ایران رمان

نسخه‌ی کامل: بررسی سلامت بانوان ایرانی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت از اجرای آزمایشی برنامه سلامت بانوان ایرانی(سبا) در 25 شهرستان کشور خبر داد و گفت: بررسیها نشان می دهد 65 تا 85 درصد مراقبتها به وسیله خود شخص قابل انجام است.

به گزارش سه نسل، دکتر عالیه عزیزآبادی فراهانی در گفتگو با مهر اظهارداشت: امسال برنامه "ترویج خود مراقبتی" در برنامه های وزارت بهداشت قرار دارد که بر اساس این برنامه، افراد می توانند با آموزشهایی که فرا می گیرند، می توانند مراقبتهای لازم در پیشگیری از بیماریها را انجام دهند.

وی با عنوان این مطلب که 65 تا 85 درصد مراقبتها به وسیله خود شخص قابل انجام است، افزود: برنامه خود مراقبتی که وزارت بهداشت تهیه کرده است، تا آخر امسال اجرایی می شود.

کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت ادامه داد: این برنامه هم اکنون در حال تدوین است و تا آخر سال در قالب "مدل ملی"، در کشور اجرایی می شود.

فراهانی با تاکید بر اینکه برای اجرای مدل ملی نیازمند ابزارهای لازم هستیم تا بتوانیم افراد گروه هدف را آموزش بدهیم، افزود: این برنامه ابتدا به کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور آموزش داده می شود و آنها از طریق مراکز بهداشتی و درمانی، این برنامه را به گروه هدف آموزش می دهند.

وی اظهارداشت: امسال به دنبال ساز و کارهای اجرایی این برنامه هستیم و ممکن است به صورت آزمایشی اجرا شود. اما از سال آینده به تدریج گروه هدف زنان درگیر این برنامه خواهند شد و پیش بینی می کنیم تا پایان برنامه پنجم، طیف زیادی از زنان گروه هدف با این برنامه آشنا شوند.

فراهانی با اعلام اینکه گروه هدف ما زنان 25 تا 60 سال کشور هستند، افزود: بیماریهای قلب و عروق شایعترین بیماریهای زنان کشور است که عوامل خطر و راههای پیشگیری از این بیماریها، به جامعه هدف آموزش داده می شود.

کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت در ادامه از اجرای آزمایشی برنامه سلامت بانوان ایرانی(سبا) برای گروه سنی 25 تا 60 سال کشور خبر داد و گفت: این برنامه اختصاص به آموزش شیوه زندگی سالم دارد و بعد از اینکه نتایج آن مشخص شد، در سراسر کشور اجرا می شود.