ایران رمان

نسخه‌ی کامل: کشف تازه مریخ نورد کنجکاوی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
به گزارش سه نسل، مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا در ادامه اکتشافات خود بر روی سیاره سرخ، یک سنگ هرم مانند را مورد بررسی قرار داده است که نخستین نمونه از سنگ های آذرین در نوع خود محسوب می شود.

این سنگ که برای گرامیداشت یکی از مهندسان فقید ناسا به نام «جیک ماتیجویک» نامگذاری شده است، حدود 40 سانتی متر ارتفاع داشته و در نزدیکی محل فرود مریخ نورد در دهانه گیل شناسایی شده است و می تواند به دانشمندان برای درک بهتر نحوه شکل گیری سنگ های آذرین کمک کند.

به گفته «راجر وینز» از محققان ابزار شیمی و دوربین کنجکاوی (ChemCam) در آزمایشگاه ملی لس آلاموس، سنگ «جیک» یک هدف آزمایشی مناسب برای بررسی عملکرد 10 ابزار علمی تعبیه شده بر روی مریخ نورد محسوب می شود.

اواخر ماه سپتامبر مریخ نورد «کنجکاوی» با استفاده از ابزار ChemCam‌ و طیف سنج اشعه ایکس ذره آلفا (APXS)‌ کار بررسی ساختار این سنگ هرم مانند را آغاز کرد.

«رالف گلرت» از محققان دانشگاه گوئلف کانادا تأکید می کند: طیف های مشاهده شده از این سنگ بسیار شگفت انگیز هستند و به نظر می‌رسد که نمونه جدیدی از سنگ های مریخ که پیش از این توسط دو مریخ نورد «فرصت» و «روح» مشاهده نشده بودند، شناسایی شده است.

به نظر می رسد بر خلاف سایر سنگ های آذرین مریخ، این سنگ از غلظت بالای عناصر سدیم، آلومینیوم و پتاسیم و غلظت پایین تر منیزیم، آهن و نیکل برخوردار باشد.

این نوع از ترکیبات شیمیایی در یک کلاس از سنگ های نادر، اما شناخته شده زمین در جزایر اقیانوسی مانند هاوایی مشاهده شده است. این سنگ ها زمانی شکل می گیرند که سنگ های داخلی برای تشکیل ماگما ذوب شده و به سطح می آیند و سرد می شوند؛ بخشی از مواد متبلور شده و عناصر خاصی را بر می گزینند.

به گفته دانشمندان، تحقیقات بیشتری برای کشف نحوه شکل گیری این سنگ های آذرین و مشابهت آنها با سنگ های روی زمین باید انجام شود.