ایران رمان

نسخه‌ی کامل: مقصود که تو باشی، کعبه و بت خانه بهانه است...
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
خانه ای فراتر از یک ساختمان معمولی با پنجره های هلالی و گلدسته و گنبد فیرزوه ای، مکانی مقدس که درب آن باز است بر روی هر انسان دلتنگ و خسته از دنیای پرحیله و نیرنگ و با هر لهجه و هر نوع لباس...
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با آمدن دین اسلام و با شکل گیری نخستین حکومت اسلامی، نخستین مسجد به دست مبارک حضرت محمد(ص) بنا شد تاجایگاهی برای گرد آمدن، مشورت، اتخاذ تصمیمات مهم اجتماعی و سیاسی، جایی برای دیدار و مکانی برای آرامش دلها، جایی برای تنهایی قلب ها و در جمع بودن ها و بستری برای شکوفا شدن و آموختن زندگی و معبدی برای عبادت...
احمدی جامعه شناس دراین باره گفت: در فرهنگ دینی مسجد یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند متعال و به معنای جایگاه سجده و سجده اوج بندگی انسان است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه گسترده زمین مسجد است افزود: اگرچه بر اساس بیان پیامبر اکرم(ص) همه زمین مسجد است؛ اما در میان همه ادیان و اقوام و ملل مختلف مکان هایی وجود دارد که از قداست و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و محل عبادت آنها است که در اسلام از آن به عنوان مسجد یاد شده است.
مسجد بوی خدا می دهد و معماران این خانه این را خوب می دانند و اینکه از گذشته تا به حال بهترین و زیباترین نوع معماری ها و با سلیقه ترین نوع تزیینات متعلق به بنایی به نام مسجد است، گواه این مدعاست، بی شک عاشق ترین کارگران، معماران و تنها انسان های بزرگ قادر به خلق چنین خانه ای در خور و شایسته ی خداوند متعال اند.
به گفته این جامعه شناس، محبت و ایمان و خلوص مردم چنین خلاقیت و هنرنمایی ها را به ظهور و بروز می رساند و این نتیجه ی عقیده و ایمان است، تاریخ نشان داده آنجا که مذهب راه پیدا کند، مردم با ایمان و خلوص کار کرده و چیزی را که به عنوان اعتقاد دینی ساخته اند سرشار از زیبایی ها و ظرافت های شگفت می کنند.
وی همچنین در ادامه با اشاره به نقش مسجد در کاهش آسیب پذیری اجتماعی اظهار داشت: ارتقای سطح ارزش های اخلاقی و انسانی، بالا رفتن ضریب امنیت و مشارکت های مردمی و مسئولیت های اجتماعی در جهت کاهش مفاسد اجتماعی و اخلاقی در سطوح محله ای و شهری، برقراری عدالت اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه و نظایر آن از جمله نقش های مهم مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی است.
احمدی خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلام برترین و اصیل ترین مکان برای عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال مساجد است و در قرآن نیز اشاره شده که مسجد جایگاه ذکر و یاد خداوند است و در جایی دیگر نیز به عنوان پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک معرفی شده است.
یادمان باشد نباید اینگونه بیاندیشیم که مسجد چهارستون بلند است با دیوارهایی که پنجره های هلالی دارد و حتما باید حوضی داشته باشد، بدانیم گلدسته ی مسجد باید طنین انداز صوت وحدت باشد و نه علامت ساختمان مسجد؛ مسجد قلب است و قلب جایگاه عشق و عشق یعنی زندگی برای معبود و عشق به اوست که همه چیز است و همه چیز ما خودمان هستیم، پس برای خودمان از خودمان به سادگی عبور نکنیم./ف