ایران رمان

نسخه‌ی کامل: چرایی زخم کردن صورت در عزاداری امام حسین علیه السلام (لطمه زنی در ع
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
با سلام خدمت جویندگان حقیقت
در یکی از سایت ها با موضوعی برخورد کردم که امروزه خیلی با آن مواجه میشویم
امیدوارم این تایپک به شما هم کمک کند.این سوال توسط یکی از کاربران پرسیده شده است:




سوال:

یکی از خوبی های شبکه های اجتماعی این است که از نزدیک می توان با افراد مختلف صحبت کرد
و
با انها به بحث نشست
و
چرایی کار انها را فهمید.

مدتی پیش در واتساپ به پست افرادی خوردم که در عزاداری ها به صورت خود می کوبیدند
طوری که صورت انها مجروح میشد.
البته برخی از انها قمه زن هم بودند.

وقتی با انها بحث می کنید
فقط به سفسطه گری میپردازند
و عنوان می کنند تنها مرجعی که مخالف چنین کارهایی است رهبری است
و اسمی از سایر علما هم نمی اورند(هر چند اگر تمام علما هم مخالف این کار باشند اینها گوششون به حرف علما بدهکار نیست)

دلیل کار قمه زن ها را هنوز نفهمیدم چون ان بحث ختم به اخراج من از گروه شد.
ولی دلیل اینکه چرا این محبین اهل بیت به صورت خود(کنار چشم) می کوبند تا ان زخمی شوند را زیارت ناحیه مقدسه اعلام کردند.
هر چند ان بحث سر به محمل کوبیدن حضرت زینب را هم پیش کشیدند.

در مورد سر به محمل زدن که در همین انجمن مطلب بسیار است و بحث این تاپیک قضیه ضعیف سر به محمل زدن نیست.
قضیه این تاپیک
بخشی از زیارت ناحیه مقدسه از زبان حضرت حجه(عج الله) است.

انجایی که می خوانیم

فَلَمّا رَأَیْنَ النِّـسآءُ جَوادَک َ مَخْزِیّاً ، وَ نَظَرْنَ سَرْجَک َ عَلَیْهِ مَلْوِیّاً ،
پس چون بانوانِ حَرَم اسبِ تیزپایت را خوار و زبون بدیدند، و زینِ را براو واژگونه یافتند،
بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ ، ناشِراتِ الشُّعُورِ عَلَى الْخُدُودِ،
ازپسِ پرده ها(ىِ خیمه) خارج شدند،درحالیکه گیسوان برگونه ها پراکنده نمودند،
لاطِماتِ الْوُجُوهِ سافِرات ،
بر صورت ها طپانچه مى زدندو نقاب ازچهره ها افکنده بودند،
وَ بِالْعَویلِ داعِیات ، وَ بَعْدَ الْعِزِّ مُذَلَّلات،
وبصداى بلندشیون میزدند،وازاوجِ عزّت به حضیض ذلّت درافتاده بودند،


خوب حال شما فکر کنید من یکی از همان کسانی هستم که به صورتم میزنم
میخواهم مرا قانع کنید
و منتظر باشید در هر جواب شما هم جواب هایی که انها در ان بحث بمن میدادند را بدهم.



ادامه دارد...




ببینید بزرگوار این مسایل دایر مدار احکام اند و مراجع و مشخص کننده تکلیف مکلف ها در این مسایل مراجع هستند و ایشان هم تکلیف را مشخص کرده اند

برخی از کارهایی که عزاداران در مراسمات عزاداری می کنند واقعا دون شان عزادار است
قمه زنی و تیغ کشیدن به بدن و لخت شدن و....این چه اعمالی است؟؟؟
چه توجیهی می تواند داشته باشد؟؟
بنده خود امسال چند روز بعد از اربعین که حرم ها خلوت شد در کربلا بودم و ساعت 1نصف شب برخی از ایرانی ها که عمدتا هم جوان بودند با صورت خود به زمین می کشیدند و رد خون در زمین مشخص بود
بنده به عنوان شیعه و معتقد به امام حسین(ع) از این عمل متنفر بودم چه برسد به انسانهایی که اعتقادی به دین و اسلام و قران و امام حسین(ع) ندارند

از طرفی بنده نمی خواهم قضاوت نمایم در مورد عزادارن امام حسین(ع) ولی باید این حرفها گفته شود مخصوصا وقتی که از طرف برخی از کاربران وقتی اسن صحبت ها گفته می شود گارد می گیرند


