ایران رمان

نسخه‌ی کامل: کارت هوشمند ملی تحولی شگرف در حوزه شناسایی افراد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛
کارت هوشمند ملی تحولی شگرف در حوزه شناسایی افراد / نوین سازی ثبت احوال با کارت هوشمند در چشم انداز ملی
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در كارت ملي هوشمند هر ایرانی به جای چند کارت می تواند یک کارت هوشمند ملی در اختیار داشته که از آن به عنوان عابر کارت، کارت سوخت و حوزه سلامت و ... استفاده کند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، محمد ناظمی اردکانی در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته گفت: 94 سال از اولین سند هویتی ایرانیان می گذرد و متخصصان از سال گذشته اسناد هویتی ایرانیان را به آرشیو الکترونیکی تبدیل کرده اند.

وی در خصوص کارت هوشمند ملی بیان داشت: یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری اتقان اسناد هویتی است. تدابیری اتخاذ شد که از جمله آنها کارت هوشمند ملی به جای کارت ملی بود.

همچنین شناسنامه هایی که خدشه پذیر بود هم اکنون مکانیزه شده است.

ناظمی اردکانی تصریح کرد: برای اینکه کارت هوشمند ملی قابل جعل نباشد سعی شده از آخرین فناوری ها استفاده شود. بدنه کارت دارای هفت لایه است و عکس آن به صورت مکانیزه است با این کارت فرد در فضای مجازی قادر است خود را بشناساند و در منزل بوسیله اینترنت کارهای خود را انجام دهد.

وی اظهار داشت: هم اکنون در مرحله اتمام زیر ساخت های کارت هوشمند هستیم از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به اتمام رسیده کمی برای صدور کارت مشکل داریم چرا که برای صدور کارت هشت سامانه با هم درگیر می شوند تا امکان صدور کارت انجام گیرد و هر فرد علاوه بر امضای الکترونیک و کلیدی که مختص به فرد و خصوصیات فیزیکی نیز لازم است.

رئیس سازمان ثبت احوال بیان داشت: در بهمن ماه صدور کارت هوشمند ملی را به صورت رسمی و ابتدا در استان قم صادر می کنیم سپس در سطح ملی برای شهدا و ایثارگران و بعد از آن برای عموم صادر مي شود.

وی افزود: هزینه کارت را بخشی از مردم گرفته که در بودجه امسال 5 هزار تومان و در بودجه سال آینده 10 هزار تومان پیش بینی شده و اعتبار کارت 10 تا 12 سال پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: برخی از اطلاعات نیاز به تغییر در این کارت ندارد و آن تغییرات را می توان در حافظه اجرا کرد مثلا برای تغییر کد پستی تغییر آن را در حافظه ایجاد می کنیم.

ناظمی اردکانی تأکید داشت: عمده کاربری کارت در فضای مجازی کاربردی شده و فرد باید شناخته شود تا کار برای او انجام شده و بعد مبادله فرمت ها و اطلاعات مورد نیاز است.

همچنین هیچ درخواستی حضوری انجام نمی شود.

کارت ملی تا پایان سال 92 دارای اعتبار است و ممکن است باز هم آن را تمدید کنیم و بعد از این دیگر کارت ملی صادر نخواهیم کرد.

**‌ کارت هوشمند در برنامه پنجم توسعه برای آحاد ایرانیان صادر می شود

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه گفت: کارت ملی برای افراد 15 سال به بالا بود اما در برنامه پنجم توسعه برای آحاد ایرانیان کارت هوشمند برای زیر 15 سال هم صادر شده و چون تازه متولدین خیلی به حافظه داخلی آن احتیاج ندارند حافظه کمتری می گیریم تا هزینه هم کمتر شود.

ناظمی اردکانی افزود: شماره ملی طبق قانون 1376 هر ایرانی باید کد پستی خود را که تغییر یافت به ثبت برساند زیرا شماره ملی در همه دستگاه ها مورد استفاده است و خاصیتی که دارد هر فرد تمامی مشخصات،‌ اسناد و پرونده های شخصی خود را با این شماره بدست می آورد و ملاک و اساس تشخیص پرونده شماره ملی است.

وی تصریح کرد: هر فرد به هر دستگاهی که مراجعه می کند چنانچه شناسنامه یا کارت ملی نداشت با شماره ملی می تواند هویت خود را تصدیق کند.

ناظمی اردکانی بیان داشت: ثبت وقایع حیاتی در هر کشوری یکی از شاخص های توسعه یافتگی است امروزه کشورهایی که ادعای توسعه یافتگی دارند مشخصات افرادی که در کشور زندگی می کنند را دارند.

وی اظهار داشت: ما با فناوری های جدید که از طریق دستگاه های ثبت وقایع حیاتی را به 97 درصد و در بعضی از استان ها بالای 99 درصد داریم و در خصوص ولادت و فوت ثبت آن به روز انجام شده در ازدواج و طلاق بتدریج به صورت الکترونیکی وارد و در اسناد ثبت می کنیم و در پرتال سازمان ثبت احوال روزانه اعلام می کنیم و جمعیت روز بر اساس آن آمارها تغییر می یابد.

وی تأکید کرد: برای اینکه ثبت خود را بتوانیم به روز داشته باشیم شهرداری هادر سراسر کشور کمک کردند برای ثبت ازدواج و طلاق محضرها و سازمان ثبت اسناد یاری کننده هستند برای ولادت نیز دانشگاه شهید بهشتی در دادن این اطلاعات کمک می کنند.

ناظمی در پایان افزود: ظرف چند سال اخیر در دولت دهم سازمان ثبت احوال در همه فرآیندهای مأموریت تغییرات خوبی را داشت که ما این فصل را به نوین سازی ثبت احوال تدبیر می کنیم./ز