ایران رمان

نسخه‌ی کامل: نماینده مشکین‌شهر: بیشترین آزادی بیان را داریم
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
 
نماینده مشکین‌شهر: بیشترین آزادی بیان را داریم
نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: شاید بحث ممنوع التصویری آقای خاتمی در رسانه ملی به دلیل آن باشد که ایشان مسئولیتی امروز نداشته و به همین دلیل اخباری از ایشان منتشر نمی‌شود.
انتخاب: نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: شاید بحث ممنوع التصویری آقای خاتمی در رسانه ملی به دلیل آن باشد که ایشان مسئولیتی امروز نداشته و به همین دلیل اخباری از ایشان منتشر نمی‌شود.
محمود عباس‌زاده  درباره نقش آزادی بیان در ایالات متحده آمریکا و انسداد حساب کاربری دونالد ترامپ در توییتر، گفت: آزادی بیان و موضوعاتی مانند آن از جمله حقوق بشر و امثالهم که دارای بار فضیلتی و ارزشی بوده بخشی از برنامه‌ها و راهبردهای غربی‌هاست که یک کارکارد دوگانه دارد. آنان ابتدا با استفاده از این تعابیر سعی می‌کنند تا به عنوان ابزار فشار علیه سایر کشورها استفاده کرده و خودشان را مدعی به رعایت و صیانت از این ارزش‌ها معرفی می‌کنند. دوم آنکه اگر منافع خودشان در میان باشد، حتی لحظه‌ای برای رد و ترد این ارزش‌ها درنگ نخواهند کرد و ما باید نسبت به رفتارهای دوگانه غرب کاملا هوشیار و آماده باشیم.
[عکس: 2519475_523.jpg]
نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: غربی‌ها برای رسیدن به منافع خودشان نه تنها آزادی بیان و حقوق بشر را به راحتی زیرپا می‌گذارند بلکه به اقداماتی چون ایجاد داعش، تروریسم دولتی، بمب اتمی، سلاح‌های بیولوژیکی و تجهیزات شکنجه و خشونت نیز روی می‌آوردند. آنان به راحتی در فلسطین دست به کودک‌کشی می‌زنند و جالب آنجاست که به هیچ NGOیا سازمانی هم اجازه ورود به مساله و مطالبه‌گری هم نمی‌دهند. این شیوه راهبردی غرب است که بعد از جنگ جهانی دوم دنبال کرده و امروز بخشی از مناسبات حاکم بر نظام بین‌المللی است.
مدیرکل اسبق سیاسی وزارت کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اینکه معتقد به نقض آزادی بیان در آمریکا هستید، چرا در ایران نیز چنین رویه‌ای در جریان بوده و ما شاهد فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر، یوتیوب و تلگرام و .. هستیم، گفت: من فکر می‌کنم که اگر بخواهیم به دنبال مفاهیمی مانند آزادی بیان یا دسترسی آزاد به اطلاعات باشیم، این موضوعات در کشور جمهوری اسلامی ایران بیشتر از هر کشور دیگری حتی به لحاظ نسبی ظهور و بروز داشته است. امروز آمریکا به دنبال انحصار اینترنت و فضای مجازی است و می‌خواهد از این طریق بین خودش و جهان یک دیوار بکشد.
وی افزود: البته من اعتقاد دارم که باید به دنبال راهکاری باشیم که ضمن ارتقای سطح کیفی آزادی بیان و تامین و تضمین حقوق مردم، امنیت و فضای روانی کشور را بتوانیم بر اساس منافع ملی مدیریت کنیم. ما نباید اجازه سواستفاده دشمنان را بدهیم. امروز صنعت ارتباطات می‌تواند یک ابزاری در خدمت جاسوسی از هرکشوری باشد. ما در این میان با یک معادله مواجه هستیم که یک طرف آن صیانت از آزادی مشروع مردم و ارتقای فرهنگ کشور و ضریب تحمل و توسعه فرهنگ گفت‌وگو قرار داشته و طرف دیگر باید بتوانیم ضمن کاهش و مهار آفات و آسیب‌های فضای مجازی ، از فرصت‌های آن در جهت منافع ملی کشور استفاده کنیم.
عباس‌زاده ادامه داد: امروز ما در جهان و عصری زندگی می‌کنیم که باید همه جوانب را در نظر بگیریم. به نظر من ما باید در قانون‌گذاری نسبت به این مساله کاملا پخته و دقیق عمل کنیم تا قانون لوث نشود و همه به آن پیابند باشند. اینکه از یک طرف شبکه‌های اجتماعی فیلتر هستند و از طرف دیگر مردم و مسئولان از آن استفاده می‌کنند، معنای جز لوث شدن قانون و پلشتی آن ندارد. ما باید کشور را در حوزه اجرایی بالغ‌تر از گذشته اداره کنیم. برخی رفتارها و اقدامات واقعا منطقی نیستند. ما باید حریم قانون را حفظ کنیم. قانون ابزاری برای هدایت و مدیریت درست جامعه است.
استاندار اسبق ایلام در پاسخ به این پرسش که چرا در کشور ما حتی آقای خاتمی ممنوع التصویر بوده و سایت رسمی آقای احمدی نژاد فیلتر شده و این در حالی است که هر دو چهره از روئسای سابق جمهوری هستند، گفت: من در این خصوص اعتقاد دارم که رسانه‌های دارای مجوز آزاد به فعالیت رسمی و قانون هستند و کسی نباید مانع فعالیت آنان شود. مگر آنکه شاکی خصوصی یا حکمی از مراجع بالاتر به آنان ابلاغ شده باشد. البته من از ریز و جزییات این مسائل اطلاعی ندارم ولی شاید بحث ممنوع التصویری آقای خاتمی در رسانه ملی به دلیل آن باشد که ایشان مسئولیتی امروز نداشته و به همین دلیل اخباری از ایشان منتشر نمی‌شود.
نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در کشور ما با این حجم گسترده از شبکه‌های اجتماعی، ممنوع التصویری معنایی ندارد. من شخصا طی همین چند هفته گذشته اخبار زیادی از آقای خاتمی و آقای احمدی نژاد را خواندم. البته درباره سایت آقای احمدی نژاد و اینکه فیلتر است یا خیر اطلاع دقیقی ندارم ولی بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ داده باشد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فیلترینگ راه حل نهایی و مناسبی است، تصریح کرد: امروز بسیاری از گروه‌ها و چهره‌ها و مسئولان سیاسی کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. ولی واقعیت این است که سرور این شبکه‌های اجتماعی در خارج از کشور است و کسانی که این شبکه‌های اجتماعی را طراحی کردند، به قولی تا پیچ کنترل امور دست خودشان است. لذا من این شبکه‌های اجتماعی را یک رسانه امن و کامل نمی‌دانم . البته با این رفتارها و محدودیت‌ها نیز موافق نیستیم ولی اعتقاد دارم که بالاخره باید فضای رسانه‌ای کشور در خدمت مردم و برای مردم باشد. ما باید از این مهم صیانت کنیم و در عین حال امکان سواستفاده دشمنان از آن را به حداقل و ناممکن برسانیم.