ایران رمان

نسخه‌ی کامل: برج ایفل پاریس
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5
آسانسورهای برج ایفل
شاید برخی از بازدیدکننده های برج ایفل دوست داشته باشند که با پله بر فراز این برج بروند؛ اما بدون شک آسانسور می بایست وجود داشت. ساخت آسانسور تا طبقه اول کار دشواری نبود زیرا پایه های برج پهنا و استحکام کافی داشتند. آسانسورها با زنجیرهای ضخیمی حفاظت می شدند و برای این که زنجیرها دچار انقباض و انبساط نشوند آن ها را در یک کانال باریک قرار دادند.
ساخت آسانسورها از طبقه دوم به بعد چالشی بزرگ بود زیرا در وهله اول هیچ شرکتی حاضر نمی شد که چنین آسانسوری بسازد، حتا شرکت های خارجی هم از این پروژه سر باز می زدند. سرانجام شرکتی به نام اوتیس (Otis) در سال 1887 پروژه ساخت آسانسورها را بر عهده گرفت. اوتیس ادعا می کرد که آسانسورها را به بهترین شکل ممکن خواهد ساخت.
این شرکت دو کابین برای آسانسورهای برج ایفل طراحی کرد که هر یک از آن ها ظرفیت 25 نفر را داشتند. وظیفه به حرکت در آوردن این کابین ها را موتوری هیدرولیکی بر عهده داشت. مسیر کابین ها مستقیم نبود بلکه به دلیل شکل خاص برج، کمی شیب داشت. سیلندرهایی که در آسانسور به کار رفتند سبب شدند تا ساخت کابین هایی با این ویژگی ها ممکن شود.
پس از این که آسانسورها تا طبقه دوم بالا رفتند باز هم کار دشوارتر شده بود زیرا شیب برج بیشتر و بیشتر و فضا برای کابین ها کمتر می شد. کار ساخت آسانسور را از طبقه دوم به سوم فردی به نام لئون ادوکس (Léon Edoux) بر عهده گرفت. او دو بازوی هیدرولیکی قدرتمند تهیه کرد که از طبقه دوم تا سوم کشیده می شد.
وجود این بازوها ایمنی آسانسورها را تامین کردند؛ اما به دلیل این که جایگاه آسانسورها کمی تغییر یافت، حالا گردشگران مجبورند که یک‌‌بار تا طبقه دوم بروند و برای رسیدن به طبقه سوم دوباره سوار آسانسور شوند. 
با این که کسی تصورش را هم نمی کرد ولی آسانسورهای طبقه های بالا به صورتی بسیار فوق العاده از آب در آمدند. حالا هر کابین آسانسور از طبقه دوم به سوم ظرفیت 65 نفر را دارند که در نوع خود شگفت انگیز است.
بد نیست بدانید که در سال 1889 که برج ایفل افتتاح شد اما هنوز آسانسوری نداشت و مراجعه کننده ها مجبور بودند از پله ها برای رسیدن به سطوح مختلف استفاده کنند. گفته می شود که یک ساعت تمام صعود آن ها و بازدیدشان از همه قسمت های برج طول می کشید. یک ساعت زمان دور از انتظاری نبود زیرا آن ها باید از 1710 پله بالا می رفتند. خوشبختانه در حال حاضر کمتر از 1 دقیقه طول می کشد تا از هر طبقه به طبقه بعدی برسید. در آن زمان بازدیدکننده ها برای ورود به هر طبقه باید ورودی پرداخت می کردند.
برج درخشان ایفل:
در آخر نگاهی هم به روشنایی برج ایفل می اندازیم. در بسیاری از تصاویری که از برج ایفل منتشر می شوند، شاهدیم که برج حسابی چراغانی شده است. علت این نورهای رنگارنگ که زیبایی برج را دو چندان کرده اند پرتوهای نور لامپ های قرمز، سفید و آبی است که روی بدنه برج کار گذاشته اند. پروژکتورهایی هم در هر طبقه وجود دارند که جلوه بهتری به برج ایفل می دهند و باعث می شوند این سازه همچون نگینی در میان تاریکی شب های پاریس بدرخشند.
بد نیست بدانید که در طرح ابتدایی، برج ایفل رنگی نزدیک به قرمز داشت؛ اما در سال 1968 تصمیم گرفتند تا آن را نقره ای کنند. رنگ نقره ای باعث شد که بر درخشش آن افزوده شود. حالا هر هفت سال یک بار برج ایفل را رنگ می کنند و به طور حدودی در این رنگ‌آمیزی ها 60 تُن رنگ مصرف می شود. از زمان ساخت برج ایفل تاکنون دست کم 19 بار آن را رنگ کرده اند.


