ایران رمان

نسخه‌ی کامل: به این آدم‌ها تذکر لسانی ندهید، شاید برایتان بد شود
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
حسن ظهوری در عصر ایران نوشت: نباید کار خیلی سختی باشد. پس از آن‌که با سلام و صلوات از حراست و انتظامات عبور کردید احتمالا در طبقات آخری ساختمان که معمولا بهترین اتاق‌ها با اشراف کامل به منظره خوب شهری است، پشت درِ اتاقی که نوشته مدیرعامل یا معاون وزیر و یا حتی وزیر می‌ایستید، در می‌زنید، وارد می‌شوید همان توضیحاتی را که به حراست و انتظامات داده بودید به رییس دفتر می‌دهید و او هم شما را با سلام و صلوات راهی اتاق مسئول مربوطه می‌کند، چشم در چشم مسئول درباره این‌که دارد فساد می‌کند تذکر لسانی می‌دهید و بدون‌ آن‌که بخواهید درگیر شوید محل را با شجاعت تمام ترک می‌کنید.

!‌
اما صبر کنید؛ تا این لحظه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، درباره این‌که شما می‌توانید چنین تذکری به مسئولان بدهید چیزی نگفته است. معمولا اغلب بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها و حتی مصاحبه‌های این ستاد درباره تذکر به مورد بی‌حجابی یا مثلا این آخری‌ها درباره کراوات بستن کارمندان دولتی است و هنوز از مردم خواسته نشده به مفسدان اقتصادی که می‌شناسند یا چنین ظنی درباره آنان دارند به عنوان آمر امر به معروف و نهی از منکر،‌ تذکر لسانی بدهند.

چرا؟ هیچ‌کس به درستی نمی‌داند اما به نظر می‌رسد در حال حاضر ممانعت از بی‌حجابی، مهم‌تر از جلوگیری از فساد اقتصادی است و برای همین همه هم و غم ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تشویق عموم جامعه به تذکر لسانی در مورد بی‌حجابی است.

[عکس: 1569275_809.jpg]
پس بهتر است رویایی راکه در ابتدا برای‌تان تعریف کردم خیلی زود پاک کنید و اگر موضوع فساد در دستگاه‌های دولتی ایران شما را اذیت می‌کند، (مثل کسانی که می‌گویند دیدن بی‌حجاب‌ها در جامعه آن‌ها را آزار می‌دهد) به مرکز ستاد امر به معروف و نهی از منکر بروید و درباره این‌که چطور می‌توانید به مدیران و مسئولان دولتی درباره فساد اقتصادی تذکر لسانی بدهید، هماهنگ شوید.
  حتما دارید پیش خودتان می‌گویید: «چه خوش خیال!». البته درست هم می‌گوید. اگر تا این لحظه فساد اقتصادی که بارها دولتی‌‌ها به آن اعتراف کرده‌اند و در تمام این مدت برخی مدیران مفسد دستگیر و برخی هم فرار کرده‌اند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر را حتی ذره‌ای آزار می‌داد، حتما تا این لحظه چند بیانیه آتشین و کوبنده درباره این‌که آی مردم به مدیران فاسدی که می‌شناسید و می‌دانید دارند بیت‌المال را به فنا می‌دهند تذکر بدهید و اگر آن‌ها با شما درگیر شدند، با پلیس تماس بگیرید، داده می‌شد.
[عکس: 1569276_774.jpg]
  اما گویا این ستاد هنوز نمی‌داند دغدغه واقعی مردم ایران چیست. شاید نمی‌داند گرانی با این مردم چه کرده و هرچند می‌دانند بخش مهمی از این گرانی و بحران اقتصادی و معیشت مردم، بی‌کفایتی مدیران، چه آن‌هایی که اخراج شدند و چه آن‌هایی که سر‌کارند، هستند، اما تا این لحظه رگ غیرتی را به جوش نیاورده‌اند و حتی خودشان هم تذکر لسانی به این قبیل مدیران نداده‌اند.
  با این همه بیایید خوش‌بین باشیم. شاید اصلا آن‌ها مدیری را که دارد فساد می‌کند، نمی‌شناسند.