ایران رمان

نسخه‌ی کامل: ۲۰ فناوری لازم و ضروری در خودرو‌ها
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
 
 
فناوری گرمکن و تهویه صندلی برای مدت نسبتا زیادی است که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این باعث نمی‌شود که چیزی از اهمیت این مورد کاربردی کاسته شود.
برترین ها - ترجمه از حمید گنجی: امروزه تمرکز اصلی خریداران خودرو بیشتر روی فناوری‌های موجود در این محصولات متمرکز شده است. اگر نگاهی به جاده‌ها بیاندازید، خودروهایی را می‌بینید که به اصطلاح «خودران» هستند و می‌توانند بدون دخالت انسان خودشان مسیر را طی کنند. خودروهایی نیز وجود دارد که بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی می‌توانند خود را در کنار خیابان پارک کنند و برخی دیگر از خودروها نیز حتی این امکان را دارند که خودشان را به صورت بی‌سیم بروزرسانی کنند. تمامی این موارد در نوع خود خارق‌العاده هستند.
در ادامه، 20 فناوری موجود در خودروها ذکر شده است که به عنوان یک راننده و خریدار خودرو باید از آن‌ها سپاسگزار باشیم.
تهویه و گرمکن صندلی
فناوری گرمکن و تهویه صندلی برای مدت نسبتا زیادی است که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این باعث نمی‌شود که چیزی از اهمیت این مورد کاربردی کاسته شود. در فصول گرم سال و زمانی که صندلی خودرو داغ شده است، می‌توانید با فعال کردن تهویه صندلی، لذت بیشتری از رانندگی ببرید. همچنین در فصول سرد سال نیز فناوری گرمکن صندلی می‌تواند به کمک شما بیاید. براساس گفته برخی منابع، Saab 99 اولین خودرویی بود که در سال 1972 به گرمکن صندلی مجهز شد. اما پیش از این نیز شرکت کادیلاک در سال 1966 از چنین فناوری در خودروهای لوکس خود استفاده می‌کرد. 
[عکس: 1498512_163.jpg]
کروز کنترل تطبیقی
فناوری بعدی که باید از آن سپاسگزار باشیم، کمی جدیدتر است و به سیستم «کروز کنترل تطبیقی» مشهور است. سیستم کروز کنترل تطبیقی ممکن است که از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد، اما تمامی انواع این فناوری از یک رادار یا دوربین برای رهگیری خودروی جلویی و تنظیم کردن سرعت براساس آن استفاده می‌کنند.
 
سیستم‌های کروز کنترل معمولی فقط می‌توانند سرعت خودرو را در یک بازه ثابت نگه دارند و در اکثر اوقات به دخالت راننده وابسته هستند، اما کروز کنترل تطبیقی می‌تواند براساس سرعت خودروی جلویی، سرعت خودروی شما را کم یا زیاد کند و به این ترتیب دخالت راننده کاهش یابد. برخی از سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی نیز می‌توانند در صورت لزوم خودرو را به صورت کامل متوقف کنند و به راننده اجازه می‌دهند تا به آسانی و فقط با فشردن دکمه Resume کنترل خودرو را مجددا در دست بگیرد.
 
[عکس: 1498513_880.jpg]
 

دوربین‌های دنده عقب و سنسورهای پارک
تا پیش از بکارگیری چنین فناوری‌هایی در خودروها، مجبور بودید برای دیدن اینکه چه کسی یا چه چیزی پشت سر شماست، سر خود را بچرخانید. شاید این ایده هنوز هم ایده خوبی باشد، اما وقتی حتی خودروهای ارزان قیمتی چون هوندا فیت با قیمت 15.000 دلار به صورت استاندارد با دوربین‌های دنده عقب عرضه می‌شوند، چرخاندن سر برای مشاهده بیرون خودرو کارچندان معقولی به نظر نمی‌رسد.
مزیت این سیستم‌ها کاملا روشن است. با استفاده از دوربین‌های دنده عقب می‌توانید به راحتی ببینید که چه کسی یا چیزی پشت سر وسیله نقلیه شما قرار دارد و آیا خطری برای شما ایجاد می‌کند یا خیر. همچنین با استفاده از سنسورهای پارک، پارک کردن خوردو هرگز تا به این حد آسان نبوده است. برخی خودروها نیز برای ارائه دید بهتر به راننده به دوربین‌های 360 درجه مجهز شده‌اند.
 
