ایران رمان

نسخه‌ی کامل: قالیباف و ظریف، پَر؟ همه برای رئیسی؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲


قالیباف و ظریف، پَر؟ همه برای رئیسی؟

حالا نقشه‌های کاندیدا‌های مختلف انتخابات ۱۴۰۰ دچار تغییرات غیرقابل پیش‌بینی شده. پس از حواشی ایجاد شده برای فایل صوتی ظریف، می‌توان گفت تقریبا وزیر امور خارجه از گردونه انتخابات ریاست جمهوری خارج شده. حالا هم قالیباف با آن اعداد و ارقامی که روز گذشته منتشر شد، تلویحا از گردونه رقابت به شکلی زودهنگام حذف شده. مگر آنکه اتفاق خاصی رخ دهد، اما تنها کسی که به نظر می‌رسد حضور پررنگی خواهد داشت و ورق را برخواهد گرداند رئیسی است.
برترین‌ها: حالا نقشه‌های کاندیدا‌های مختلف انتخابات ۱۴۰۰ دچار تغییرات غیرقابل پیش‌بینی شده. پس از حواشی ایجاد شده برای فایل صوتی ظریف، می‌توان گفت تقریبا وزیر امور خارجه از گردونه انتخابات ریاست جمهوری خارج شده. حالا هم قالیباف با آن اعداد و ارقامی که روز گذشته منتشر شد، تلویحا از گردونه رقابت به شکلی زودهنگام حذف شده. مگر آنکه اتفاق خاصی رخ دهد، اما تنها کسی که به نظر می‌رسد حضور پررنگی خواهد داشت و ورق را برخواهد گرداند رئیسی است. همان طور که برخی مصاحبه‌ها و برخی نشانه‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که رئیسی به انتخابات ورود خواهد کرد.
[عکس: 2595991_666.jpg]
آخرین تحولات انتخابات ریاست‌جمهوری را بخوانید:
رئیسی می آید، نمی آید؟
اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا نظر آقای رییسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده و ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند؟ گفت: قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.
[عکس: 2595996_631.jpg]
پشت پرده صدای ناآشنا؛  حذف ظریف به نفع لاریجانی؟
خبرگزاری دانشجو نوشت: اگر این فایل بدون اطلاع ظریف منتشر شده است؛ می‌تواند به قیمت حذف او از کاندیدا‌های نهایی اصلاحات شود؛ و در نهایت تنها حمایت از علی لاریجانی به عنوان تنها گزینه موجود برای این جبهه باقی بماند.
متکی: احتمال حضور رئیسی تقویت شده است
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان به «ایسنا» می‌گوید نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان می‌دهد که احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار افزایش یافته است؛ حضوری که به گفته وی منجر به خروج ۹۰ درصد کاندیداهای جریان اصولگرایی از صحنه رقابت‌ها خواهد شد و به باور او محمدباقر قالیباف نیز جزو همان ۹۰ درصد محسوب می‌شود.
[عکس: 2595997_993.jpg]
رئیسی برای انتخابات بیاید، لاریجانی نمی‌آید
باشگاه خبرنگاران به نقل از نقوی حسینی نماینده ادوار مجلس درباره موقعیت علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نوشت: او یک فرد بسیار باهوش و با تحلیل بالایی است او گفته اگر رئیسی به میدان بیاید ضرورتی برای ورود من در انتخابات نخواهد بود.
[عکس: 2596000_561.jpg]
محسن هاشمی و ظریف کاندیدای نهایی کارگزاران؟
رئیس شورای شهر تهران می گوید: آنچه در شورای مرکزی حزب کارگزاران به تصویب رسیده، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را به‌عنوان یک گزینه مصوب کردند.
[عکس: 2595999_904.jpg]
جهانگیری تصمیم به کاندیداتوری ندارد
بر اساس شنیده‌ها از طیف اصلاحات معاون اول دولت روحانی تصمیم به کاندیداتوری ندارد و قرار نیست در تصمیم خود تجدید نظر کند.
[عکس: 2595995_495.jpg]
قالیباف یک بار کنار کشید، این بار هم کنار می‌کشد
سید کمال‌ سجادی، فعال سیاسی اصولگرا به اعتمادآنلاین گفت: مشخصاً درباره آقای قالیباف هم شاید اظهارنظرات زیادی مطرح شود، اما با در نظر گرفتن اینکه ایشان یک بار به نفع آقای رئیسی کنار کشیده است، می‌توانیم امیدوار باشیم این بار هم کنار بکشد تا همه اصولگراها تمام‌قد برای رئیس‌جمهور شدن آقای رئیسی تاثیرگذاری مثبتی داشته باشند. 