[عکس: SW3gAsSoavYUdqSb-1522833527208.jpg]
[عکس: V3B9BYpXvAuuTnvr-1522833528053.jpg]
[عکس: wXicc8yTiGrDnIfV-1522833565890.jpg]
آشنایی با سازنده برج ایفل
برج زیبای ایفل توسط الکساندر گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) که مهندسی ماهر و متخصص در زمینه ساخت سازه های فلزی در پاریس بود ساخته شد. نام گذاری این برج هم به دلیل قدرشناسی از همین فرد است.
الکساندر ایفل در ایالت بورگوندی (Burgundy) فرانسه در شهری به نام دیژون (Dijon)، در سال ۱۸۳۲ میلادی چشم به جهان گشود. او در طول زندگی پر بارش تعداد بی شماری سازه فلزی در سراسر جهان ساخته است، تا حدی که به او لقب "جادوگر فلز" را داده اند؛ اما وی از خود تنها به عنوان یک سازنده نام می برد.
ایفل برای به دست آوردن پروژه ساخت برج ایفل با ۷۰۰ طراح دیگر که ۷۰۰ طرح گوناگون ارایه داده بودند به رقابت پرداخت؛ اما طرح او آن قدر دقیق و حساب شده بود که هیچ ایرادی نداشت. طرحش حتا تا پایان ساخت برج هم تصحیح نشد و تغییری نکرد. گوستاو فشار ی که بر تمامی پیچ و مهره ها وارد می شد را حساب کرده بود و وزش باد در هر شرایطی را هم از قبل در نظر گرفته بود، کاری بسیار حرفه ای و درجه یک. می گویند ایفل فردی خوشرو و همیشه خندان بوده است، به کارش علاقه داشت و در ساخت آثارش حساسیت زیادی به خرج می داد و تا از نزدیک تمامی مراحل ساخت را نظاره نمی کرد اجازه اتمام پروژه را نمی داد.
الکساندر ایفل یکی از دلایل پیشرفت صنعت پل سازی در فرانسه بود، به طوری که این کشور طی چند سال به یکی از بزرگترین پل سازان جهان تبدیل شد و پل های فلزی خود را به کشورهای دیگر صادر می کرد. از دیگر آثاری که به دست ایفل ساخته شده است می توان به پل رودخانه گارون (Garonne)، سه پل بزرگ روی دره جنوبی فرانسه، ایستگاه مرکزی بوداپست، پل راه آهن، پل رودخانه دورو (Douro) و ... اشاره کرد.
جالب است بدانید به جز برج ایفل که نمادی از هنر الکساندر ایفل است و همه آثار دیگری که به آن ها اشاره کردیم، او یکی از طراحان و سازندگان اصلی مجسمه آزادی آمریکا هم به شمار می رود. در واقع ایفل بود که سازه آهنین درونی مجسمه آزادی را به طور کامل و با کمترین هزینه ساخت. او آن قدر دقیق و بهینه این کار را انجام داد که تا به امروز هم کسی طرحی بهتر از طرح او ارایه نداده است. گوستاو با دقت تمام، همه ابعاد و زوایای تندیس آزادی را سنجید و کارش را به بهترین نحو انجام داد.
الکساندر تا اواخر عمر هم دست از تلاش و پژوهش برنداشت و تا دم مرگ هم در آزمایشگاهی در فرانسه مشغول به کار بود تا سرانجام در سال ۱۹۲۳ میلادی دیده از جهان فرو بست.


[عکس: Tst70fvd5b5PR9jd-1520748451737.jpg]

[عکس: b64ZAumgjWZQr3Tw-1523338448929.jpg]
قسمت های مختلف برج ایفل
در این بخش می خواهیم قدم به قدم از ابتدایی ترین سطح تا بالای این سازه معروف را بگردیم و از دیدنی هایش برای تان بگوییم.
[عکس: QnXA3imjivUB04V8-1520687594762.jpg]
1- حیاط برج ایفل
برای ورود به برج ایفل باید ابتدا وارد حیاط یا میدانی وسیع شوید. اینجاست که اوج شکوه و بزرگی ایفل را درک خواهید کرد. اگر برای نخستین بار به دیدن این سازه آمده اید، غرق در حیرت خواهید شد. اغلب تصور می کنند که ایفل سازه ای رمانتیک و زیباست؛ اما زمانی که به حیاط مجموعه برسید، نظرتان تغییر می کند؛ شما با سازه ای آهنین رو به رو خواهید شد که از تیرآهن های غول آسا تشکیل شده است.
چهار ستون اصلی در چهار سمت برج خودنمایی می کنند و در نهایت برج 324 متری ایفل را می سازند. اینجا قلب پاریس است، جایی که گردشگران خارجی برای رسیدن به آن کیلومترها را طی می کنند تا همین بزرگی و شکوه را از نزدیک ببینند. 
شب ها ساکنان پاریس در همین قسمت جمع می شوند و به ساز و آواز یا بازی هایی مثل اسکیت می پردازند. اگر قصد دارید هنگام شب به تماشای ایفل بروید حتما زمانی را به نشستن زیر برج و در حیاط زیبای آن اختصاص دهید.


