ایران رمان

نسخه‌ی کامل: معاینه فنی هم باعث کاهش آلایندگی مینی [color=#ff0000]بوس[/color] های فرسوده نمی شود
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
جا به جا يي مسافربا 1080 دستگاه مینی بوس فرسوده در شهر تهران

در حالی که مدیران شهری هر روز نسبت به وضعیت نامناسب مینی بوس های فرسوده پایتخت به لحاظ سن فرسودگی هشدار می دهند، اما با گذشت 10ماه از سال هنوز 1080 دستگاه مینی بوس فرسوده در شهر تهران فعاليت می کنند .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران این روز ها که پایتخت با افزایش آلودگی هوا دست به گریبان است و سلامت شهروندان به لحاظ افزایش غلظت آلاینده ها به خصوص آلاینده ذرات معلق در خطر است، همچنان شاهد تردد مینی بوس های فرسوده در سطح شهر تهران هستیم .
بارها و بارها از سوی کارشناسان محیط زیست اعلام شده، خودروهای بی کیفیت، سوخت با استاندارد پایین و تردد میلیونی خودروهای فرسوده در سطح شهر تهران میزان آلودگی هوای پایتخت را چندین برابر می کند اما انگار گوش شنوایی نیست و تنها راهکارهای غیرکارشناسی و کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان به اجرا درمی آید. در روزهایی که وضعیت هوای تهران به شرایط هشدار و اضطرار می رسد، مسئولان با آبپاشی و مه پاشی، تعطیلی تهران و اجرای طرح زوج و فرد به مقابله با آلودگی هوا می شتابند بی آن که فکری به حال تردد میلیون ها خودروی فرسوده، احتراق میلیون لیتری سوخت بی کیفیت و تردد خودروهای بی کیفیت در سطح شهر کنند. در شرایطی که استفاده از ميني بوس هاي گازوئيلي در کشورهاي مختلف دنيا در حال منسوخ شدن است و مترو یا دیگر خطوط پیشرفته حمل و نقل عمومی جای آن به کار گرفته شده است اما هنوز هم ميني بوس هاي قديمي در پایتخت مسافران را جابه جامی کنند.
وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست بارها و بارها در کارگروه آلودگی هوا به عنوان نماینده شهرداری تهران تاکید کرده که وضعيت فني و موتور اين ميني بوس ها نامناسب است و صددرصد ميني‌بوس‌هاي تهران فرسوده هستند که ايمني لازم را هم براي جابه‌جايي مسافران ندارند.
نوروزی تصریح کرد: طبق مصوبه هیات وزیران قرار شده بود از اول تیرماه امسال تردد کلیه خودروهای سواری شخصی با سن بالای ۲۰ سال،‌ وانت با سن بالای ۱۵ سال، تاکسی و مینی بوس ۱۰ سال، میدل باس ۱۲ سال، اتوبوس شهری ۸ سال، اتوبوس برون شهری ۱۲ سال، کامیون کشنده ۲۰ سال و موتورسیکلت ۸ سال به بالا در سطح شهر تهران ممنوع شود. مصوبه ای که هنوز پس از گذشت 6 ماه از تاریخ مقرر به اجرا درنیامده و می بینیم که همچنان مینی بوس ها و اتوبوس های فرسوده در سطح شهر جولان می دهند.
به گفته نماینده شهردار تهران در کارگروه آلودگی هوای تهران ناوگان ميني بوس پايتخت فرسوده است. به طوری که ميني بوس های مذکور سه برابر ميني بوس هاي نو هوا را آلوده مي کنند. براساس تحقيقات و آزمايش هاي انجام شده روي تعدادي از ميني بوس هاي فعال، مجموع ميزان آلودگي توليدشده شامل مونوکسيدکربن، ترکيبات آلي فرار بدون متان، اکسيدهاي نيتروژن، دي اکسيد گوگرد و ذرات معلق در ميني بوس هاي بنز که عمر بالاي 5 سال دارند 23 هزار و 67 ميلي گرم در هر کيلومتر و ميني بوس هاي فيات با عمر بالاي 5 سال 26 هزار و 662 ميلي گرم در هر کيلومتر است. ميني بوس هاي ايويکو نیز با عمر زير 5 سال معادل 19 هزار و 308 ميلي گرم در هر کيلومتر آلودگي توليد مي کند.
