ایران رمان

نسخه‌ی کامل: آموزش طراحی لباس؛ درآمد و بازار کار
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
شغل طراحی لباس، یکی از شادترین و پردرآمدترین شغل‌های کنونی دنیا و از جمله کشور خودمان نیز هست. طراحی لباس یکی از آن دسته شغل‌هایی است که ذوق هنری فرد را با تکنیک‌ها و مهارت‌های اکتسابی وی پیوند می‌زند.
حرفه و هنر طراحی لباس امروز یکی از جذابترین و پرمخاطبترین مشاغل دنیاست.
البته باید گفت شغل طراحی لباس، یکی از شادترین و پردرآمدترین شغل‌های کنونی دنیا و از جمله کشور خودمان نیز هست. طراحی لباس یکی از آن دسته شغل‌هایی است که ذوق هنری فرد را با تکنیک‌ها و مهارت‌های اکتسابی وی پیوند می‌زند.
در دنیای رنگارنگ پارچه‌ها، مانتوها، لباس‌های مجلسی و لباس‌های رسمی و طرح‌های آنان، هر اندازه شخص خلاق‌تر باشد و از قدرت تجسم و ایده پردازی بیشتری برخوردار باشد، در طراحی آن لباس موفق‌تر خواهد بود که این مهارت‌ها می‌تواند در یک مرکز آموزشی معتبر طراحی لباس مثل آموزشگاه طراحی لباس پیشکسوتان به فرد علاقمند به حوزه مد و فشن و طراحی لباس آموزش داده شود. طراحی لباس که امروزه هم به صورت آکادمیک و هم به صورت دوره‌های آموزشی در مراکز آموزشی خصوصی معتبر و دولتی تدریس می‌شود، یک شغل چند وجهی است، زیرا که فرد از یک سو به آداب و رسوم و فرهنگ و سبک‌ها پایبند بوده و از طرفی دیگر می‌تواند طرح و ایده‌ای نو خلق کند. آشنایی با رنگ ها، انواع سبک‌های لباس، آخرین مد ها، شناخت جامعه و داشتن چشمانی کنجکاو از جمله پیش نیاز‌های یک فرد برای طراح لباس شدن است.
آشنایی با شغل طراحی لباس
اگر قصد دارید تا شغل طراحی لباس را انتخاب نمایید و به واسطه آن از شغل و درآمد برخوردار باشید، می‌توانید دوره‌های آموزش طراحی لباس را در آکادمی مد و لباس پیشکسوتان پشت سر گذاشته و مدرک بین المللی طراحی لباس دریافت کنید، باید در نظر داشته باشید که می‌توانید به چند صورت وارد بازار کار شوید، از یک سو قادر خواهید بود تا شخصا مزون خود را راه اندازی کرده و اقدام به طراحی نمایید یا در کارگاه‌های برند‌های معتبر مشغول شده و به صورت تیمی فعالیت نمایید و یا اینکه به عنوان یک طراح لباس خود را توسط فضای مجازی در جامعه به‌عنوان یک استالیلست و طراح لباس معرفی نموده و سفارش و کار بگیرید خوشبختانه این شغل جز پولسازترین شغل‌ها در دنیا و در ایران محسوب می‌شود و همانطور که اشاره شد شما به سرمایه شخصی زیادی برای شروع کار نیاز ندارید. افراد زیادی حاضر هستند تا برای داشتن استایل خاص و متفاوت هزینه زیادی انجام دهند و بدنبال طراحان لباس هستند، تنها کافی است که مهارت لازم را داشته باشید.


[عکس: 2593413_253.png]
آشنایی با شغل طراحی لباس
در حال حاضر طراحی لباس هم به صورت دستی و هم با کمک نرم افزار صورت می‌گیرد لذا هر ایده و طرح ذهنی توانایی این را دارد که در دنیای لباس‌ها یک انقلاب جدیدی را ایجاد نماید؛ لذا پس از گذراندن یک دوره آموزشی استاندارد، قلم در دست گرفته و فکر خود را بر روی کاغذ منتقل نمایید تا امکان بررسی و بسط و اجرای آن وجود داشته باشد. توجه داشته باشید داشتن تحصیلات مرتبط در این رشته اصلا مهم نیست و صرفا شما باید مهارت این کار را داشته باشید و آموزشگاه‌هایی که اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش طراحی لباس می‌نمایند، می‌توانند هر آنچه که شما به عنوان یک طراح نیاز دارید را در کمتر از یک سال به شما آموزش دهند.
