ایران رمان

نسخه‌ی کامل: با گل‌های آپارتمانی بهار را به خانه بیاوریم
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بی­‌شک با شنیدن نام بهار اولین چیزی که در ذهن هر یک از ما تداعی می‌شود درختان به شکوفه نشسته، گل‌­های رنگارنگ و عطر خوش آنها در فضاست. در روزگاری نه‌چندان دور که اکثر خانواده­‌ها به جای آپارتمان­‌ها در خانه­‌های حیاط‌­دار زندگی می­‌کردند، می­‌توانستند از این تصاویر به شکل واقعی در حیاط­‌های خانه­‌شان لذت ببرند، ولی متاسفانه امروزه زندگی آپارتمان‌نشینی این مجال را از اکثر ما گرفته است. البته این به این معنی نیست که ما باید از این لذت­‌ها بی‌­بهره بمانیم، بلکه به جای آن باید خودمان بهار را به آپارتمانمان بیاوریم. در ادامه با بنیتا همراه باشید.
بنفشه آفریقایی
[عکس: photo_2017-03-10_19-16-55.jpg]
بنفشه آفریقایی از جمله گل­‌های آپارتمانی­ است که آن را به آسانی می­‌توان در آپارتمان نگهداری کرد و پرورش داد. این گیاه به نسبت دیگر گیاهان گلدار قادر است با نور نسبتا کمتری گل‌دهی ­کند، اگرچه با نور متوسط و زیاد عملکرد بهتری دارد. البته باید در نظر داشته باشید که این نور باید غیرمستقیم باشد و از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم اجتناب کنید. این گیاهان در صورت نگهداری در شرایط مناسب قابلیت گل‌دهی در سرتاسر سال را دارا هستند. بنفشه آفریقایی هوای نسبتا گرم را دوست دارد و درجه حرارت ۲۴- ۱۹سانتی­گراد، درجه مناسبی برای آن به شمار می­‌آید. سعی کنید خاک این گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید ولی دقت کنید که آبیاری بیش از حد آن، باعث پوسیدن گیاه می‌­شود. همچنین در هنگام آبیاری مراقب باشید که آب را بر روی برگ‌­ها نریزید، زیرا باعث به وجود آمدن لکه‌­های تیره و نازیبا روی آن می­‌شود.
برای تکثیر این گل­ به آسانی برگ‌­ها را جدا کنید و در خاک مرطوب گلدان بکارید. بنفشه آفریقایی دارای صدها فرم است و در رنگ‌­های آبی، سفید، قرمز و صورتی وجود دارد.
ختمی
[عکس: photo_2017-03-10_19-17-01.jpg]
گل ختمی برای آپارتمان­تان­ حال و هوای مناطق گرمسیری را به همراه دارد. رشد شاخه­‌های این گل به سمت بالاست و حتی می‌­توان آن را به شکل درخت­‌ها هرس کرد. گل‌­ها نسبتا بزرگ و به صورت جدا از هم هستند. هر گل تنها یک یا دو روز دوام دارد ولی زمان گل­‌دهی گیاه از بهار تا اوخر پاییز است و در شرایط خاص حتی در زمستان نیز گل می‌­دهد. گلدان گل ختمی را باید در جای کاملا روشن خانه و حتی در معرض نور زیاد قرار دهید تا شرایط گل­‌دهی را برای آن فراهم سازید. درجه حرارت ۲۲ -۱۳ سانتی­گراد حرارت مناسبی برای این گیاه است. در مورد آبیاری نیز باید خاک گلدان را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. گل ختمی دارای رنگ­‌های بسیار متنوعی از جمله نارنجی، زرد، قرمز و صورتی­ست.
اسپاتی فیلوم
[عکس: photo_2017-03-10_19-17-05.jpg]
نگهداری از اسپاتی فیلوم جزو آسان­‌ترین گیاهان گلدار آپارتمانی است، زیرا که به نور زیادی نیاز ندارد. گل‌­ها به شکل قاشقی و براق هستند. اوج گل­‌دهی در فصل تابستان اتفاق می­‌افتد ولی در طول سال نیز همواره گل‌­دهی دارد. البته شکل کلاسیک این گیاه آن‌قدر زیبا هست که حتی بدون گل نیز زیبایی را به آپارتمان شما خواهد آورد. همانطور که گفته شد این گل به نور زیادی احتیاج ندارد و برای آپارتمان­‌های کم‌­نور کاملا مناسب است، ولی دقت کنید که اگر نور آپارتمان شما زیاد است آن را در معرض نور مستقیم قرار ندهید. درجه حرارت مناسب برای این گیاه بین۲۸ -‌۱۶ درجه سانتی­گراد است. موقع آب دادن باید آن را کاملا سیراب ساخت زیرا که به آب زیادی نیاز دارد، ولی بین دو آبیاری اجازه دهید که خاک گلدان کاملا خشک شود، سپس آبیاری بعدی را انجام دهید. با وجود تمام ویژگی­‌های مثبت این گل که آن به عنوان گزینه‌­ی مناسبی برای نگهداری در آپارتمان معرفی می­‌کند، باید بدانید که اسپاتی فیلوم یک گیاه سمی است و اگر فرزند کوچک و یا حیوان خانگی دارید ممکن است موجب مسمومیت آن­‌ها گردد. البته در کنار این خصوصیت منفی بد نیست به این خصوصیت مثبت آن نیز اشاره کنیم که اسپاتی فیلوم از جمله گیاهانی است که خاصیت پاکسازی و تازه ساختن هوای آپارتمان­تان را دارا هستند. این گل تنها به رنگ سفید است.