[size=14px][عکس: 1498514_789.jpg][/size]
بالابر اتوماتیک صندوق
فناوری بالابر اتوماتیک صندوق برای اولین بار در سال 2013 و در خودروی کراس‌اوور فورد Escape مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که این فناوری در ابتدای راه چندان پیشرفته نبود و سیستم foot-activated آن به درستی کار نمی‌کرد، اما توانست راه را برای توسعه یکی از راحت‌ترین و هوشمند‌ترین فناوری‌های خودرویی هموار کند. خوشبختانه نسخه‌های جدید فناوری بالابر اتوماتیک صندوق به ضربه‌ها و حرکات سنگین پا نیازی ندارند و فقط کافی است که با در دست داشتن کلید به سمت خودرو حرکت کنید و در محدوده شناسایی قرار بگیرد. درب به صورت اتوماتیک برای شما باز می‌شود.
 
[size=14px][عکس: 1498515_548.jpg][/size]
روشنایی فضای داخلی
روشنایی فضای داخلی خوردو هرچند که ممکن است یک فناوری high-tech نباشد اما واقعا سرگرم‌کننده است. این سیستم اغلب در خودروهای لوکس مانند مرسدس بنز S کلس یافت می‌شود و نورهای LED موجود را می‌توان در رنگ‌ها و سطوح مختلف روشنایی تنظیم کرد و این حس را به سرنشینان و راننده منتقل می‌کند که آن‌ها بجای خودرو، در یک کلوپ لوکس نشسته‌اند.
خودروسازان غیرلوکس نیز به تدریج به ارزش این ویژگی واقف شده‌اند و شاهد آن هستیم که سیستم روشنایی فضای داخلی به مرور در حال ظاهر شدن در خودروهای غیرلوکس نیز هست. برای مثال، کیا سول 2015 امکان مشابهی را در 5 رنگ ارائه می‌دهد و روشنایی هرکدام را می‌توان براساس شدت موزیک تغییر داد.
 
[size=14px][عکس: 1498516_459.jpg][/size]
ورود و استارت بدون کلید
به مرور در حال نزدیک شدن به زمانی هستیم که کلیدهای خودرو نیز مانند فلاپی دیسک‌ها به فراموشی سپارده می‌شوند. اکثر خودروهای جدید یک کلید الکترونیکی را بجای کلید استاندارد خودرو عرضه می‌کنند که به رانندگان این امکان را می‌دهد خودروی خود را از فواصل دور قفل، باز و روشن کنند. با استفاده از سنسورهای مجاورتی (proximity) کلید می‌توان به صورت خودکار و فقط با لمس راننده، درب‌های خودرو را باز کرد. این ویژگی در زمان‌هایی که خریدهای زیادی را در دست دارید و یا فرزند خود را در آغوش گرفته‌اید می‌تواند بسیار کاربردی باشد. اما در داخل خودرو نیز همین رویکرد بدون کلید ادامه دارد. در اکثر خودروها جدید امکان روشن کردن خودرو فقط با فشار دن یک دکمه فراهم شده است. فقط کافیست که دکمه را بفشار ید تا خودرو روشن شود و سپس شروع به حرکت کنید.
 
