ایران رمان

نسخه‌ی کامل: آرین، فرزند جواد؛ یک دختر ایرانی در کاخ سفید
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
 
وزارت خارجه آمریکا، «آرین طباطبایی»، از تحلیلگران مسائل ایران در آمریکا را به عنوان مشاور ارشد معاون وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امور امنیت بین‌الملل منصوب کرده است.
برترین‌ها: «آرین طباطبایی» فرزند سید جواد طباطبایی، استاد سابق دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه فلسفه، تاریخ و سیاست است. «آرین طباطبایی» مدرک کارشناسی خود را در دانشگاه استونی بروک آمریکا اخذ کرده است؛ او در رشته علوم سیاسی ،سینم ا و مطالعات فرهنگی تحصیل کرده است. پس از آن وارد دوره کارشناسی ارشد شد و این بار در رشته صلح و امنیت بین‌المللی تحصیل کرد. او دارای مدرک دکترا در حوزه مطالعات جنگ از دانشگاه کینگز لندن است.
[عکس: 2550807_395.jpg]
«آرین طباطبایی» محقق اندیشکده «رند» و مدیر گروه و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه جرج‌تاون است. او همچنین پژوهشگر ارشد در دانشکده روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه کلمبیا (SIPA)، عضو پروژه امنیت ملی ترومن و عضو شورای روابط خارجی آمریکا(CFR) است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و فارسی تسلط دارد. 
دیدگاه های او درباره ایران، بر اساس آنچه تا کنون در سخنرانی ها و مقاله های مختلف ابراز کرده به دیدگاه های مقام های فعلی دولت «جو بایدن» بسیار نزدیک است. «آرین طباطبایی» مولف کتاب «نه فتح، نه شکست» درباره استراتژی امنیت ملی جمهوری اسلامی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. او هم چنین  نویسنده کتاب «محور سه گانه: روابط ایران با روسیه و چین» است. تحقیقات طباطبایی بیشتر حول خاورمیانه، خصوصا ایران، جنگ و تروریسم بوده است.
 
طباطبایی در یک جلسه استماع که ژانویه سال گذشته میلادی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان برگزار شد، گفت: «معتقد است سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران در سطح تاکتیکی موثر بوده، اما در سطح راهبردی موفقیتی نداشته، زیرا به تغییر رفتار تهران منجر نشده است.»
 
[عکس: 2550805_880.jpg]
 
این تحلیلگر در مقاله ای که روی وب سایت ائتلاف تضمین دموکراسی قرار گرفته، می نویسد: «دولت دونالد ترامپ نتوانسته هدفش در خصوص رسیدن به توافق بهتر با ایران بعد از خروج از برجام را عملی کند.»
 
او در این مقاله که قبل از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به رشته تحریر درآمده درباره سیاست احتمالی دولت «جو بایدن» در قبال ایران می نویسد: «اگر جو بایدن رئیس جمهور شود، ایالات متحده را به شرط پایبندی ایران به برجام برخواهد گرداند و همزمان تلاش خواهد کرد از تهران در خصوص سایر زمینه های محل نگرانی مانند آزمایش موشکی و گروگان های آمریکایی تعهدات اضافی دریافت کند.»
 
«آرین طباطبایی» به همراه «هنری رم» در مقاله‌ای برای فارن پالسی توصیه کرده بود که بازگشت سریع جو بایدن به برجام اشتباه خواهد بود. او در آن مقاله استدلال کرده بود که ایران چاره‌ای جز مذاکره ندارد و رئیس جمهوری بعد از روحانی چه یک محافظه‌کار باشد چه یک تندرو جز مذاکره با آمریکا راه دیگری در پیش نخواهد داشت.
 
این دو نویسنده در آن مقاله نوشته بودند: «جو بایدن در صورتی که بتواند دونالد ترامپ را در انتخابات شکست دهد نباید در آغاز مذاکره با ایران عجله کند، چرا که مشکلات عظیم اقتصادی در ایران سبب می‌شود تهران خود برای این امر قدم پیش بگذارد.»
اظهارات تند «آرین طباطبایی» درباره ایران در حالی به زبان آورده شده که پدر او یعنی سید جواد طباطبایی به عنوان یکی از ایده‌پردازان تئوری‌ ایران شهری شناخته می‌شود و همواره بر لزوم ایستادگی در مقابل حملات و توطئه‌های بیگانه سخن می‌گوید.نوع نگاه جواد طباطبایی و تاکید بر ایرانی بودن حتی به اندازه‌ای بوده که بعضا با انتقاد گروه‌های قومیتی داخل ایران مواجه شده و این گروه‌ها آقای طباطبایی و آرای فکری او را متهم می‌کنند که در صدد نادیده گرفتن حقوق قومیت‌های مختلفی چون کردها و آذری‌ها است. سید جواد طباطبایی در دی ماه ۹۶ در یک جشنواره در تهران از سوی حسن روحانی به عنوان پژوهشگر برجسته در بخش علوم سیاسی و روابط بین‌الملل مورد تقدیر قرار گرفت.
 
[عکس: 2550806_526.jpg]
 
«آرین طباطبایی» در مصاحبه با مجلهٔ فرانسوی لیبراسیون، نظر به حوادث ۱۱ سپتامبر بیان کرده‌است که قرائت ایدئولوژیک و سیاسی از اسلام، قرائتی مرده و فاقد معنا است، زیرا از آنجایی که آنها نتوانستند خودشان را از لحاظ نظری با رویداد های اجتماعی سیاسی دنیای حاضر که در آن زندگی می‌کنند به‌روز کنند، در عمل نیز برنامه‌ای اجتماعی و سیاسی برای پاسخ به سوالات مربوط به این دنیای جدید ندارند و تنها راه حل این اسلامگرایان در مواجهه با دنیای غرب، ایدئولوژیک کردن اسلام و مبارزه با غرب است که خود را میتواند در عملیات های تروریستی نشان دهد.
 
«آرین طباطبایی» در حساب کاربری خود در توییتر از پیوستن به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او، «کاملا هریس» ابراز خرسندی کرده است.