واقعا بیشتر کسانی که این کارها را می کنند چقدر به اسلام و مبانی ان معتقدند؟؟؟
چقدر دین را می شناسند؟؟
چقدر امامت را می شناسند؟؟؟
چقدر به سخنان امام حسین(ع)پایبند هستند؟؟؟

بنده فقط روی مشاهدات خود که در چندین شهر ایران اسلامی زندکی کرده از نزدیک با این مسایل اشنا هستم قضاوت می کنم
در دانشگاهی بنده دانشجوی داشتم که به هیچ صراطی مستقیم نبود
دختراهای کلاس از دست زبان و نگاهش در امان نبودند و........
کلاس ما معارفی بود و هیچ چیزی از دین نمی دانست
با اغاز ماه محرم ریش گذاشت و چفیه بسیجی انداخت و شد مدافع سرسخت قمه زنی و شب ها تا صبح در خیابان عزاداری کردن و .....

خب بنده با چه نظر مثبتی به این عزدارها داشته باشم؟؟؟
وقتی جلوی چشم ام مدل های مختلف شکستن لیوان و سرکوبیدن به دیوار را امتحان می کنند تا در مراسم عزداری مجلس گرمی بکنند با چه دید مثبتی به این نوع عزاداری ها داشته باشم؟؟؟
وقتی اینان اندکی حق الناس را رعایت نمی کنند چگونه نظر اینها را مثبت تلقی نماییم؟؟؟

بدبختی وقتی است که اینان خود را با زیارت ناحیه مقدسه مقایسه می کنند
این چه مقایسه ای است؟؟؟
این چه استدلالی است؟؟؟
چه کسانی خودشان را به چه کسانی مقایسه می کنند؟؟؟ خدایا

در هر حال به نظر بنده بیشتر این اعمال از طرف کسانی است که اعتقادات راسخی نسبت به دین و مبانی ان و امامت ندارند
این امام حسین(ع) ما قرار بود جهانی شود ولی عده ای با قمه و زنجیر و لخت شدن و ...امام حسین(ع) و نام ونشان و معارف اش را در محله های خود بسته اند و اجازه جهانی شدن نمی دهند
باز تاکید می کنم این سخن قضاوت بنده بر روی مشاهدات است و برخی کاربران موضع نگیرند که به عزداران توهین کردید و نمی دانم کارشناس سایت به عزاداران امام حسین(ع) داره توهین می کنه


[عکس: quote_icon.png] نوشته اصلی توسط پابوس زوار اربعین [عکس: viewpost-left.png]رییس برای این بخش زیارت ناحیه مقدسه چه جوابی دارید؟؟؟

انها دلیل عمل خود را این بخش زیارت میدانند.


با سلام
چرا بزرگوار
عرض کردم اینها چه کسانی را با چه کسانی مقایسه می کنند؟؟؟
خودشان را با اهل بیت امام حسین(ع)؟؟؟؟

در ضمن چگونه می شود انسانی نسبت به معارف دین و معارف اهل بیت(ع) شناخت نداشته باشد از فلسفه قیام از فلسفه عاشورا از مبانی دین از امامت از ......... ولی خود را فقط درمورد عزاداری به اهل بیت(ع) شبیه نماید؟؟؟
واقعا شدنی است؟؟؟؟


بله این وسط برخی استثناها هستند بنده هم قبول دارم
ولی اسم اینها هم معلوم است استثنا هستند نه اکثریت

از طرفی ما وقتی معارف اهل بیت(ع) را در روایات می خوانیم می بینیم اهل بیت(ع) محبین و شیعیان خود را از هم جدا کرده اند
این موارد را جز محبین خود می دانند نه شیعیان خود
شیعه معنایش با این معانی که ما از شیعه داریم متفاوت است
این هم باید مد نظر باشد

از طرف دیگر
برخی از علما و بزرگان در عاشورا مثلا به صورت خود سیلی می زدند و ....ولی نه این که صورت بر زمین بکشند و قمه و تیغ و.....بکنند
خب علما که خیلی بهتر و بیشتر از این ادم ها می دانند
چرا روش و سنت و سیره علمای سلف را رها کرده اند و به روش چند نفرکه اسمش را مرجع گذاشته و ان هم از لندن تبلیغ دین می کند و معلوم الحال است چسبیده اند؟؟؟
این مسایل به نظرتان بودار نیست؟؟؟
این مطالب مشکوک نیست برای تان؟؟؟

خب فکر و اندیشه را داده برای این طور مواقع که از ان استفاده نماییم
[highlight=#f1faff]
[/highlight]
سوال:

یعنی شما این بخش زیارت ناحیه مقدسه را تایید میکنید ؟؟؟
این یعنی اینکه ان قضیه سر به محمل زدن هم تایید است که
چون تا اینجا اینگونه عمل کرده اند
لابد میشود ان قضیه سر به محمل را هم قبول کرد.

