ایران رمان

نسخه‌ی کامل: کودک‌آزاری که شاخ و دُم ندارد؛ شما کودک‌آزار هستید
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برترین‌ها: انتشار یک کلیپ علیه فائزه هاشمی که در آن دخترکی با ادبیات ایدئولوژیک مثل سخنرانان سیاسی مقابل دوربین با نیش و کنایه حرف می‌زد و انتشار یک کلیپ از سبزوار که پسرکی در آن به خاطر تیم مورد علاقه‌اش مورد آزار قرار گرفته، دو مورد از کودک‌آزاری‌های این روزهاست.

ماجرای دعوت دختر نوجوان برای مناظره با فائزه هاشمی

فائزه هاشمی یکی از چهره‌های اصلاح طلب جنجالی در کشور و دختر مرحوم آیت الله رفسنجانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باری دیگر با اظهارات سیاسی خود بر سر زبان‌ها افتاده است.


[عکس: 2592759_127.jpg]


خانم هاشمی گویا قرار است برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شود و فرصت حضور زنان برای رقابت در کسب تصدی پاستور را فراهم آورد، اما این روز‌ها او توسط یک دختر نوجوان به مناظره دعوت شده است.
پس از انتشار مصاحبه‌ای از فائزه هاشمی که در آن به نوعی رهبر معظم انقلاب را به مناظره دعوت می‌کند، کلیپی منتشر شد که دختری نوجوان در آن اعلام می‌کند آماده مناظره با فائزه هاشمی است.
در این کلیپ دختری نوجوان بعد از اینکه خبر پیشنهاد فائزه را می‌بیند به مادرش می‌گوید که کاری نمی‌کنیم و مادر پاسخ می‌دهد که خودت جواب بده. دختر نوجوان نیز به فائزه پیشنهاد گفتگو می‌دهد که «بیایید با من مناظره کنید».
 
 
[عکس: 2592762_376.jpg]
فائزه هاشمی در واکنش به این کلیپ گفت: از این کلیپ خیلی خوشم آمد و پیشنهاد گفتگو با این دختر خانم بسیار خوب را می‌پذیرم.
براساس این گزارش در ادامه ماجرا، دختر نوجوان پس از قبول این پیشنهاد از سوی او گفت: شما می‌توانید از مناظره با من سوءاستفاده کنید و من این فرصت را به شما نمی‌دهم!
متن کامل گفته‌های این دختر به این شرح است:
«سلام فائزه خانم
من امروز در سایت‌ها دیدم شما پیشنهاد مناظره با من را قبول کردید و آماده‌ی مناظره با من شدید. به قول خودتان شما کاندیدای ریاست‌جمهوری هستید و شما می‌توانید از مناظره با من سوءاستفاده کنید و من این فرصت را به شما نمی‌دهم؛ و البته شما قطعا باید رد صلاحیت شوید. ان‌شاءالله مناظره‌ی ما باشد برای بعد از انتخابات.
آهان، راستی من فصل امتحاناتم است و باید امتحاناتم را خوب بدهم تا آدم خوبی باشم، تا در آینده عاقبت به شر نشوم»
برخی از کاربران توئیتر رفتار والدین این کودک و وارد کردن او به موضوعات سیاسی را مورد انتقاد قرار داده و آن را مصداق بارز کودک آزاری خواندند، نمونه‌هایی از آنها را اینجا آوردیم: 


[عکس: 2592792_560.jpg]
 
[عکس: 2592791_880.jpg]
 
[عکس: 2592790_993.jpg]
 
[عکس: 2592789_904.jpg]
 
[عکس: 2592788_185.jpg]
ماجرای ویدئوی دردناک آزارِ کودک استقلالی
اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که درجریان آن مردی جوان با آزار و اذیت یک کودک خردسال از او می‌خواهد تا از تیم مورد علاقه‌اش اعلام برائت کرده و نسبت به آن بدگویی کند. موضوعی که با مخالفت این پسربچه روبه‌رو شده و همین موضوع نیز سبب شد تا مرد جوان اقدام به ضرب و شتم این کودک کند. این کودک در نهایت با بیان این جمله که من تیمم را نمی‌فروشم حاضر به انجام آنچه که فرد کودک آزار خواسته بود نشد. استقلالی بودن این کودک سبب شد تا کاربران فضای مجازی لقب پسرآبی را به او بدهند.
 
