ایران رمان

نسخه‌ی کامل: غفلت از ارزشهاى نهضت امام خمينى
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7
حضور اجتماعى


در زمان پهلوى زنان درجامعه نقشهاى كليدى بر عهده نداشتند ودر حد يك كارمندساده در
برخى ادارات مشغول به ار بودند وشغلى مانند سكرتر(منشى)براى دختران ان زمان
يك ارزوى شيرين بود.


برخى زنان به واسطه ى ثروت يا وابستگى به حكومت نقشهاى توخالى داشتند اما از خوان نعمت بهره ها مى بردند.


درامور سياسى هم گرچه به عنوان راى دهنده وراى گيرنده مطرح گشتند(لايحه انجمن هاى ايالتى و ولايتى)،اما هدف اوردن زن به جامعه وتحميل ضد ارزشها ونابودى دين
در خانواده و جامعه بود.
جامعه نسخه پيچيده شده ى امريكا.
گروهى از بانوان همانند مردان مخفيانه ايفاى نقش كرده و سعى مى كردند براى تغيير
حكومت قدمهايى بردارند.


اوج حضور زن درسالهاى ١٣٥٦-١٣٥٧در راهپيمائيها وتظاهرات ديده شده،انها از
مسلسل ،تانك ومرگ نهراسيدند وبه صحنه امدند.
اين معجزه است كه خانمها را در مقابل تانك و توپ ،در مقابل مسلسلها در مقابل توپها و
تانكها برقرار كرد و از هيچ چيز نهراسيدند.
اين نور قران واسلام است كه در دلهاى شما و در قلوب همه ى ملت ايران جلوه كرده است
اين نورايمان است كه شما خانمها هم از شهادت نمى هراسيد.٣٦


٣٦-خمينى ،روح الله:صحيفه ى امام جلد٨
٢٢بهمن وپيروزى انقلاب مباركباد،گاهى دل براى پيرجماران عجيب تنگ مى شود.…
زن از يك عضو غيرفعال اجتماعى كه درخانه بيشتر درسمت وسوى مسائل اقتصادى وتربيتى فرزندان است وحامى مرد،عضو فعالى ساخته شدكه براى ارزشهاى جامعه فرياد برمى اورد ودر كنار مرد و هماهنگ با مردان گام برمى دارد ودر تغيير حكومت نقش بسيار موثروفعالى دارد.





انكه رمز بود اين بود كه همه با هم بودند٣٧


ماديديم كه عضو فعالى كه كار از او برمى ايد انكه در اين نهضت خدمت كرد شماها بوديد.شما بوديد كه با همين وضعى كه الان اينجا حضور داريد(منظور محجبه بودن)با همين وضع در خيابانها ريختيد وبه نهضت ما كمك كرديد.امام خمينى ٥٨/٢/٢٦


٣٧-خمينى ،روح الله:صحيفه ى امام جلد٧
دركتابهاى خورشيدواره(خاطرات خانم سجادى)،ام الاسراء(خاطرات خانم بهجت افروز )و
خاطرات خانم مرضيه حديدچى (دباغ)مى توان با برخى فعاليتهاى زن مبارز با حكومت پهلوى ونقش كليدى انها بعد از انقلاب اشناشد.


پس از پيروزى انقلاب در يك حركت با شكوه همه مردم (زن ومرد)پاى صندوق رفتند و
موثرترين حضور سياسى اجتماعى خود را فرياد زدند.
انتخاب نوع حكومت وآرى گفتن به جمهورى اسلامى،ارى گفتن به دين اسلام گفت به
امام خمينى.


امام خمينى در هر فرصتى كه دست مى دادعلاوه برتاكيدزنان براى حفظ حجاب وعفاف
وياداورى ارزش و هويت يك زن از انها مى خواست درصحنه هاى اجتماعى وسياسى
كشور حضورى فعال داشته باشندوبا چادرهاى خودنقش افرينى كنند و زنان ثابت كردند
كه چادرهاى سياه انان همانند كفن هاى سفيد نيست تا از انها مرده ايى متحرك وانسانى
غيرفعال دراجتماع بسازد،همانگونه كه رضا خان حجاب را مانع حضور و فعاليت زن
مى دانست و در دوران پهلوى حجاب را مانع نقش افرينى زن اجتماع مى دانستند پس
او را به اجبار به اجتماع راندندو باورهاى خود را به دختران جوان تزريق كردند زيرا
مى دانستندز مادران انها چندان كارى براى حكومت ساخته نيست پس سرمايه گذارى كردند براى بانوان جوان اينده.
ابتدا نقش برجسته ى زن را زيبا بودن و فريبا بودن دانستند.
دختر نمونه سال،دخترشايسته از جمله ى اين موارد بود.
هنرهايى چون خوب نواختن موسيقى ،خوب رقص يدن ،شيك پوشى وزيبا بودن شاخصه هاى مهم انتخاب دختر شايسته بود.
درمدارس نيز تشويق به اين هنرها مى شدومختلط بودن مدارس دختران وپسران توصيه مى شد.