[highlight=#f1faff]روضه مشهور و غیر صحیحی در زبان برخی مداحان و روضه‏ خوانان وجود دارد که براساس آن حضرت زينب با ديدن سر بريده برادرش، از شدت تأثر سر خود را به چوب محمل کوبيد و خون از زير مقنعه‏ اش جاري شد... .[/highlight]

متاسفانه بسياري از عزاداران که مبادرت به قمه ‏زني مي‏ کنند فعل خود را مستند به همين واقعه نموده و کار خود را نوعي تأسي و تقليد از زينب کبري‏ عليها السلام مي‏ دانند و شکافتن سر خود را نوعي اظهار همدلي و همدردي با ايشان مي‏ شمارند، در حالي که اين کار باطل و اشتباه است.
در بررسي دقيق منابع و تاريخ عاشورا درمي‏ يابيم که اين واقعه، به کلي مجعول و ساخته ذهن و زبان روضه‏ خواناني است که مي‏ خواستند در مجالس عزا، شور به پا کنند و با جعل اين قصه رمانتيک و سوزناک به هدف خود دست يافته ‏اند. در هيچ يک از منابع معتبر - و حتي نيمه معتبر - عاشورا اثر و نشاني از اين واقعه ديده نمي‏ شود و مآخذ اين مصيبت محدود و منحصر به کتاب‏ هايي از قبيل ناسخ التواريخ، منتخب طريحي و نورالعين مي‏ شود که وضعيت اعتباري و حجيت تاريخي اين کتاب‏ها بر کسي پوشيده نيست.
علّامه مجلسي نيز، مع الاسف، با حفظ شکل اوليه و بدون بررسي و نقد، آن را از منتخب طريحي و نورالعين، نقل کرده است. علاوه بر اين سلسله روات اين گزارش و روايت، در هيچ جايي مذکور نبوده و ابراهيم بن محمّد نيشابوري اسفرايني - تنها مرجع و راوي اين گزارش - نيز پيرو مذهب شافعي (يا اشعري) بوده و در وثاقت گزارش وي ترديد جدّي وجود دارد.(تحريف شناسي و فرهنگ عاشورا، سيد عبدالحميد ضيائي)
اما خلاصه این که به دلايل زير اين خبر اساس و پايه‌اي ندارد :
الف )- تنها در كتاب نورالعين نوشته شده كه طبق آنچه گفته شد بي اعتبار است . و در ساير كتابهاي معتبر ديني اين مطلب گزارش نشده است .
ب ) - سند ندارد و به عبارت ديگر راويان آن در جايي ذكر نشده است .
ج ) - در اشعاري كه به حضرت زينب نسبت داده اند مصرعي آمده كه در آن حضرت خطاب به امام حسين ( ع ) مي‌فرمايند: اگر با من حرف نمي زني لااقل با دختر صغير خود فاطمه سخن بگو . در حالي كه بنا به تصريح همه مورخان اسلامي ، فاطمه بنت الحسين كه فاطمه كبري هم خوانده مي‌شود در آن زمان (حادثه عاشورا) زن بزرگ و شوهر داري بود كه همسرشان حسن بن حسن( ع ) معروف به حسن مثني بوده و در روز عاشورا پس از آنكه زخمهاي فراواني برداشته بودند از مرگ نجات يافت. و از دختر ديگري بنام فاطمه كه صغير بوده ، در كاروان اسرا نام برده نشده است و آنكه در ميان روضه خوانان بنام فاطمه صغري معروف است به علت بيماري در مدينه مانده بود و در حماسه عاشورا شركت نداشت .
د ) - در بيت ديگري از همان اشعار منتسب به حضرت زينب ، حضرت امام حسين به سنگدلي و قساوت قلب متهم شده كه حتي با تمسك به صنايع ادبي ، مانند تجاهل عارف هم قابل توجيه نيست .
ه ) - با توجه به شخصيت معرفي شده حضرت زينب در متون اسلامي كه ايشان را آدمي خويشتن‌دار و رضا و تسليم معرفي كرده اند ، آنچه در اين كتاب گفته شده با آنچه در ساير متون معتبر اسلامي آمده متضاد است وچهره ديگري از حضرت زينب معرفي شده است .
براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد به اين كتاب‌ها مراجعه فرماييد:
1- محدث نوري، لؤلؤ و مرجان.
2- تحريف شناسي عاشورا و تاريخ امام حسين ، محمد صحتي سردرودي ، ص209.