه با ظرفیتی بالغ بر TB300 ، از طریق یک شبکه گسترده ارتباطی و اطلاعاتی در سراسر کشور در 700 نقطه بصورت ارتباط برخط با امنیت بسیار بالا تغذیه می گردد.


معاون وزیر کشور افزود: امروز بیش از 100 دستگاه در سطح ملی از طریق ارتباط مستقیم و در فضای مجازی هویت مراجعه کنندگان خودرا احراز وتصدیق می‌کنند.



ناظمی تاکید کرد: به هر میزان کاربرد شماره ملی در دستگاههای اداری ، اجرایی و حاکمیتی نهادینه و ترویج شود و اسناد و مدارک تنظیم شده بصورت الکترونیکی ایجاد گردد ، ساختارهای دولت الکترونیک بیش از پیش شکل خواهد گرفت.



رییس سازمان ثبت احوال ترویج کاربرد شماره ملی یکی از اهداف راهبردی این سازمان دانست و گفت: لازم است آحاد مردم و کلیه دستگاهها و نهادهای حاکمیتی بدان توجه ویژه کاربردی داشته باشند.


ناظمی اردکانی یادآور شد: کارآمدی و به روز بودن اطلاعات پایگاه جمعیت کشور، منوط به همکاری همه آحاد جامعه و مردم وظیفه شناس در ثبت به موقع رویدادهای حیاتی در مهلت قانونی است.



وی با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی یکی ازشاخص‌های مهم پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشور است گفت: در صورتیکه همه مردم ، در مهلت قانونی نسبت ثبت وقایع حیاتی، اقدام نمایند با توجه به شبکه گسترده ثبتی در کشور می‌توان به پوشش کامل ثبت وقایع حیاتی دست یافت .


معاون وزیر کشور ثبت به موقع وقایع حیاتی و همچنین ثبت تغییر نشانی عامل مهمی برای دست یابی به آمار و اطلاعات جمعیتی و نیز رصد مهاجرت در کشور و حتی خارج از کشور عنوان کرد .



ناظمی اردکانی تاکید کرد: آمار و اطلاعات جمعیتی ، در برنامه ریزی های کلان و خرد از مهمترین کاربرد برخوردار است و اصلی ترین ابزار به حساب می آید .


وی اظهار کرد: هیچ دستگاه و سازمان و حتی بنگاه اقتصادی بدون در اختیار داشتن جداول و نمودارهای آمار و اطلاعات جمعیتی قادر به برنامه‌ریزی صحیح و متقن نمی‌باشد.


رییس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: هم اکنون می توان گزارش‌های آماری متنوعی از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور دریافت و مورد استفاده برنامه ریزیان و محققین قرار داد.



ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه هم اکنون سازمان ثبت احوال کشور فصل نوینی از حیات خود را تجربه می‌کند گفت: اجرای برنامه‌های راهبردی، تضمین کننده فرآیند نوین سازی این سازمان بزرگ و خدمتگزار است.



رییس سازمان ثبت احوال اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت اتقان اسناد هویتی ، از اوایل سال 88 طرح مکانیزه نمودن شناسنامه‌های قدیمی به اجرا درآمد و این فرآیند متقن سازی برای سایر اسناد در مراحل بعدی ادامه خواهد یافت .



وی تصریح کرد: جهت تسهیل ، سرعت و دقت در ارائه خدمت به ملت بزرگ و فداکار ایران ، استفاده از فن‌آوریهای جدید را از اولویت های خدمت رسانی قرار داده ، بطوریکه مکانیزه نمودن کلیه فرآیندهای اجرایی از جمله اهداف مورد نظر می‌باشد‌ و در حال حاضر از طریق وب‌گاه سازمان ثبت احوال کشور خدمات متنوع اسناد هویتی در سطحی گسترده و فراگیر قابلیت انجام دارد.



معاون وزیر کشور با بیان اینکه پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده گفت: انشاالله به زودی این پروژه عملیاتی خواهد شد و این اقدام باعث به روزرسانی، دقت و تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم می‌شود.



ناظمی اردکانی صدور کارت هوشمند ملی را گام بزرگ برای اتقان اسناد هویتی عنوان کرد و گفت: کارت شناسایی هوشمند ملی،کلید ورود به سامانه دولت الکترونیک میباشد و برای بهره مندی از چنین کارتی لازم است کلیه دستگاههای اداری و اجرایی نیز زیرساخت های مورد نیاز را برای خود فراهم سازند.



وی همچنین ایجاد نظام جامع شناسایی ایرانیان را از دیگر رویکردهای سازمان دانست و گفت: با سامان‌یابی این نظام شناسایی هویتی، احراز و تصدیق هویت مراجعان به دستگاه‌های دولتی از طریق پایگاه صورت خواهد گرفت که نتیجه آن، سرعت و دقت در ارائه خدمت و جلوگیری از هرگونه جعل خواهد بود.



معاون وزیر کشور خاطر نشان کرد: تبیین وانتشار آمار و اطلاعات جمعیتی در چند سال اخیر عامل شد تا مقام معظم رهبری ورئیس جمهور محترم نسبت به روندکاهش جمعیت هشدار دهند و در نتیجه مسئولین ذیربط نسبت به اصلاح سیاست های جمعیتی اقدام نمایند و سیاست های جمعیتی یکی از راهبردی ترین سیاست هاست که اثرات آن ظرف چند دهه نمایان می شود.



رییس سازمان ثبت احوال کشور راه‌اندازی دفاتر پیشخوان ثبت احوال به منظور استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی برای انجام وظایفی که جنبه تصدی گری دارد را از اقدامات موثر دیگر سازمان عنوان کرد که اجرا شده است.


وی افزود: این دفاتر در حال گسترش در سراسر کشور هستند و تکریم مراجعین و مردم بزرگوار در دریافت خدمت از پیشخوان های ثبت احوال و دفاتر پیشخوان ، در صدر برنامه های کاری همکاران خدوم ثبت احوال در سراسر کشور است.



وی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال همواره تلاش خواهد کرد تا بتواند درطرحهای توسعه ای و عدالت محور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله طرح بزرگ و راهبردی تحول اقتصادی ، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ، طرح تحول در سیستم بانکی، نظام مالیاتی، نظام بیمه ای، سهام عدالت ونظائر آن ایفای نقش نموده ورسالت خود را انجام دهد.



وی یادآور شد: با توجه به تاکید پیامبر عظیم الشأن اسلام مبنی بر انتخاب نام زیبا برای فرزندان، سازمان ثبت احوال کشور، مهندسی فرهنگ نام‌گزینی را در برنامه‌های خود قرار داده است تا با استفاده از نظرات شخصیت‌های دینی ، علمی، ادبی، و فرهنگی کشور و تریبون‌های مؤثر بر فرهنگ اجتماعی این موضوع مهم نیز پی گرفته شود.



رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: در این خصوص در سالگرد ولادت پیامبر اعظم ، مراسمی در سراسر کشور با حضور اندیشمندان برگزار می گردد .