اقاى حدادعادل مى نويسد:ولى بايد اين عنصر را از نظر اخلاقى فاسد كرد كه اگاهى نه تنها به او نتيجه ندهدبلكه نتيجه ى معكوس بدهد ودبيرستانهاى مختلط تاسيس كردند براى چه؟هدف چه بود؟٣٨


جزنابودى نسل اينده وفساد جامعه بخصوص زنان ودختران يا در دانشگاه…
دانشگاه تصميم گرفت كه نبايد يك خانم باحجاب وارد دانشگاه شود.براى چه؟اينها
ازادى مى خواستند؟يا ديدند عجب دخترها دارند باسواد مى شوند،پاكى خودشان را هم
حفظ مى كنند و در اينده اينها ،خطرى خواهند بود،به صورت زنان مبارز در خواهند امد وچه مقاومت شكوهمندى در همان شرايط اختناق، خانمها كردند.
گفتند ما بايد دانشگاه برويم وبايدهم پوشش اسلامى خودمان را حفظ كنيم.
اينجا بود كه اعم از پسر و دختر،دو بال به موازات يكديگر روييدند.بال اگاهى وبال اراده
وعفاف وپاكى .با اين دوبال توانستند درفضاى مبارزه پرواز كنند.٣٩


٣٨-حداد عادل،غلامعلى:فرهنگ برهنگى وبرهنگى فرهنگى
٣٩-مطهرى ،مرتضى:اينده انقلاب اسلامى ايران
حضور در سينما و تلويزيون بودن و هنرپيشه بودن بالاترين ارزوى بيشتر دختران بود.حضورى كه بيشتر تكيه برزيبايى چهره واندام انها داشت وهر كه زيباتر و عريان تر ،موفق تر و محبوبتر.


دوره اى كه بوى فساد هر لحظه بيشتر و بيشتر مى شد،دركتابها ،مطبوعات ،فيلمها،هم نشينى زن ومرد تبليغ مى شد وليكن در همان جامعه ،دختران وزنان شايسته ايى بودند كه باورهاى دينى خود را پاس مى داشتند وبه تمامى اين ظواهر فريبنده،نه مى گفتند.
انها با پيروزى انقلاب گامهاى بلند را براى ابراز حضور اجتماعى وسياسى برداشتند.


من در جامعه ى زنها يك جور تحول عجيبى مى بينم كه بيشتر از تحولى است كه در مردها
پيدا شده وان قدرى كه اين جامعه ى محترم به اسلام خدمت كردنددر اين زمانه بيشتراز مقدارى است كه مردها خدمت كردند٤٠
وسال بعدامر مى كند برحضورشان و اين گامى بلند به سوى حضور بيشتر وسازنده تر است.
بايد همه ى زنها و همه ى مردها در مسائل اجتماعى در مسائل سياسى وارد باشند هم به مجلس ناظر باشند ،هم به كارهاى دولت ناظر باشند اظهار نظر بكنند."امام خمينى"


٣٩-مطهرى ،مرتضى:اينده انقلاب اسلامى ايران
٤٠- خمينى ،روح الله:صحيفه ى امام جلد١١
پير و مراد انقلاب ،مردم را مى سازدبراى هميشه بيدار بودن،هميشه ناظر بودن برانچه دركشور رخ مى دهد.
رشد سياسى انها را بالا مى بردتا به رشد اجتماعى برسند،وقتى سياسى بالا رفت در
انتخابات حساستر وارد مى شوند،افراد متعهد را وارد مجلس ودولت مى كنند وبر انها
نظارت مى كنند كه مبادا به اشتباه بيفتنديا از راه به بيراهه كشيده شوند.
همانگونه بنى صدر انتخاب شد به بيراههرفت و توسط همين مردم كنار گذاشته شد.
اين يعنى رشد سياسى اجتماعى .
مقابله با دشمن حضور و فعاليت سياسى بيشترى مى طلبد،اگاهى و رشدبيشترى مى طلبد.
بايد با اگاهى ،با انها مقابله كردتا مشت سفسطه ها ومغلطه هاى انها را باز نمودوپوچى
افكار انها را اشكار نمود.
دوران دفاع مقدس اوج حضور مردم بود.زن ومرد حضورى روشن ،پرقدرت وتاثيرگذار.
ما مفتخريم كه بانوان و زنان پير و جوان و خرد و كلان درصحنه هاى فرهنگى واقتصادى
ونظامى حاضر و همدوش مردان يا بهتر از انان در راه تعالى اسلام و مقاصد قران كريم
فعاليت دارند و انان كه توان جنگ دارند در امرزش نظامى كه براى دفاع از اسلام و
كشور اسلامى از واجبات مهم است ،شركت و از محروميتهايى كه توطئه دشمنان و
نا اشنايى دوستان از احكام اسلام و قران برانها بلكه بر اسلام و مسلمانان تحميل
نمودند،شجاعانه متعهدانه خود را رهانده و…٤١


٤١-خمينى ،روح الله:صحيفه ى امام جلد٢١
ارى تحريمهاى اقتصادى به جنگ ٨ساله ،اسيب ديدن شهرهاى كشور،از هم پاشيده شدن
خانواده هايى بر اثر فرو ريختن بمبها،سختيهاى بسيار داشت،اما مردم دلسرد نشدند
وبا تمام سختيها وكاستيها ساختند تا نهال انقلاب را ابيارى مى كنند.
به كمترين حد زندگى مادى قناعت كردند تا سر پيش دشمن خم نكنند.
از بسيارى خواسته ها و ظواهر دنيوى دل كندند تا فرزندانشان در اينده سربلند و موفق
باشند.
معلم شايسته انها چه كسى بود جز امام خمينى وشاگردان ارشد چه كسانى بودند جز زنان .زنانى كه خود معلم شدند در خانواده.