[عکس: yrzxyqYXKPC8mLtz-1520749035093.jpg]
[عکس: sHzvqAFcZbHbBuLP-1520749039999.jpg]

[عکس: gcNsLcTYH7oJZIVH-1520687579566.jpg]
[عکس: YiVywpMAixVjU7dC-1520687582700.jpg]

[عکس: hhj4OhKHNm5tXLPK-1520687533327.jpg]
2- طبقه اول برج ایفل
در پایه برج ایفل می توانید دَرِ آسانسورها را بیابید، سوار آن ها شده و وارد برج شوید. البته همیشه گزینه استفاده از پله نیز وجود دارد. بعد از این که بلیت تهیه کردید به طبقه نخست بروید. طبقه اول برج ایفل به عنوان یکی از جذاب ترین و محبوب ترین نقاط پاریس شناخته شده است. اینجا معماری عجیبی دارد؛ دورتا دور این طبقه را با دیوارهایی از شیشه پوشانده اند. چند لحظه ای درنگ کرده و به تماشای مناظر فوق العاده اطراف بپردازید.
نکته دیگری که در ابتدای ورود توجه تان را به خود جلب می کند، کف شیشه ای طبقه است که باعث می شود قدم زدن روی این سطح کمی ترسناک به نظر برسد. پس از چند دقیقه که به دیوارها و کف شیشه ای عادت کردید تازه متوجه می شوید که زیر پاها ی تان هم مناظر دیدنی جالبی وجود دارد، مردم را خواهید دید که به این سو و آن سو می روند و از کنار ایفل می گذرند.
اینجا می توانید پیاده روی در ارتفاع 57 متری را تجربه کنید و در عین حال تماشاگر مناظر پانورامای اطراف باشید. قدم زدن در این سطح حسی شبیه به خلا و گام نهادن روی هوا را دارد. همه جذابیت طبقه نخست برج ایفل به همین مناظر خلاصه نمی شود بلکه دیدنی های دیگری هم در همین جا وجود دارد، از جمله:
*یک نمایش همه جانبه
گوشه ای از این طبقه را به نمایشگاهی چند بُعدی اختصاص داده اند. به این معنا که تصاویری چند بعدی و بزرگ در این جا به چشم می خورند که برج ایفل را در زمان های مختلف شبانه روز به تصویر کشیده اند. 7 پروژکتور را به کار گرفته اند تا 3 دیوار را با تصاویر بزرگ بپوشانند. اینجا تصاویری فوق العاده از برج و شهر پاریس را خواهید دید.
*سفر فرهنگی
گردشگران خارجی بسیاری برای بازدید به برج ایفل می روند به همین خاطر اینجا مکان خوبی برای معرفی فرهنگ و آداب مردم فرانسه است. بخشی از طبقه اول این برج را نیز به نمایشگاهی فرهنگی اختصاص داده اند. اینجا می توانید عکس هایی تاریخی از پاریس را ببینید و یا با لمس صفحه های لمسی سفری در فرهنگ و آداب فرانسوی ها داشته باشید.
*پله ها
اغلب آسانسور را برای رسیدن به طبقه های مختلف برج ایفل انتخاب می کنند؛ اما پله های این برج نیز جذاب و خاص هستند. در طبقه اول برج تعدادی از پله ها قابل مشاهده هستند به همین خاطر حتا اگر نخواهید از آن ها استفاده کنید می توانید از تماشای شان لذت ببرید. گفته می شود که از سال 1983 میلادی تا کنون دیگر کمتر کسی از این پله ها استفاده کرده و این قسمت جزوی از تاریخ و معماری کهن برج به شمار می آید.
*سالن نمایش
پاویلون یا سالن نمایش در سمت غرب طبقه اول واقع شده است و شامل رستوران، محلی برای استراحت و خواندن کتاب است و یک استودیو دارد که در آن فیلم های مختلف در رابطه با پاریس به نمایش در می آید. این مکان شبیه به یک آمفی تئاتر است که مکانی شده برای برگزاری مراسم مختلف و همایش ها.
*سایر بخش ها:
لازم است ذکر کنیم که در طبقه اول برج ایفل رستوران، کافه، کتابخانه و مرکز تفریح کودکان و... نیز وجود دارد که در قسمت امکانات و رستوران ها بیشتر با آن ها آشنا می شویم.


[عکس: 2pge464uuNwtSd6i-1520750218760.jpg]
[عکس: yvMYSRedRT8ykp2x-1520750214864.jpg]
[عکس: i236156oU7eIbEMg-1520750214707.jpg]
[عکس: ELEmOMFJj1QW25hy-1520749741215.jpg]

[عکس: 1jCl5fuG0NP9inYB-1520750212579.jpg]
صفحات: 1 2 3 4 5