ایران رمان

نسخه‌ی کامل: برندهای خارجی سرمنشأ بی هویتی فرهنگی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
یک آسیب شناس گفت: دشمنان با استفاده از برندها، زمینه بی هویتی فرهنگی را فراهم و نسل ها را یکی پس از دیگری از خود بی خود می کنند.


جعفر بای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: هویت و اصالت انسان به مجموعه سرمایه های فرهنگی، انسان، مهارت و دانش فرد بستگی دارد و آنچه به انسان هویت و اصالت می بخشد و مایه حیات آدمی است باورهای اعتقادی، اندیشه های مذهبی و دیدگاه های معنوی اوست که خطوط اصلی رفتار آدمی را تعیین می کند.

وی گفت: حیات قوی و اجتماعی جوامع بر اصالت و ریشه های فرهنگی آن جامعه استوار است و بدون فرهنگ حیات انسان در جامعه میسر نیست پس به ناچار باید از یک مدل فرهنگی تبعیت کند.

این کارشناس گفت: دشمنان به واسطه خصومتی که با بنیادهای فرهنگی جوامع اصیل و بومی دارند باورها و ارزش های اعتقادی را مورد حمله شدید قرار داده و نسل ها را یکی پس از دیگری از خود بیگانه و زمینه بی هویتی عناصر انسانی را فراهم می سازند.

وی در ادامه در خصوص قربانیان تهاجم فرهنگی تصریح کرد: قربانیان تهاجم فرهنگی برای اثبات اصالت خویش تلاش می کنند تا از برندهای مشهور مایه گرفته و شخصیت و خویشتن خویش را در آرم و مارک آن برند جستجو و به آن افتخار کنند.

بای تأکید کرد: خلاء فرهنگی و مسئله سوء انتقال ارزش های فرهنگی به نسل بعد باعث پیدایش زمینه های انقطاع فرهنگی در جامعه شده و عارضه تفاوت نسلی را پدید آورده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جوانان باید بر فرهنگ خودی پافشار ی نموده و در این میان فرهنگ بومی نیز باید در جریان معاصرسازی به روز شود تا از سوی جامعه جهانی مورد استقبال قرار گیرد./ز