[size=14px][عکس: 1498517_215.jpg][/size]
جهت‌یابی
سیستم‌های جهت‌یاب درون خودرو برای رسیدن به پیشرفت کنونی مسیر طولانی را پیموده‌اند. اولین نسخه‌ از سیستم‌های GPS در سال 1990 معرفی شدند. نمونه اولیه این سیستم‌ها از مشکلاتی مانند کند و دقیق نبودن رنج می‌بردند و اغلب به اجرای دستوراتی مانند زوم با چند ثانیه تاخیر پاسخ می‌دادند. هرچند که در زمان کنونی نیز سیستم‌های ناوبری درون خودرو زیرسایه نمونه‌های موجود در گوشی‌های هوشمند قرار گرفته‌اند، اما این سیستم‌ها سال به سال بهبود می‌یابند و شما را از پرسیدن مسیر بی‌نیاز می‌کنند.
فناوری‌های جدید و مدرن جهت‌یابی می‌توانند کار جستجوی نقاط محلی را هم انجام دهند، داده‌های ترافیک را دانلود کنند و در صورت بروز تصادف، مسیر انحرافی و جایگزین را به راننده پیشنهاد بدهند. اما این پیشرفت‌ها در فناوری‌های جهت‌یابی کافی به نظر نمی‌رسد و اکنون شاهد بکارگیری فناوری‌های جدیدی مانند نمایشگرهای head-up، شیشه هولوگرافیک، ارتباطات ابری و شیشه‌های مجازی در این حوزه هستیم.
 
[size=14px][عکس: 1498518_308.jpg][/size]
یکپارچه‌سازی گوشی‌های هوشمند
اکنون که در حال صحبت در مورد سیستم‌های ناوبری و جهت‌یابی هستیم، بیایید گریزی هم به فناوری یکپارچه‌سازی گوشی‌های هوشمند با خودروها بزنیم. ارتباط بین گوشی‌ها و خودروها پیش از این به پورت‌های USB برای شارژ کردن و ارتباطات بلوتوث برای تماس گرفتن یا پخش موزیک محدود می‌شد، اما امروزه گزینه‌های بیشتری پیش روی رانندگان قرار دارد. محصولاتی مانند Apple CarPlay و Android Auto به رانندگان اجازه می‌دهد تا تقریبا از تمامی قابلیت‌های گوشی هوشمند خود در موقع رانندگی استفاده کنند که از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به پیام‌رسانی، موسیقی، پادکست و استفاده از برنامه‌های رایگان اشاره کرد.
 
[size=14px][عکس: 1498519_533.jpg][/size]
ترمز خودکار اضطراری
گفتیم که از برخی از فناوری‌ها و سیستم‌های موجود در این لیست سپاسگزاریم، زیرا واقعا عالی هستند. اما باید از برخی از این فناوری‌ها سپاسگزاریم باشیم زیرا که می‌توانند زندگی ما را نجات دهند. سیستم ترمز خودکار اضطراری از سنسورهای مشابه با سیستم کروز کنترل تطبیقی استفاده می‌کند. در این سیستم، در موقع ظهور و بروز خطر، خودرو به صورت اتوماتیک اقدام به ترمزگیری می‌کند و متوقف می‌شود. این خطر ممکن است عابرپیاده‌ای باشد که به‌صورت ناگهانی وارد جاده شده است و یا حتی خودروی جلویی که ناگهان پدال ترمز را می‎فشار د. اما به هر نحو، سیستم ترمز خودکار اضطراری می‌تواند سریع‌تر و بهتر از انسان در مواقع خطر عملیات ترمزگیری را انجام دهد. برخی سیستم‌های ترمز خودکار اضطراری به رادارهایی در زیر خودرو مجهز هستند که می‌توانند حتی تا دو خودروی جلوتر را نیز شناسایی کرده و احتمال بروز خطر را به راننده اعلام کنند.
 
[عکس: 1498520_811.jpg]
دریچه‌های اگزور فعال
وقتی در مورد فناوری‌های خودرویی صحبت می‌کنیم، دریچه‌های اگزور فعال شاید آن چیزی نباشد که به ذهن متبادر می‌شود. اما این سیستم‌ها نیز در نوع خود کاربرد زیادی دارند. هنگامی که یک دکمه در داخل کابین فشار داده می‌شود، خودروهایی که مجهز به این عملکرد هستند، سوپاپ های ویژه‌ای را در داخل اگزوز باز یا بسته می‌کنند و از این طریق می‌توان صدای خروجی از اگزوز خودرو را تنظیم کرد. برای خودروهایی که معمولا صدای بلند و آزاردهنده‌ای از اگزوز آن‌ها خارج می‌شود، این فناوری می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
 
[size=14px][عکس: 1498521_925.jpg][/size]
صفحات: 1 2