۱۹-۰۵-۹۵، ۰۷:۵۳ ب.ظ
❁﷽❁
به دليل اهميت حياتي و غيرقابل انكاري كه شناخت امام و به خصوص امام زمان(عج) يعني رهبر و الگوي زمان و تنها عامل پيوند ما با خداوند دارد، پيامبر گرامي اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است(1)
آنچه كه از روايت فوق برداشت ميشود اين است كه نشناختن امام زمان خود به معني عدم ارتباط با امام است و عدم ارتباط با امام يعني قطع پيوند هدايت با خداوند و اين همان مرگ جاهليت و خروج از دين و گمراهي است و امام صادق(علیه السلام) در جواب سؤال از چگونگي از معناي جاهليت فرمودند:
منظور از آن جاهليت كفر و نفاق و گمراهي است.(2)
پس چنان معرفت و شناختي از امام زمان(عج) بايد حاصل شود كه ما را از مرگ جاهليت نجات بخشد و بنابر روايات رسيده از ائمه اطهار(علیهم السلام) بدون ترديد مقصود از معرفتي (شناختي) كه امامان(علیهم السلام) ما را به تحصيل آن امر فرمودهاند شناخت آن حضرت چنانكه هست ميباشد، به گونهاي كه سبب سالم ماندن از شبهههاي ملحدان گردد و مايه نجات از گمراه ساختن گمراهكنندگان شود و چنين شناختي دو وجه دارد:
1. شناخت شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب (شناخت اسمي)
2. شناخت صفات و ويژگيها و مقامات امام(علیه السلام) (شناخت رسمي)
پرسش :
منظور از شناخت در حدیث پیامبر(ص) که فرمودند: هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است یعنی چه؟
پاسخ:
در روايت منقول از شيعه و سني شنيدهايم:
«من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة الجاهلية؛ هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است.» منظور از اين شناخت و معرفت چيست و چگونه حاصل ميشود؟به دليل اهميت حياتي و غيرقابل انكاري كه شناخت امام و به خصوص امام زمان(عج) يعني رهبر و الگوي زمان و تنها عامل پيوند ما با خداوند دارد، پيامبر گرامي اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است(1)
آنچه كه از روايت فوق برداشت ميشود اين است كه نشناختن امام زمان خود به معني عدم ارتباط با امام است و عدم ارتباط با امام يعني قطع پيوند هدايت با خداوند و اين همان مرگ جاهليت و خروج از دين و گمراهي است و امام صادق(علیه السلام) در جواب سؤال از چگونگي از معناي جاهليت فرمودند:
منظور از آن جاهليت كفر و نفاق و گمراهي است.(2)
پس چنان معرفت و شناختي از امام زمان(عج) بايد حاصل شود كه ما را از مرگ جاهليت نجات بخشد و بنابر روايات رسيده از ائمه اطهار(علیهم السلام) بدون ترديد مقصود از معرفتي (شناختي) كه امامان(علیهم السلام) ما را به تحصيل آن امر فرمودهاند شناخت آن حضرت چنانكه هست ميباشد، به گونهاي كه سبب سالم ماندن از شبهههاي ملحدان گردد و مايه نجات از گمراه ساختن گمراهكنندگان شود و چنين شناختي دو وجه دارد:
1. شناخت شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب (شناخت اسمي)
2. شناخت صفات و ويژگيها و مقامات امام(علیه السلام) (شناخت رسمي)
پی نوشت ها:
1.مجلسي، بحارالأنوار، ج8، ص368.
2.كليني، اصول كافي، ج1، ص337.