ایران رمان

نسخه‌ی کامل: چرا باید ولایت فقیه باشد ؟ (پاسخی متفاوت و عامه فهم)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
دلایل ضرورت وجود ولایت فقیه :

می خواهم به این سوال پاسخی بدهم که اولاً ساده و همه فهم باشد و ثانیاً برای تأیید اساس آن نیاز به مراجعه به منابع تاریخی، روایی و حتی قرآن مجید هم نباشد.
قبل از پاسخ، ذکر این نکته را ضروری می دانم که این پاسخ، مناسب کسانی است که بُن مایه دینی دارند و شامل کفار، منافقین و معاندین نظام نمی شود، برای اثبات به آنها، استدلال ها و شیوه های متفاوتی هست.

این شیوه بحث کردن را برهان سَبر و تقسیم می گویند که با سوال آغاز می شود و هر سوال فقط دو پاسخ دارد که در نقطه مقابل هم هستند و مخاطب باید یکی را انتخاب کند و انتخاب سومی نیست.

سوال اول: آیا جامعه ما نیاز به حکومت و حاکم دارد یا خیر؟ اگر پاسخ بدهید نه، احتمالاً شما آنارشیست هستید جزء گروه اندکی که معتقد بودند که جامعه نیاز به حکومت ندارد و با رعایت اخلاق، همه به حق و حقوق خود می رسند، این اعتقاد آنقدر رمانتیک و ساده لوحانه است که امروزه از میان متفکران دینی و غیر دینی همه ادیان و مکتب های فلسفی شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که در عمل با آن معتقد باشد.
امام علی(ع) فرمودند: جامعه به حاکم نیاز دارد چه عادل و چه جائر. توضیح اینکه حاکم جائر، از حق کسانی می گیرد و به کسان دیگر می دهد، ولی جایی که حکومت نباشد، سنگ روی سنگ بند نمی شود، به هر حال قریب به اتفاق مردم و همه متدینینی که می خواهند قوانین اسلام پیاده شود به ضرورت وجود حاکم اعتقاد دارند.

سوال دوم: حال آیا بهتر است این حاکم، دیندار باشد یا بی دین؟ قطعا هیچ انسانی که فطرتش بیدار است نمی گوید بی دینی بهتر از دینداری است.
قرآن مجید نیز می فرمایید وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُوْلَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ ليكن خدا ايمان را براى شما دوست‏داشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت آنان [كه چنين‏اند] ره‏يافتگانند(الحجرات آیه7)

سوال سوم: آیا بهتر است این حاکم دیندار، خودش صاحب نظر و متخصص باشد یا مقلد دیگران؟
قطعا هر عاقلی مقلد بودن را بهتراز متخصص نمی داند والا وجود این همه دانشگاه و حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و پژوهشی بی پایه و اساس می شد.

سوال چهارم:آیا بهتر است این حاکم دیندار و متخصص، توانایی اداره جامعه را داشته باشدیا نه؟ به عبارت دیگر، بهتر است مدیر و مدبر باشد یا نباشد؟ جواب روشن است.
حضرت امام خمینی(ره) نیز فرمودند: ولی فقیه کسی است که آنقدر عاقل و با تدبیر باشد که حتی یک حکومت کفر را هم به او بدهند بتواند آنرا اداره کند(نقل به مضمون)

سوال پنجم: آیا بهتر است این حاکم متخصص، مدیر و مدبر، تقوا الهی داشته باشد و در خلوت و جلوت، حتی آنجا که کسی نمی بیند و نمی داند دست به دزدی و چپاول و سوء استفاده از قدرت بزند یا نزند؟
قطعا اگر تقوا داشته باشد بهتر است.
"شیعه معتقد است ولی فقیه از چنان ملکه تقوایی برخوردار است و عدالت دارد که اگر یک گناه را عامدانه و عالمانه انجام دهد، دیگر طاغوت است، البته چون معصوم نیست ممکن است اشتباه کند و یا فراموش کند.
نتیجه بحث: ما این شخص را ولی فقیه می نامیم شما هر چه دوست داری نام بگذار، سلطان عادل، حاکم دینی، شهریار عادل و یا...