ایران رمان

نسخه‌ی کامل: خبر آمد، خبری در راه است؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
خبر آمد، خبری در راه است؟
حواس‌ها در ایران دنبال فایل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف است ولی در بیرون از مرز‌های کشور، همان جا که عباس عراقچی حضور دارد، اتفاقات دیگری در حال وقوع است. دست کم خبرها، چنین حکایت دارد.
برترین‌ها: حواس‌ها در ایران دنبال فایل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف است ولی در بیرون از مرزهای کشور، همان جا که  عباس عراقچی حضور دارد، اتفاقات دیگری در حال وقوع است. دست کم خبرها، چنین حکایت دارد.
شنیده‌ها حاکی است رئیس سازمان سیا در عراق بوده و شایعاتی مبنی بر دیدارش با یک مقام ارشد ایرانی مطرح شده است. از خبرنگاران آمریکایی اصرار و از مسئولان ایرانی انکار. ظریف هم چند ساعتی در بغداد بوده! همزمان عراقچی در وین است و مذاکرات در آستانه دور سوم است، تاکید بر سرعت شده و البته تعلیق تحریم‌های ترامپ قطعی به نظر می‌رسد.
در همین کش و قوس، بن‌سلمان بعد مدت‌ها طوری دیگری درباره ایران حرف زده: «ایران همسایه خوب ماست»!. می گویند پالس صلح میان ایران و عربستان قبل‌تر توسط ظریف و در دوحه صادر شده، البته ظریف مسافر عمان شده. مسقط همیشه جایی برای تصمیم‌گیری های استراتژیک بوده در سال های گذشته. شواهد نشان می‌دهد چشم تهران به بغداد، مسقط و وین است، آیا خبری در راه است؟

[عکس: 2595447_206.jpg]
عباس عراقچی، معاون ظریف گفته در مسیر درستی قرار داریم.  آیا واقعا، ایران و عربستان در آستانه یک صلح هستند و تلاش‌های ظریف برای همین منظور است؟ آیا باید منتظر یک گشایش باشیم؟ شرِ تحریم‌ها کم می‌شود؟
[عکس: 2595448_166.jpg]
مهمترین اخبار مذاکرات برجامی وین را بخوانید: 
کارگروه رفع تحریم‌ها وارد نگارش می‌شود
عراقچی رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین با بیان اینکه در یک مسیر درست قرار داریم، اظهار کرد: در عین حال چالش‌ها و جزئیات سختی را در پیش‌رو داریم. دو کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش می‌شوند و کارگروه سوم هنوز در مورد کلان بحث‌ها و چگونگی انجام بحث‌های مربوط به راستی‌آزمایی باید هنوز بحث و گفت‌وگو داشته باشد و ما بتوانیم در سطح کلان راه‌حل پیدا کنیم.
تجمع دوباره در برابر محل مذاکرات وین
همزمان با از سرگیری جلسه کمیسیون مشترک در وین، بار دیگر برخی در برابر گرند هتل تجمع کرده و به سر دادن شعار و توهین به مذاکره‌کنندگان ایرانی پرداختند. حاضران در این تجمع، ضمن درخواست برای توقف گفت‌وگوها، ادامه اعمال تحریم علیه مردم ایران و لغو تفاهمات خارجی ایران از جمله برجام و تفاهمنامه با چین را خواستار شدند.
مذاکرات سرعت می‌گیرد
دور اول جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.
[عکس: 2595449_525.jpg]
 در وین، ایده «برجام پلاس» کنار گذاشته شد
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفت که «طرف‌های برجام حل یکی از مهمترین موانع برای دستیابی به توافق را مدیریت کردند. آنها ایده «برجام پلاس» را کنار گذاشتند». طرح برجام پلاس نخستین بار توسط آمریکا مطرح شد و هدف آن محدود کردن برنامه موشکی ایران و انتقال موشک به گروه‌های نظیر حماس بوده که این طرح غیرواقعی و غیر مفید بوده است».
[عکس: 2595450_608.jpg]
آمریکا، اعراب را در جریان مذاکرات برجام قرار داد
«رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران تصریح کرده اعضای شورای همکاری خلیج فارس را در جریان مذاکرات در خصوص برجام قرار داده است.
[عکس: 2595451_730.jpg]
ایران: تحریم‌های کاتسا هم باید لغو شود
عراقچی: تمام تحریم‌هایی که بعد از اجرایی شدن برجام وضع شده اند؛ چه آنها که در دوره اوباما و چه آنها که در دوره ترامپ وضع شده‌اند، باید لغو شوند. ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد.