مرجان [عکس: photo_2017-03-10_19-17-09.jpg]
یک ترکیب شگفت‌­آور از شاخه‌­های ضخیم تیغ­‌دار، برگ‌های سبز و گل‌های صورتی. گل‌دهی آن در تمام طول سال صورت می‌گیرد ولی در نیمه دوم سال به اوج خود می‌­رسد. مرجان­‌ها اگرچه به رسیدگی خیلی زیاد احتیاجی ندارند ولی لازم است در مکان کاملا روشن با نور زیاد قرار داده شوند. از آنجایی که این گیاهان جزو دسته­‌ی کاکتوس‌­ها نیستند به آبیاری منظم نیاز دارند، البته باید اجازه دهید خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود تا آبیاری بعدی را انجام دهید. دمای مناسب برای مرجان بین ۲۴-۱۸ درجه سانتی­گراد است. لازم به ذکر است که ساقه­‌ها حاوی شیره­ایی هستند که سمی است و ممکن است موجب مسمومیت و یا در صورت تماس با پوست باعث حساسیت پوستی گردد. بنابراین برای آن دسته افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می­‌کنند و یا فرزند کوچکی دارند توجه به این نکته ضروری است.
ارکیده
[عکس: photo_2017-03-10_19-17-13.jpg]
یک گل آپارتمانی بسیار شیک و زیبا. ارکید­ه‌­ها دارای گستردگی و تنوع بالایی هستند. اگرچه نگهداری از برخی گونه‌­های آن تقریبا سخت است، گونه‌­هایی نیز وجود دارند که به آسانی می­‌توانید در آپارتمان­تان نگهداری کنید. این گل­‌ها به نور خیلی زیادی نیاز ندارند و از این جهت گیاهان مناسبی برای نگهداری در آپارتمان به شمار می‌آیند. بهترین نور برای ارکیده‌­ها نور پنجره‌­های شرقی است، نور پنجره‌­های جنوبی اندکی برای آنها زیاد و گرم است، مگر اینکه این نور را با پرده‌­ها اندکی تعدیل کنید یا گلدان را با فاصله از این پنجره­‌ها قرار دهید. از سوالات رایجی که در مورد ارکیده‌­ها وجود دارد میزان مورد نیاز آب آن­‌هاست. باید گفت که یک جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا با توجه به شرایط محیطی، میزان آب مورد نیاز متفاوت است. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی و از بین رفتن ارکیده‌تان می‌‌‌شود. در واقع باید تنها قبل از اینکه خاک رطوبت کامل خود را از دست بدهد گلدان را دوباره آبیاری کنید، که ممکن است فاصله‌ای بین چند روز تا چند هفته را در بر بگیرد. میزان رطوبت خاک را می­‌توانید را با انگشت خود بسنجید.
بگونیا [عکس: photo_2017-03-10_19-17-17.jpg]
بگونیا هم برای کاشت در فضای باز و هم در صورت تامین نور کافی و تهویه­‌ی مناسب هوا، برای نگهداری در داخل منزل گیاه مناسبی­‌ست و در صورت تامین این شرایط سرتاسر سال گل­‌دهی دارد. تهویه هوا برای بگونیا بسیار ضروری است چون در غیر این صورت ممکن است به بیماری‌­های قارچی مبتلا گردد. این گیاه در درون آپارتمان نیازمند هوای خنک­‌تری است پس مطمئن شوید که هوا بیش از اندازه گرم نباشد. همچنین بگونیا نیازمند نور زیاد، دمای بین ۲۴-۱۹ درجه سانتی­گراد و آبیاری منظم است. البته باید بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک گردد و برای تعداد آبیاری­‌ها در هفته شرایط محیطی را در نظر بگیرید. برای تکثیر بگونیا شاخه­‌های قطع شده را در آب یا خاک کاملا مرطوب قرار دهید تا ریشه بزند.
شمعدانی
[عکس: photo_2017-03-10_19-17-20.jpg]
یک گل بی‌­نهایت زیبا و البته نوستالژیک برای ما ایرانی‌­ها. شمعدانی­‌ها همانند ارکیده‌­ها گسترده و متنوع هستند. زمان گل‌دهی‌ آن‌ها از بهار تا پاییز است ولی در صورت تامین دمای مناسب تمام طول سال گل­‌دهی خواهند داشت. این گل‌ها به نور زیادی احتیاج دارند و چنانچه تصمیم دارید از آنها در آپارتمان نگهداری کنید باید به این نکته توجه کنید.پنجره‌­های جنوبی می­‌توانند بهترین نور را در داخل آپارتمان برای این گیاهان تامین کنند. برای آبیاری شمعدانی باید اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود و بعد دوباره آن را آبیاری کنید زیرا رطوبت دائمی خاک باعث پوسیدگی آن می­‌شود. دمای مورد نیاز این گل بین ۲۴-۱۶ درجه سانتی­گراد است. روش تکثیر شمعدانی بسیار ساده و به صورت قلمه زدن است. البته می‌­توان آن را با استفاده از بذر نیز کاشت ولی در روش قلمه زدن انتخاب رنگ گیاه کاملا به عهده­‌ی خودتان است و در آن هیچ اشتباهی امکان ندارد. این گل در رنگ‌­های قرمز، بنفش، صورتی و سفید موجود است.
منابع: bhg.com
today.com
liveadamscrossing.com