نوروزی با بیان اینکه در ابتدای سال نمونه گیری برای بررسی وضعیت سوخت کشور صورت گرفت که برای جلوگیری از هرگونه شائبه ای این نمونه ها به خارج از کشور فرستاده شده است، گفت: بر اساس آخرین اندازه گیری های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص شد که گوگرد موجود در سوخت بنزین حدود 180 پی پی ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئیل 7 هزار پی پی ام است، این در حالیست که استاندارد سوخت پاک 50 پی پی ام و استاندارد سوخت بسیار پاک 15 پی پی ام است.
به گفته نوروزی در عین حال سوخت مصرفی اتوبوس و مینی بوس های شرکت واحد از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار است و حدود 150 پی پی ام گوگرد دارند. البته این رقم نیز در سایر کشورهای دنیا 50 و حتی 10 پی پی ام است.
وی افزود: در کنار اینکه نوسازی مینی بوس های شهر تهران بسیار کند انجام می شود، نوسازی اتوبوس های پایتخت نیز روند بسیار کندتری دارد. چنانچه از ابتدای سال جاری تاکنون هنوز یک اتوبوس از سوی دولت برای جایگزینی به شهرداری تهران تعلق نگرفته است که این امر مهم نیز با توجه به احتراق سوخت با استاندارد یورو 2 آلایندگی هوا را افزایش می دهد.
رضوی: مینی بوس های فرسوده عامل مهم تشدید آلاینده هاست
سید علی رضوی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی هم در این باره گفت: تردد ميني بوس هاي فرسوده در شهر تهران تاثير نامطلوبي بر آلودگی هوای پایتخت دارد.
وی با بیان اینکه قرار بود تا پایان سال 1200 دستگاه مینی بوس فرسوده پایتخت نوسازی شود، اظهارداشت: از يک سال گذشته تاکنون سازمان محيط زيست هيچ اقدامي براي اجراي طرح کاهش آلودگي هوا که در آن بر حذف ميني بوس ها و موتورسيکلت هاي آلوده کننده هوا تاکيد شده، انجام نداده است.
به گفته رضوی براساس طرح نوسازی ناوگان فرسوده، سازمان محیط زیست موظف شد 10 میلیون تومان یارانه و شهرداری تهران نیز 10میلیون تومان یارانه برای نوسازی مینی بوس های تهران اختصاص دهند. این در حالی است که بعد از نوسازی یکصد و بیست و یکمین مینی بوس، سازمان محیط زیست اعلام کرد دیگر برای نوسازی اعتبار ندارد و اکنون نوسازی این ناوگان معلق مانده است.
وی از سازمان محيط زيست به دليل عمل نکردن به تعهدات خود در مورد پيگيري تامين اعتبار تعويض ميني بوس هاي فرسوده انتقاد کرد و بیان داشت: اين طرح نياز به اعتبارات دولت و حمايت هاي بانکي دارد که سازمان محيط زيست موظف است اين حمايت ها را پيگيري کند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تصریح کرد: قرار بود وام هاي بلندمدت به ميني بوس داران و موتورسيکلت سواران داده شود که این امر نیز به دليل کمبود اعتبار تاکنون به طور کامل انجام نشده است.
رضوی با اشاره به اینکه میزان آلایندگی مینی بوس های فرسوده پایتخت بسیار بالاست، اظهار داشت: در عین حال رقم 1200 مینی بوس فرسوده تنها مینی بوس های تحت نظارت شرکت واحد است. اگر مینی بوس های دیگر که تحت نظارت این شرکت نیستند را هم به آنها اضافه کنیم این رقم به 2 هزار مینی بوس فرسوده خواهد رسید.
وي افزود: اکنون سالانه 1.5 ميليون تن آلاينده از طريق همين خودروهاي فرسوده وارد هواي شهر مي شود.
از آنجايي که قيمت تمام شده ميني بوس هاي جدید بالاست و رانندگان ميني بوس هاي فرسوده قادر به تامين اين هزينه نيستند، در يک طرح پيشنهادي افزایش یارانه بلاعوض شهرداری تهران به نوسازی مینی بوس های فرسوده پایتخت، به شورای شهر ارایه شده است که در صورت تصویب یارانه کمک بلاعوض شهرداری از مبلغ 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد: براي آنکه به روند خروج ميني بوس هاي فرسوده کمک کنيم پیشنهاد شده 20ميليون تومان کمک بلاعوض به رانندگان ميني بوس از سوی شهرداری تهران اعطا شود تا رانندگان بتوانند با میزان آورده کمتر، ميني بوس های شان را تعویض کنند.