ایران رمان

نسخه‌ی کامل: طرح پژوهشی "تدوین طرح جامع اسکان اضطراری و موقت شهر تهران"
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران انجام شد:

مدیر مطالعات معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از انجام طرح پژوهشی با عنوان "تدوین طرح جامع اسکان اضطراری و موقت شهر تهران" خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، دکترمحمد فرزاد بهتاش با اعلام این مطلب افزود: با توجه به پیچیدگی‌های کلانشهر تهران، تراکم جمعیتی و ساختمانی آن و همچنین فعالیت‌های گوناگون هنگام وقوع سانحه (از جمله زلزلة احتمالی)، خرابی‌ها و تلفات بوجود آمده نه تنها حجم عظیمی خواهد داشت، بلکه تنوع و تأثیرگذاری‌های زنجیره‌ای بر یکدیگر، تمامی ابعاد و جنبه‌های شهر، منطقه، استان و حتی کشور را در بر خواهد گرفت. در این میان، جمعیتی انبوه که خانه‌های خود را از دست داده و یا از ترس ناشی از زلزله، نمی‌خواهند به خانه خود بازگردن د نیاز فوری به اسکان اضطراری و موقت پیدا می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ضرورت برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های اسکان موقت، کمیته پژوهشی مدیریت ایمنی و بحران شهرداری تهران را بر آن داشت تا انجام پژوهشی با عنوان "تدوین طرح جامع اسکان اضطراری و موقت شهر تهران (با رویکردبه تمامی مخاطرات محتمل در شهر تهران با تمرکز بر رخداد زلزله)" را در دستور کار خود قرار دهد.

عضو و دبیر کمیته پژوهشی مدیریت ایمنی و بحران شهرداری تهران همچنین اظهار کرد: به دلیل برهم خوردن نظم عمومی پس از سانحه و ضعف سیستم‌های ثبت اطلاعات که مشخصات آسیب‌دیدگان واقعی را ثبت کند، برنامه‌ریزان و مجریان به سختی می‌توانند آسیب‌دیدگان واقعی را تشخیص داده و یا نیازهای اولیه آنها را برطرف نمایند. در نتیجه، از سویی، غالباً اقدامات پراکنده و هزینه بر به مدیریت اسکان تحمیل شده و از سوی دیگر به دلیل بی‌نظمی، معمولاً اقدامات شتاب‌زده‌ای صورت می‌گیرد که علاوه بر عدم تحقق اهداف اولیه، اتلاف منابع انسانی و مالی و تخریب محیط زیست را نیز به دنبال دارد.

بهتاش افزود: طرح پژوهشی مذکور به دنبال آن است که چگونگی و راه حل‌های کنترل و کاهش آسیب‌های گوناگون و چند بعدی ناشی از وقوع بحران و بویژه زلزله در شهر تهران را از طریق ارائه یک طرح جامع (به لحاظ موضوعی و قلمرویی و کنشگران ذیربط) اسکان اضطراری و موقت آسیب دیدگان بررسی و بر این اساس راهکارهای لازم را ارائه کند.

وی در ادامه به اهداف طرح پژوهشی "تدوین طرح جامع اسکان اضطراری و موقت شهر تهران" اشاره کرد و گفت: شناخت شاخص‌ها و مؤلفه‌های افزایش آمادگی در سازمان‌های مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت اسکان اضطراری؛ شناسایی عناصر و ظرفیت‌ها در امر اسکان اضطراری و موقت برای شهروندان متأثر، آسیب دیده و پناه جو با رعایت اصول ایمنی، امنیتی، اجتماعی، بهداشتی و محیطی و...؛ شناخت متغیرها و عوامل مرتبط با توانمندسازی اجتماعات و نهادهای محلی شهری برای واکنش لازم و ارائه خدمات در شرایط بحران (بر اساس امکانات موجود محلی و در جهت ارتقاء ظرفیت‌ها)؛ شناخت الزامات و روش‌های سازماندهی و تجهیز فضاهای باز و سرپوشیده مناسب برای ارائه خدمات در شرایط وقوع بحران؛ شناسایی ابعاد مدیریتی مربوط به اسکان اضطراری و موقت و بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها به منظور برقراری تعادل نسبی در اسکان پناه جویان و شناسایی چالش‌های فراروی مدیران در اسکان اضطراری و موقت از جمله اهداف این طرح پژوهشی است.

مدیر مطالعات معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خاطر نشان کرد: با توجه به مسائل بیان شده و ماهیت بسیار پیچیده مدیریت بحران در شهری به بزرگی تهران، مدیریت اسکان اضطراری و موقت پس از سانحه حتماً نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع است که ابعاد گوناگون و پیچیدگی‌های فراوان را به صورت یکپارچه لحاظ کند./ل