درآمد طراحی لباس
درآمد یک طراح لباس هر ساله متفاوت است و تا حد زیادی به خود شخص و مهارت‌های وی بستگی دارد. در ایران یک شخص تازه کار با درآمد ۵ تا ۱۰ میلیون تومان فعالیت خود را آغاز می‌نماید و با بدست آوردن تجربه و تعدادی مشتری ثابت می‌تواند درآمد خود را تا حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان نیز افزایش دهد. در کشور‌های دگیر مثل آمریکا، آلمان، کانادا، ترکیه، امارات درآمد طراحان لباس بسیار بیشتر است. با توجه به اینکه بازار مد و فشن با سرعت سریعی در حال رشد است، می‌توان انتظار داشت که درآمد طراحان لباس در ۱ الی ۲ سال آینده ۳ یا ۴ برابر افزایش یابد.
با در نظر گرفتن این موضوع که شروع به کار در رشته طراحی لباس نیاز به سرمایه شخصی زیادی ندارد، می‌توان به عنوان یک کارآفرین شروع به کار نمود و پس از ۲ سال فعالیت و کسب سرمایه لازم، برند شخصی خود را تاسیس کرد. در حال حاضر بسیاری از ایرانیان در سراسر دنیا در حوزه طراحی لباس دارای برند‌های شخصی خود هستند که بسیار موفق نیز می‌باشند.
[عکس: 2593414_974.jpg]
بازار کار طراحی لباس
طراحی لباس هم اکنون جایگاه خود را در جهان پیدا کرده است، و در کشور ایران نیز سیر رشد آن به نسبت سایر کشور‌ها تندتر هم می‌باشد. به عبارت دیگر در این رشته همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد. در این رشته هر اندازه که تکنیک‌ها و مهارت بیشتری داشته باشید و آن‌ها را عرضه دارید، به درآمد بالاتری نیز دست خواهید یافت.
هیچ حد و مرزی برای درآمد افراد در رشته طراحی لباس وجود ندارد. گفته می‌شود در داخل کشور یک طراح آماتور می‌تواند در ماه بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد. یک طراح لباس برای اینکه بتوان به درجات بالا دست یابد، لازم است تا با اصول بازار آشنا باشد، سلیقه مردم را بشناسد، هزینه‌های اولیه را برآورد نماید، بتواند طرح‌های خود را پیاده سازی نماید و از همه مهمتر، بتواند از مهارت بیزینسی خود برای کسب مشتری بهره ببرد.
آموزش آنلاین طراحی لباس
برای اینکه شما در حوزه طراحی لباس بتوانید پیشرفت نموده و جایگاه خوبی را به دست آورید، لازم است تا دانش و تکنیک‌های لازم را به دست آورید. در همین راستا افراد از چند طریق به این آگاهی دست پیدا می‌نمایند:
[عکس: 2593415_644.jpg]
  • دانشگاه: خوشبختانه در داخل کشور ایران و بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا به این رشته بها داده شده است و امکان ادامه تحصیل تا درجات دکتری فراهم است.
  • آموزشگاه‌های آزاد: این آموزشگاه‌ها نیز به صورت منفرد عمل نموده و با کمک اساتید با سابقه و با مهارت اقدام به پرورش هنرجو می‌نمایند. آموزشگاه طراحی لباس پیشکسوتان با سابقه ۳۰ ساله در امر آموزش مهارت یکی از این آموزشگاه‌ها می‌باشد.
  • دوره‌های آموزش آنلاین: با توجه به گسترش اینترنت و روی آوردن افراد به دنیای مجازی، اشخاص زیادی ترجیح می‌دهند تا دوره‌های آموزشی مهارتی را به صورت آنلاین پشت سر بگذارند. این کار موجب می‌شود تا هنرجویان دوره‌ها را با تمرکز بیشتری پشت سر بگذارند، بتوانند در تایم آزاد خود برنامه ریزی نمایند تا در کلاس‌های مربوطه شرکت کنند و تمرین‌ها را برای بالا بردن مهارت خود انجام دهند، درگیر بعد مسافت و رفت آمد نشوند و همچنین مدارک معتبری را از موسسه و آموزشگاه مد نظر دریافت نمایند.
جمع بندی
به صورت کلی رشته طراحی لباس امروزه یکی از دسته‌های شغلی پرطرفدار و البته پولساز در دنیا می‌شود. برای اینکه شما وارد این رشته شوید لازم است یا به آن علاقه داشته باشید یا با شرکت در دوره‌های آموزش طراحی لباس در برند‌های آموزشی همچون آموزشگاه پیشکسوتان، تکنیک‌های مرتبط با آن را بیاموزید. اگر فرد خلاق و ایده پردازی هستید، اگر می‌توانید ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل نمایید و اگر به دنیای مد و فشن علاقه دارید، در رشته طراحی لباس فرصت برای ترقی شما وجود دارد.