رییسی همچنان در صدر نامزدهای احتمالی
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در آخرین نظرسنجی خود (فروردین ۱۴۰۰)اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی این مرکز،۳/ ۴۳ درصد از مردم گفته‌اند که قطعاً در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کنند و۷/ ۴ درصد نیز گفته‌اند که به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد. ۸/ ۲۰ درصد گفته‌اند که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند و ۸/ ۵ درصد گفته‌اند که احتمال کمی دارد که شرکت کنند. ۳/ ۲۵ درصد مردم نیز اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه شرکت نمی‌کنند. جالب آنکه در بین افرادی هم که قطعاً شرکت نمی‌کنند، رأی مثبت به رییسی بالاتر از سایر کاندیداهاست.
[عکس: 2595992_626.jpg]
رئیسی کاندیدای ۱۴۰۰ نمی شود، قالیباف هم نباید بیاید
احمد سالک، عضو جامعه روحانیت ابراهیم به «خبرآنلاین» گفت رییسی گفته است که برای انتخابات ۱۴۰۰ نمی آید و این نیازی به گفتن مجدد ندارد. اصولگرایان هنوز به مصداقی برای انتخابات ۱۴۰۰ نرسیده اند از این رو بحث ها در این باره ادامه دارد تا ببینیم به کجا می رسد. با حضور آقایان رئیسی و قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ مخالفم چون این دو قوه، به تازگی فعالیت خودشان را آغاز کرده اند از این رو نباید وقفه ای در کارشان ایجاد شود اینکه مصلحت در آینده چه چیزی باشد نمی دانم.
[عکس: 2595993_449.jpg]
خداحافظی قطعی ظریف با حضور احتمالی در انتخابات؟
روزنامه آرمان ملی در یادداشت هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ خود به قلم احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار نوشت: اصولگرایان قاعدتا پای مدیران دولت روحانی را به میان می‌کشند و افشای فایل صوتی را به منازعه انتخاباتی ربط می‌دهند. از طرفی، دولتی‌ها و برخی متحدان اصلاح‌طلب آنان نیز به نوبه خود، افشای فایل صوتی را به اصولگرایان نسبت خواهند داد با این استدلال که آنها از این طریق درصدد مسدود کردن راه ورود ظریف به انتخابات برآمده‌اند و با این اقدام به احتمال کاندیداتوری او پایان داده‌اند.
[عکس: 2595994_314.jpg]
اگر رئیسی و قالیباف ۱۴۰۰ نیایند چه خواهد شد؟
مهدی چمران، رئیس پیشین شورای شهر تهران به انصاف نیوز گفته بود: اگر آقای رئیسی و قالیباف نیایند، تعداد زیادی از کاندیدها وارد معرکه می‌شوند، مشخص نیست چه خواهد شد. اما اگر کاندیدها یک ساز و کاری را قبول داشته باشند، بر اساس آن پیش خواهند رفت اما اگر اینها را قبول نداشته باشند، تشتت بیشتر خواهد شد.
گمانه زنی جدید درباره نامزدی قالیباف
نامه نیوز نوشته است تصمیم نامزدی همزمان قالیباف و رییسی مورد استقبال برخی چهره های موثر قرار گرفته است. این سایت در ادامه نوشته بر این اساس جمع بندی این است که او به زودی برخی سفرها و سخنرانی های خود را آغاز کند. قالیباف پیش تر در دیدار با برخی چهره های اصولگرا به آنها اطلاع داده بود که در صورت نامزدی ابراهیم رییسی از نامزدی در انتخابات منصرف خواهد شد اما حالا با این توصیه جدید و تغییر تحولات تازه، ممكن است تصمیم او متفاوت شود.
در نهایت آقای رئیسی خواهد آمد
علی قلهکی، فعال سیاسی اصولگرا نیز درباره‌ی عدم حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود: به نظرم نیامدن آقای قالیباف و مطرح شدن این نکته توسط یکی از نزدیکان ایشان و نه خودشان تاکتیک باشد. آقای رئیسی هم سخنگوی قوه درباره نیامدنشان نکاتی را گفتند ولی بنظرم شرایط ایشان کاملا با آقای قالیباف متفاوت است. بنظرم در نهایت آقای رئیسی خواهند آمد.