بذرهاى پاشيده ثمر داد و پس از دفاع مقدس زنان شايسته در مشاغل گو ناگون حضور يافتند.
نمايندگى مجلس وشركت در امور سياسى يكى از اين نتايج بود.
خانمها حق دارند در سياست دخالت بكنند ،تكليفشان است.٤٢


٤٢-خمينى ،روح الله:صحيفه ى امام جلد١٠
واردشدن زن دراجتماع به معنى اين كه اجتماع محيط ش هوترانى بشودنيست ونخواهدبود.اين به اين معنى است كه زن و مرددو انسان اند و در انسانيت تساوى ومتشابه.يعنى در انچه كه به انسانيت انسان مربوط مى شودبرابرو هماننديكديگرند ولى درعين حال مرد انسان مذكر است و زن انسان مونث.٤٣
صراط مستقيم باريك است كمى از اين طرف برويم پرت مى شويم كمى از ان طرف برويم پرت مى شويم.اندكى به نام عفت وعصمت و پاكى زن را به گوشه ى صندوقخانه ها بكشانيم پرت شده ايم.يك ذره به نام دخالت خانمها در اجتماعات وفعاليتها حريم را بشكنيم نيز از ان طرف افتاده ايم .شركت ملازم با اختلاط نيست.شركت ملازم با نوعى التذاذ
جن سى از يكديگر بردن نيست.
بنابراين شركت زن در فعاليتهاى اجتماعى ملازم اين است كه درشرايطى كه فتنه انگيز است مثل ازدحامهااختلاط نباشد وحريم رعايت شود.٤٤


٤٣-مطهرى ،مرتضى :اينده انقلاب اسلامى ايران
٤٤-همان منبع
انگيزه هاى مشاركت:
١-رشد شخصيت زن در پرتو حضور اجتماعى تعليم و تربيت محقق مى شود.درپرتو حضور اجتماعى زمينه خدمت به هم نوعان كه نوعى كمال است فراهم مى گردد ودرپرتو
مشاركت اجتماعى فهم سياسى و اگاهى از زمان(كه يكى از اگاهى هاى لازم انسان است)محقق مى گردد و در راستاى اين فعاليت حيات اجتماعى و،شخصيت علمى و معنوى زنان بالا مى رود.٤٥
٢-زندگى اسان:اسان گيرى يكى از اصول شريعت اسلامى است .خداوند ر ايه ١٨٥سوره ى بقره مى فرمايد:خداوند اسايش شما را مى خواهد نه زحمت شما را
وزنان به واسطه حضور اجتماعى مى توانند تكاليف دينى خود را انجام دهند.


٣-براى وطن كه مام همه ى ايرانيهاست قدمهاى مثبت بردارند.زن با حضور در عرصه هاى مختلف مى تواند علاوه بر رشد شخصيت خود،رشد اقتصادى وعلمى كشور را نيز رقم بزند.


٤٥-مهريزى ،مهدى:زن در انديشه ى اسلامى
حضور وفعاليت اجتماعى وسياسى با چند ويژگى براى زنان امكان پذير است.
اگاهى :امام على فرموده اند"ان كس كه به زمانش اگاه باشد فتنه ها به او هجوم نياورد"
حضور بدون اگاهى مانند پريدن در رودخانه بدون اموزش شنا مى باشد.
حضور در اجتماعات سياسى بدون اگاهى اوليه تنها زنان را دچار سردرگمى واحتمالا انحراف مى سازد.


پوشش:حكم حجاب خودش مجوز حضور زن در عرصه عمومى است.حجاب مربوط به عرصه عمومى است نه خصوصى.بنابراين ،قانون بردار است.
حجاب حريمى براى زن ايجاد مى كندتا بتوانددر عرصه هاى اقتصادى ،فرهنگى ،اجتماعى و…حضور داشته باشد"استاد حسن رحيم پور ازغندى"٤٦


صلاح وفساديك جامعه از صلاح وفساد زنان در ان جامعه سرچشمه مى گيرد.زن يكتا
موجودى است كه مى تواند از دامن خود افرادى به جامعه تحويل دهد كه از بركاتش يك
جامعه بلكه جامعه ها به استقامت وارزشهاى والاى انسانى كشيده شوند و مى تواند به
عكس ان باشد.٤٧


٤٦-اسلاملو ،نعيمه:بهترين حضور
٤٧-خمينى ،روح الله:صحيفه ى امام جلد١٦
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7