ایران رمان

نسخه‌ی کامل: عباس معروفی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
عباس معروفی یکی از نویسندگان مطرح حال حاضر ایرانی می‌باشد. وی فارغ‌التحصیل هنرهای دراماتیک از دانشگاه هنرهای زیبای تهران است و داستان‌نویسی را در دوره‌های آموزشی هوشنگ گلشیری آغاز کرد و خیلی زود خود را به عنوان یک نویسنده توانا به ادبیات ایران شناساند.

عباس معروفی سال‌های زیادی به عنوان دبیر ادبیات در دبیرستان‌های تهران به تدریس پرداخت و داستان‌هایی را نیز در نشریات ایران به چاپ می‌رساند تا اینکه به همت او مجله ادبی گردون آغاز به کار کرد و این نویسنده به طور جدی به فعالیت ادبی و مطبوعاتی در این مجموعه پرداخت. اما به دلیل اختلافات بوجود آمده با دولت ایران این مجله از ادامه کار در ایران بازماند و معروفی به آلمان رفت.

عباس معروفی اکثر رمان‌های خود را به سبک سیال ذهن می‌نویسد و معتقد است هر اثری باید ساختار و سبک خودش را داشته باشد و سعی کرده کتاب‌هایش تکراری نباشند همچنین در سایر موارد نیز او کوشیده تا خودش باشد و دنباله‌رو هیچ فرد یا گروهی نباشد، مکاتب ادبی و سبک‌های نوشتاری برای او اهمیت چندانی نداشته‌اند و برای نوشتن از غریزه‌اش بهره گرفته است. وی در شخصیت‌پردازی و تلاش برای القای حس واقعی در شخصیت‌هایش وسواس زیادی به خرج می‌دهد از همین رو خوانندگان همواره شخصیت‌های کتاب‌های معروفی را باورپذیر و قابل همذات پنداری دانسته‌اند.

عباس معروفی هم‌اکنون در برلین خانه هنر و ادبیات هدایت را اداره می‌کند که یک کتاب‌فروشی و محلی برای آموزش داستان‌نویسی به مشتاقان است. رمان‌های سمفونی مردگان، سال بلوا، پیکر فرهاد و مجموعه داستان دریا روندگان جزیره آبی‌تر و نمایشنامه آونگ خاطره‌های ما پس از مدتی توقیف و ممنوعیت در بازار ایران با مجوز توزیع می‌شوند ولی رمان‌هایی همانند فریدون سه پسر داشت، تماما مخصوص، ذوب شده و مجموعه داستان‌های پیش روی آفتاب و عطر یاس و تعدادی نمایشنامه یا توسط ناشران خارج از کشور به چاپ رسیده‌اند و در ایران ممنوع می‌باشند و یا چاپ مجدد نمی‌شوند.