ایران رمان

نسخه‌ی کامل: روستای واریان کرج؛ با قایق سفر کنید!
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
«واریان» را می‌توان ونیزی در دل سد کرج دانست. روستای واریان کرج، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین روستا‌های این شهر است که در مسیر جاده کرج- چالوس خودنمایی می‌کند. پاکیزگی هوای واریان غیر قابل وصف است. زیرا ورود هرگونه ماشین، موتور و دوچرخه به آن ممنوع است.
[عکس: 1974383_202.jpg]
واریان را می‌توان یکی از قطب‌های گردشگری استان البرز دانست که هر ساله گردشگران بسیاری از مناطق اطراف از آن بازدید می‌کنند. این روستا، در شرق سد امیرکبیر و در ۲۵ کیلومتری جاده زیبا و چشم‌نواز چالوس واقع شده است.
این روستا این روز‌ها سکنه زیادی ندارد پیش از ساخت سد کرج ۵۰ خانوار در آن زندگی می‌کردند، بعد از پی ریزی سد کرج نیز ساکنان این روستا با قایق به شهر رفت و آمد می‌کردند. تا اینکه مجبور شدند اغلبشان جا به جا شوند البته اکنون نیز به این روستا رفت و آمد می‌کنند. می‌گویند فرزندان اهالی واریان به دلیل زندگی در جوار دریاچه به شنا، اسکی و قایق رانی آشنا هستند و به همین دلیل تعدادی از آن‌ها به درجه قهرمانی ملی در این سه رشته ورزشی رسیده اند.
ورودی واریان تقریبا در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس است با تابلوی کوچکی که خواندنش نیاز به دقت دارد و روی آن نوشته: روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع. بعد از جاده‌ای کوتاه باشیب نسبتا تند، نگهبانی از طرف سازمان آب حضور دارد که رفت و آمد‌ها را کنترل می‌کند (حدود هفتاد درصد زمین‌های روستا جزو دارایی‌های سازمان آب است)، پشت سرش پارکینگ کوچکی که مخصوص سکنه واریان است به چشم می‌خورد.
[عکس: 1974384_328.jpg]
در واقع، این باغ‌های زیبا واریان امروزی را تشکیل داده‌اند که تنها راه دسترسی به آن‌ها عبور از سد کرج به وسیله قایق است.
این روستا، به مانند نگین سبز و زیبایی است که کوه‌های اطراف همانند قابی آن را احاطه کرده‌اند. انعکاس این کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و طبیعت سرسبز واریان در آب‌های آرام و زیبای سد کرج منظره جالبی را به وجود می‌آورد.
[عکس: 1974385_320.jpg]
جالب است بدانید که واریان تنها روستای آبی ایران است. رفت‌و‌آمد با قایق در این روستا، معمولاٌ از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۳ و از ۱۵ عصر تا ۱۱ شب امکان‌پذیر است.
در طول تابستان، به خاطر خوب بودن آب‌وهوا تردد قایق‌ها در این منطقه زیاد بوده و حتی تعداد آن‌ها به ۱۰ عدد هم می‌رسد.
[عکس: 1974386_247.jpg]
از میان محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به غلات و میوه اشاره کرد. همچنین، شغل زنبورداری نیز در واریان رواج بسیاری داشته و می‌توانید عسل‌های لذیذ و خوشمزه‌ای را در این روستا نوش‌جان فرمایید. علاوه بر این‌ها، دوخت گیوه و کرباس‌بافی در واریان از مشاغل اصلی مردم به حساب می‌آیند.
در حین بازدید از روستا، متوجه حقایق و ویژگی‌های عجیبی در مورد آن می‌شوید. به‌عنوان‌مثال، در واریان هیچ مغازه سوپرمارکتی وجود ندارد. دیگر این‌که، حیاط خانه‌ها به خاطر نداشتن در و دیوار برای خانه‌ها با یکدیگر مشترک است.
[عکس: 1974387_174.jpg]
باید بدانید که سفر به واریان، تنها در صورت داشتن خانه، مهمان شدن در منزل اقوام و آشنایان و یا با هماهنگی قبلی جهت ورود به آن امکان‌پذیر است.
[عکس: 1974388_363.jpg]
گفتنی است که این روستا، زادگاه بازیگر کشورمان جناب آقای مهران رجبی است.