ایران رمان

نسخه‌ی کامل: بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.

پرسش :
سند و متن روایتی را که مضمون آن این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از بازگشت از سفر دیدند حضرت زهرا س پرده ای رنگین به خانه شان زده اند و دستبندی به دست کرده اند از این کار ایشان ناراحت شدند و رفتند بیرون از خانه!حضرت زهرا که متوجه شدند قضیه چیست آنها را دیگر استفاده نکردند! و پیامبر ایشان را برای ترک این عمل تحسین کردند را بیان کنید و به شکل تفصیلی از نظر رجالی بررسی کنید؟

پاسخ:
متن عربی حدیث در کتاب بحارالانوار / ج43/ ص 20 /ح7 چنین است :

«الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِيُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ صَالِحِ بْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ بَدَأَ بِفَاطِمَةَ ع فَدَخَلَ عَلَيْهَا فَأَطَالَ عِنْدَهَا الْمَكْثَ فَخَرَجَ مَرَّةً فِي سَفَرٍ فَصَنَعَتْ فَاطِمَةُ ع مَسَكَتَيْنِ مِنْ وَرِقٍ وَ قِلَادَةً وَ قُرْطَيْنِ‏وَ سِتْراً لِبَابِ الْبَيْتِ لِقُدُومِ أَبِيهَا وَ زَوْجِهَا ع فَلَمَّا قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ ص دَخَلَ عَلَيْهَا فَوَقَفَ أَصْحَابُهُ عَلَى الْبَابِ لَا يَدْرُونَ يَقِفُونَ أَوْ يَنْصَرِفُونَ لِطُولِ مَكْثِهِ عِنْدَهَا فَخَرَجَ عَلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ عُرِفَ الْغَضَبُ فِي وَجْهِهِ حَتَّى جَلَسَ عِنْدَ الْمِنْبَرِ فَظَنَّتْ فَاطِمَةُ ع أَنَّهُ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَا رَأَى مِنَ الْمَسَكَتَيْنِ وَ الْقِلَادَةِ وَ الْقُرْطَيْنِ وَ السِّتْرِ فَنَزَعَتْ قِلَادَتَهَا وَ قُرْطَيْهَا وَ مَسَكَتَيْهَا وَ نَزَعَتِ السِّتْرَ فَبَعَثَتْ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَالَتْ لِلرَّسُولِ قُلْ لَهُ تَقْرَأُ عَلَيْكَ ابْنَتُكَ السَّلَامَ وَ تَقُولُ اجْعَلْ هَذَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَمَّا أَتَاهُ قَالَ فَعَلَتْ فِدَاهَا أَبُوهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَيْسَتِ الدُّنْيَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَ لَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ كَانَتِ الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْخَيْرِ جَنَاحَ بَعُوضَةٍ مَا أَسْقَى فِيهَا كَافِراً شَرْبَةَ مَاءٍ ثُمَّ قَامَ فَدَخَلَ عَلَيْهَا.»

اما بررسی روات این سند:
الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِي‏= در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ = نام این راوی اصلا در کتب رجالی نیامده است چه برسد یه ذکر احوال او . البته نام مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ در کتب رجالی ذکر شده اما در مورد اوهم اطلاعاتی بیان نشده است .
مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَف‏= در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
حُسَيْنِ بْنِ صَالِح‏= نام این راوی اصلا در کتب رجالی نیامده است چه برسد یه ذکر احوال او .
أَبِي مَعْشَر=در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
مُحَمَّدِ بْنِ قَيْس‏= این راوی بین دو راوی با القاب اسدی وبجلی مشترکاست اما هر دو راوی ثقه هستند
.
نتیجه نهایی ارزیابی سندی :
سندروایت به دلیل وجود راویان مهمل و مجهول ضعیف ارزیابی می شود .