[عکس: 2595452_180.jpg]
چراغ سبز ریاض؛ بن‌سلمان به ایران پناه می آورد؟
گزینه‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، روزبه‌روز کمتر و سخت‌تر می‌شود. چراکه وی حمایتی از طرف دولت جدید آمریکا دریافت کرده تا بتواند به راحتی برتخت پادشاهی بنشیند. بن‌سلمان حتی نتوانسته از عادی‌سازی روابط با اسرائیل استفاده کرده و مذاکرات هسته‌ای ایران را که به سرعت درحال پیشرفت است متوقف کند؛ از این‌رو، بازگشایی خطوط تماس با تهران، یک گزینه منطقی و مطلوب برای سعودی‌ها در شرایط فعلی محسوب می‌شود.
[عکس: 2595453_254.jpg]
آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات وین گفتگو کردند
در دیدار جیک سالیوان و همتای صهیونیستی او در واشنگتن موضوع نشست وین، توافقنامه هسته‌ای ایران و تلاش امریکا برای بازگشت به برجام مورد بحث قرار گرفت.
[عکس: 2595454_774.jpg]
احتمال انجام تحرکاتی جهت تسهیل توافقات وین
به نظر می رسد یکی از محورهای مهم رایزنی آقای ظریف با مقامات عالی رتبه عراق از جمله نخست وزیر این کشور توافق در مورد تعیین مکانیزمی جهت پرداخت بدهی عراق به ایران بوده است و گویی قسمتی از این منابع برای خرید واکسن اختصاص داده شده است. به نظر می رسد در جریان این سفر در جهت تسهیل توافقات در وین یک سری تحرکاتی انجام شده است.
[عکس: 2595455_482.jpg]
آلمان: مذاکرات در وین به هیچ عنوان آسان نیست
«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان گفت که مذاکرات در وین «به هیچ عنوان آسان نیستند» اما تا به حال سازنده بوده‌اند.
روسیه: گسترش برجام غیرسازنده است
نماینده روسیه در سازمان های بین الملل با بیان اینکه "مذاکرات وین بدون گفت وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن نیز به موفقیت خواهد رسید" گفت ایده گسترش برجام به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران غیر واقع بینانه و غیرسازنده است.
[عکس: 2595456_617.jpg]
چین خواستار لغو تحریم‌های ایران شد
وانگ چون نماینده دائم چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات وین در مورد برجام، خواستار پیشدستی آمریکا در لغو تحریم های ایران شد.
[عکس: 2595457_619.jpg]
افشای فایل صوتی ظریف در جهت تخریب مذاکرات وین 
روحانی: شاید می شد هفته گذشته هم این نوار پخش شود درست در مقطعی که مذاکرات وین در اوج موفقیت است آن را پخش می کنند تا در درون کشور تفرقه ایجاد کنند. در حالی که ما با اتحاد می توانیم تحریم ها را برداریم و این هایی که این کار را می کنند ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند.
مذاکره‌کنندگان دنبال تسریع در روند اجلاس وین
یک منبع دیپلماتیک در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از دستیابی به نتیجه ای ملموس تا پایان ماه مه به عبارتی تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران ابراز امیدواری کرده و گفته وزیر امور خارجه ایران از تصمیم مذاکره کنندگان بر شتاب روند مذاکرات و همچنین تسریع در فعالیت های گروه های کارشناسی خبر داده است.
[عکس: 2595458_409.jpg]
آمریکا و ایران؛ یک قهوه در وین
انریکه مورا، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی با این مقدمه در روزنامه اسپانیایی ''politicaexterior'' می‌نویسد:
* این تماس، یکی از دو روند موازی‌ است که در وین در جریان است. یکی که رسمی‌تر است، هفت عضو توافق (شش عضو فوق الذکر به علاوه اتحادیه اروپا) را در کمیسیون مشترک گردهم می‌آورد.
* جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده کمیسیون است. روند دیگر، گفت‌وگوی ایران و ایالات متحده است که در ادبیات دیپلماتیک به روش گفت‌وگوی نزدیک برگزار می‌شود، یعنی روشی که در آن دو طرف به دلیل محدودیت‌های سیاسی با یکدیگر دیدارهای رو در رو ندارند، اما در فضای فیزیکی یا نزدیک به هم هستند (در این مورد، آن‌ها در دو هتل در کارتنر رینگ وین هستند) و از طریق هماهنگ‌کننده که اینجا به عنوان تسهیل‌گر عمل می‌کند، با هم تعامل می‌کنند.