[عکس: 2592762_376.jpg]
این ویدیو به سرعت در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های زیادی را درپی داشت که از جمله آن می‌توان به واکنش شماری از بازیکنان تیم فوتبال استقلال، سخنگوی باشگاه استقلال و ... در فضای مجازی اشاره کرد که تمامی آن‌ها با هشتگ #من_تیمم_را_نمیفروشم به اشتراک گذاشته شد. حتی باشگاه استقلال نیز اعلام کرد که از عامل این کودک آزاری شکایت خواهد کرد.
با گذشت یک روز از انتشار این ویدیو، از پلیس فتا خبر رسید که عامل این کودک آزاری در شهرستان سبزوار شناسایی و دستگیر شده و متوجه شدند که ویدیو در یکی از روستا‌های شهرستان داورزن در سبزوار ضبط شده که در پی آن تیمی از ماموران پلیس فتای استان خراسان رضوی با هدایت جناب سرهنگ جهانشیری، رییس پلیس فتای این استان رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.


[عکس: 2592760_797.jpg]
با دستگیری متهم مشخص شد ویدئوی ضبط شده مربوط به گذشته بوده است و منتشرکننده آن برای سرگرمی و جلب توجه اقدام به منتشر کردن آن در صفحه اینستاگرام خود کرده است.
معاون پلیس فتای ناجا با تاکید بر اینکه هرگونه کودک آزاری و انتشار تصاویر مربوط به آن در فضای مجازی جرم است، گفت: پلیس فتا برابر قانون به این موارد ورود و با متخلفان برخورد خواهد کرد.
هواداران استقلال با هشتگ من تیمم را نمی فروشم حمایت خود از این کودک را نشان دادند، برخی از این واکنش‌ها را ببینید: 
[عکس: 2592779_187.jpg]
 
[عکس: 2592780_306.jpg]
 
[عکس: 2592781_756.jpg]
در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بهانه این دو جنجال اجتماعی اخیر تعریف واضحی از کودک آزاری و تبعات آن در بزرگسالی توضیحاتی را ارائه کنیم:
پیامدهای ناگوار کودک‌آزاری
مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک ، دوران کودکی است که آسیب در این دوران سبب بروز مشکلات زیادی در آینده برای کودک خواهد شد. از انواع کودک آزاری که پیامدهای غیرقابل جبران در حال و آینده برای کودک دارد آسیب‌ها و آزارهای جنسی به کودکان است زیرا کمتر قابل شناسایی هستند و کودکان نمی توانند این آسیب را بیان کنند.
با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که از مفاد پیمان نامه حقوق کودک الهام گرفته است، کلیه اشخاص زیر ۱۸ سال تمام شمسی، صرف نظر از جنسیت، کودک و نوجوان محسوب می‌شوند و بنابراین مشمول حمایت‌های قانونی در برابر بزه‌دیدگی می‌گردن د.
سازمان جهانی بهداشت هم در تعریف کودک آزاری می‌گوید: هر گونه بدرفتاری فیزیکی و یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقاء، رشد یا کرامت کودک در زمینه‌ی روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود، کودک آزاری خوانده می شود.
علاوه بر پیامدهای جسمی، کودک آزاری پیامدهای روانی گسترده ای نیز به دنبال دارد که عبارتند از: گوشه‌گیری، اختلال رشد، پرخاشگری، تمایل به آزار جسمی دیگران، تمایل به آسیب زدن به خود، تمایل به آزار جنسی دیگران، شب‌ادراری، ترس از دیدن جنس مخالف، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و ... کی هریک می توانند در بزرگسالی بسیار دردسرساز باشند.